Skall lägga om gammalt eternit till plåt på en gammal lada som numera är uppvärmd och isolerad men har en kallvind samt kattvind. Inget undertak överhuvudtaget utan plåten kommer skruvas i den gamla grova "läkten".

Har i god tro beställt och fått hem ca 500 kvm plåttak med kondensskyddad baksida (någon slags filtbeklädnad). Har nu läst på nätet om att den kondensskyddade plåten inte är att lita på, åsikter?

Kan få tag på säkerhets väv som dock är diffusionstät. Är det lyckat att ha detta direkt under den kondensskyddade plåten som extra kondensskydd?

Kan jag använda nåt billigare typ 90g presenning som är mer diffusionsöppen än säkehetsväven som extra kondensskydd?

Det är lite bråttom då jag har folk som ska hjälpa mig montera taket alldeles i dagarna. Hinner alltså inte beställa hem nån specialkondensplast från nätet eller liknande.

Mycket tacksam för svar..

Jag har monterat och sett lite plåttak med kondensskydd som har fungerat alldeles utmärkt.

Ibland funkar kondensskydd jätte bra och ibland inte är svårt att säga innan det är monterat.

Så det skulle vara idé att gardera sig med t.ex presenning under?

• Gilla
jengstensson
  • Laddar…
Om det skulle visa sig att kondensskyddet inte fungerar så kan du alltid i efterhand montera t ex masonit på undersidan av reglarna/bärläkten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.