Hej
Har lite diskussioner med byggnadsfirman angående genomföringar på ett plåttak och jag är lite dåligt insatt i hur det bör göras korrekt. Det jag undrar är hur man bör göra runt själva takpappen vid rörgenomföringar under huven, har man nån slags packning där eller tätmassa eller hur funkar det?

På en huv brukar man bygga en trä låda under som man sen trär plåt huven på. Sen ska hela lådan kläs in i papp och man går då ner med pappen på taket papp och tätar på så vis huven. Man måste inte pappa hela huven om det är form plyfa då kan man bara gå upp en 15 cm och lima fast kanten på huven.

Men är själva trälådan helt öppen uppåt så att säga, dvs att rakt uppåt är det endast plåten som håller tätt?

bjolo360 skrev:
Men är själva trälådan helt öppen uppåt så att säga, dvs att rakt uppåt är det endast plåten som håller tätt?

Ja ofta är det så men går det så är det ju bra om man kan göra ett lock med hål i för röret och sen pappa det också.

D09
Mina genomföringar för avluft etc köpte jag ett färdigt huvpaket.

Först en ring med flänks på sidorna med öppet i hålet monterat mot pappen, sedan så en huv som sitter limmad och skruvad mot plåttaket

Var väldigt fundersam mot det öppna hålet i taket under huven dock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.