Hej!
Hej ! vår innertak som är av takpaneler buktar nedåt pga normal slitage. Vet någon hur vi kan laga det på ett billigt sätt utan att byta ut det? :confused:

Det går nog inte att åtgärda på ett enkelt sätt.
Förmodligen behöver spikreglarna, som takpanelerna är fästa vid, fördubblas till antalet.
Och då måste ju naturligtvis panelen tas ner först.
Vad är det för regelavstånd nu?
Och vad är det för material i taket.

Ett alternativ är ju att sätta ett nytt tak alldeles under det befintliga, och då med rätt regelavstånd.
Numera är nog 300 mm det avstånd man använder för "glespanelen" för att det skall klara tunga takskivor av gips utan att hänga ner mellan infästningarna.
Men då får naturligtvis inte takhöjden vara för låg.

Men slitage? Vad sliter på taket ;)

Tack så mycket för svaret. Jag vet inte vad regelavståndet är! hur kan jag kolla upp det? som du förstår så kan jag inte så mycket om sånt. Vi har precis köpt huset. Panelen är av Huntoni. Vi köpte en kompressor och en spik/klammerpistol och provade med det. Vi satte klamrar mellan skarvarna där det hade spruckit och det verkar hålla. Nu spacklar vi över det och ska måla så får vi se m det blir bra. Slitage var vad besiktningsmannen sade om taket. Det kanske kallas för normalslitage när huset är 40 år gammal???? :confused:

Är det någon som vet hur man tar reda på var reglerna i tak och väggar sitter? eftersom kommunen inte har ritningar över småhus?

Det enklaste sättet är att knacka på skivorna och då kommer du höra en distinkt skillnad där du har regel och där du inte har det... Mycket stummare ljud där du har regeln och ihåligare där du inte har!

Tack så mycket för snabb svar Jotha! ha en trevlig helg!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.