R
Hej
Jag har svarta betongpannor på ett hus från 90-talet. I våras gjorde jag en taktvätt så att lite mossa osv dog och nu är det väldigt rent. En tanka som slog mig är om det inte finns något jag kan pensla på taket, någon lack eller liknande för att skapa en ny yttre beläggning på pannorna så att de håller längre? Finns det sådant man kan göra själv?

Jag har sett att det finns produkter för att måla takpannor. Dock osäker på om det bara påverkade estetiken eller om det även påverkade hållbarheten. Problemet är att takpannorna med eller utan färg håller längre än underliggande läkt och papp. Sopa av skräp och mossa från taket med ett par års mellanrum så förlänger du livet på det.

Roland112 skrev:
Hej
Jag har svarta betongpannor på ett hus från 90-talet. I våras gjorde jag en taktvätt så att lite mossa osv dog och nu är det väldigt rent. En tanka som slog mig är om det inte finns något jag kan pensla på taket, någon lack eller liknande för att skapa en ny yttre beläggning på pannorna så att de håller längre? Finns det sådant man kan göra själv?
Hagmans takpannelasyr kan du använda själv med en vanlig trädgårdsspruta och pensel.
Den är till 95% estetisk.
Man får en viss vattenavvisande effekt men det beror också på skicket på pannorna.

Det finns även produkter för att få en helt ny yta på pannorna men det kostar nästan lika mycket som nya pannor, särskilt om du ska hyra utrustningen som behövs för appliceringen.

R
där ser man, Hagmans takpannelasyr. Ingen som vet någon annan produkt?

hej.
Robin Olsson
Wästsvenska Takmåleri AB
(Färg & Primer för betong)

hade ute annonser på blocket för ett tag sedan, hör med dom...

R
aha men vill helst hitta nått man kan göra själv.

dom sålde på dunk.

GDS.

R
ok, mailar dem =)
tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.