Någon som har ett hum om vad detta rör till vänster i bilden har för funktion? Huset är byggt -38 och har haft gas, kox och nu fjärrvärme. Vår tanke är att det är för att lufta oljetanken eller liknande. Finns 2 större rör samt detta lilla...

100_4560.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
går till någon luftning. är ju bara att följa rören vars dom går. du kan även sniffa

Vad kan behövas luftas på taket med 3 rör?

Avloppet behöver väll bara ett?

Är nybörjare på området...:p

Skvallerrör till expansionskärl?

• Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Det större är jag osäker på, kan vara avlopp, men det finns ingen vettig anledning att ha en böj på en avloppsluftare. Det gör ju liksom inget om det regnar in i en sådan...
Den mindre kan tänkas vara luftning för ett öppet expansionskärl som finns eller mer troligt har funnits på vinden. Öppna expansionskärl ersätts ju idag oftast av slutna dito i närheten av panna, värmepump, fjärrvärmeväxlare eller vad för värme man nu har. Ganska vanligt att man låter luftningen sitta kvar genom taket när man bygger om värmesystemet. Byter man sedan tak är det ju bara att ta bort då.

S
böjen kan ju hindra att fåglar gör bo.
har man huset nära barr eller löv träd kanske man också ska tänka på ha någon krök på röret.

Ser precis likadant ut på mitt tak. Är avloppsavluftning och avluftning till expansionskärl.

Varför man förr hade böj på avloppsavluftning vet jag inte, men det kan ju tänkas att man inte lödde rören ovan avloppet, utan bara drevade. Kommer inte ihåg hur det var när jag rev mitt.

S
och svanhals kallas rör med krök på :-)

kysan skrev:
Skvallerrör till expansionskärl?
Ja det är det!

noone70 skrev:
Ja det är det!
Plockade bort det hos oss när vi bytte tak för ett tag sedan.

tobbe9012 skrev:
Någon som har ett hum om vad detta rör till vänster i bilden har för funktion? Huset är byggt -38 och har haft gas, kox och nu fjärrvärme. Vår tanke är att det är för att lufta oljetanken eller liknande. Finns 2 större rör samt detta lilla...

[bild]
Det är avluftning till avlopp det större röret, böj eller svanhals är eftermonterat med stor sannolikhet .det lilla är till exp kärl .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.