Hej, en fundering angående problem med isbildning på taket.
En bit av våran vind på ca 12 kvm har problem med ventilationen. Det är ett utrymme på vinden mellan en gammal del av huset och en utbyggnad som inte är ventilerad som den ska. Jag tror då det eftersom snön på taket just ovan den delen av vinden smälter och jag tror inte att det är problem med isoleringen utan det att varmluften som hamnar där inte ventileras ut som den ska.

så en fråga jag har är om det skulle gå att sätta typ en skorsten genom just den delen av taket för att ventilera ut det utrymmet bättre??
Tacksam för svar.

Redigerat:
Inte en aning faktiskt

• Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Så bra då.

Jag tycker att det låter konstigt. Är det ett slutet utrymme som är avskilt från övriga vinden? Hur mycket isolering är det och kan det läcka upp varmluft dit? Ventilerar du tillräckligt kan du givetvis få ner temperaturen tillräckligt för att snön inte skall smälta, men det kommer att öka det totala värmeläckaget genom taket.

M
Han i Skogen skrev:
Inte en aning faktiskt
Wow vilket härligt välkomnande Camper fick efter sitt allra första inlägg på byggahus.... :confused:

• Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Är det inte bara för dåligt isolerat?

Avemo skrev:
Jag tycker att det låter konstigt. Är det ett slutet utrymme som är avskilt från övriga vinden? Hur mycket isolering är det och kan det läcka upp varmluft dit? Ventilerar du tillräckligt kan du givetvis få ner temperaturen tillräckligt för att snön inte skall smälta, men det kommer att öka det totala värmeläckaget genom taket.
Ja det är ett slutet utrymme som ej går att komma åt, det är provat att tilläggsisolera innan det byggdes igen men det gav ingen effekt. Så jag är lite rådlös.
Vi har så pass låga driftkostnader så om värmeförlusten skulle öka vore det inte hela världen, vill bara bli av med isbildningen eftersom den trycker sönder hängrännorna.
Vem ska man anlita för att ordna en luftningsskorsten?
är det en ventilations tekniker, snickare eller??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.