6 758 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Hur görs en korrekt genomföring på plåttak?
Hej
Har lite diskussioner med byggnadsfirman angående genomföringar på ett plåttak och jag är lite dåligt insatt i hur det bör göras korrekt. Det jag undrar är hur man bör göra runt själva takpappen vid rörgenomföringar under huven, har man nån slags packning där eller tätmassa eller hur funkar det?
Har lite diskussioner med byggnadsfirman angående genomföringar på ett plåttak och jag är lite dåligt insatt i hur det bör göras korrekt. Det jag undrar är hur man bör göra runt själva takpappen vid rörgenomföringar under huven, har man nån slags packning där eller tätmassa eller hur funkar det?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
På en huv brukar man bygga en trä låda under som man sen trär plåt huven på. Sen ska hela lådan kläs in i papp och man går då ner med pappen på taket papp och tätar på så vis huven. Man måste inte pappa hela huven om det är form plyfa då kan man bara gå upp en 15 cm och lima fast kanten på huven.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Mina genomföringar för avluft etc köpte jag ett färdigt huvpaket.
Först en ring med flänks på sidorna med öppet i hålet monterat mot pappen, sedan så en huv som sitter limmad och skruvad mot plåttaket
Var väldigt fundersam mot det öppna hålet i taket under huven dock.
Först en ring med flänks på sidorna med öppet i hålet monterat mot pappen, sedan så en huv som sitter limmad och skruvad mot plåttaket
Var väldigt fundersam mot det öppna hålet i taket under huven dock.
Klicka här för att svara