Hej.
Jag köpte mig en sommarstuga i somras och ska fara iväg och köpa takplåt imorrn, panntegelplåttak.

Det är så att huset är format som ett L, där ena delen är en lagård och andra delen är stugan. Ihopbyggd.

Taket måste bytas som just nu är tegelpannetak, tänkte byta till plåttak då. Men det är som så att jag kommer bara byta till plåttak över stugdelen.

Så min fundering är vad är det bästa att göra mellan "övergången" från pannorna till plåttaket? så att det blir tätt där. Någon som har något hett tips att komma med?

Är själv ingen duktig byggare, har egentligen aldrig hållit på med bygge. Men kommer få hjälp utav pappa att byta taket då!

Tack på förhand.

Det sitter väl en ränndal där idag?

Jag tror inte så! Utan det är tegel hela vägen, men jag hade inte tänkt och lagt plåt enda dit ut! Utan själv stugan kanske är 6-7 meter! Medans hela den längan är 15-16 meter, så tänkte bara byta till plåttak då ungefär 8 meter! Nån meter extra från stugan! Hoppas ni förstår hur jag menar!

Så skulle vilja haft en bra lösning då mellan teglet och plåttaket för att få det tätt där!

Stugan är byggd runt 1890 talet nånstans om det hjälper!

Nu vet jag att många kommer tycka det blir fult med tegeltak som helt plötsligt blir plåttak men det tar jag! Jag går efter funktion som jag även sa till min far!

Redigerat:
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där fick jag tag i en bild på stugan, ni ser strecket jag ritade ut, från högerkanten och bort till det strecket på ett ungefär vill jag byta till plåttak!

Har du någon bild!

hantverkare1 skrev:
Har du någon bild!
La upp en nu!

Kan ej öppna bilden?

hantverkare1 skrev:
Kan ej öppna bilden?
Jag får väl prova o lägga upp en gång till då! Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

La även upp på en extern sida om det inte skulle fungera här.

Du får klicka på länken som kommer upp en gång till efter du klickat in dig här nedanför.
http://www.ladda-upp.se/bilder/zcwkuzgunjoofk/

Redigerat:
Knerten skrev:
Jag får väl prova o lägga upp en gång till då! [bild]

La även upp på en extern sida om det inte skulle fungera här.

Du får klicka på länken som kommer upp en gång till efter du klickat in dig här nedanför.
[länk]
Nu ser jag bilden.
Din förra är bara ett rött frågetecken.

Nej, det finns ingen ränndal.
Du måste ha en specialanpassad plåt mellan gamla och nya delen om du ska läcka till strecket.

Kan du inte lägga till skarven och sätta en ränndal?
Blir nog både bättre och snyggare, i mina ögon iaf

hantverkare1 skrev:
Nu ser jag bilden.
Din förra är bara ett rött frågetecken.

Nej, det finns ingen ränndal.
Du måste ha en specialanpassad plåt mellan gamla och nya delen om du ska läcka till strecket.

Kan du inte lägga till skarven och sätta en ränndal?
Blir nog både bättre och snyggare, i mina ögon iaf
Japp men som jag skrev, går efter funktion! Blir betydligt dyrare för en då ja måste lägga igen halva lagårn som jag inte behöver, den måste fräschas upp betydligt och det känns bortkastat och lägga massa ny takplåt till lagårn!

Men isf gör jag plåten på jobbet! JObbar som svetsare, inga fler tips?

Vad blir egentligen merkostnaden att lägga plåttaket hela vägen? Det känns nästan löjligt att bara lägga hälften och sedan få en jobbig skarv som blir ful den dagen du ska lägga resten.

falkn skrev:
Vad blir egentligen merkostnaden att lägga plåttaket hela vägen? Det känns nästan löjligt att bara lägga hälften och sedan få en jobbig skarv som blir ful den dagen du ska lägga resten.
Du menar till vinkeln väl? Det tycker jag också borde bli snyggast, osså en ränndal där. Det borde inte bli så mycket dyrare, ett par plåtar till bara.

Fint hus!

Håller med övriga att du borde byta till vinkeln (ränndalen). Det blir snyggare och en vettig konstruktion. Annars om du vill ha en skarv så borde väl en plåt med vikta kanter (nedåt) som täcker två "nockar" göra jobbet. Typ en vattbrädeplåt men med takdelen åt båda hållen.

falkn skrev:

Det blir betydligt dyrare, har fått tag i panntegelplåt som är nybegagnad, 88kvm o det kommer inte räcka hela vägen, isf måste jag köpa nytt och som jag skrev så känns det totalt meningslöst att lägga ny plåt över lagårn som måste rustas upp på betydligt andra delar än taket. För min del så bryr jag mig inte om det är fult eller snyggt, funktion är viktigast, och hur det ser ut inne. Det är prio.

Larsa skrev:
Fint hus!

Håller med övriga att du borde byta till vinkeln (ränndalen). Det blir snyggare och en vettig konstruktion. Annars om du vill ha en skarv så borde väl en plåt med vikta kanter (nedåt) som täcker två "nockar" göra jobbet. Typ en vattbrädeplåt men med takdelen åt båda hållen.

Hmm, det är inte omöjligt att du skulle kunna rita lite och lägga upp här hur du hade tänkt? Dra några streck på ett ungefär?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.