Står inför ett dilemma.

Var uppe på vinden i helgen och märkte att det kommit en hel del mögel där.
Vet att ventilationen i huset och i vinden är under all kritik samt att taket är ALLDELES för gammalt.

Men vi har valt att skjuta lite på takrenoveringen pga att vi skall bygga ut om 2-3 år. Och då byta takstolar och byta pannorna till plåt.

Så hur hade ni löst det?

Alt 1.
1. Ordna till ventilation i hus + vind
2. Spruta på mögel-fri, kanske skrapa bort och köra med värmepistol har jag oxå läst om) På nätt sätt ta bort möglet iaf. Har ni några rekommendationer hur man får bort det.

Alt 2.
1. Ordna ventilation i hus + vind
2. Lägga om taket (byta mögligt läkt + ny papp + nya pannor) och ta bort möglet på något bra sätt.

Taket är inte alls stort. Husets byggarea är ca: 45 kvm så det är inte en stor yta att lägga om. Jag skulle i så fall göra det själv dessutom. Men ändå, meningslösa pengar då vi ska bygga ut och byta alla takstolar och tak osv. Men kanske tryggare ändå. Vi kommer nog få barn innan vi bygger ut dessutom. Kanske inte så trevligt med mögel då.

Om taket läcker så är det prio 1 att åtgärda. Annars spelar det mindre roll hur mycket ventilation du ordnar med.
Men du kanske kan täta där det läcker som nödåtgärd? Går ju att laga hål i pappen med kallasfalt tex.

Hmm ja så borde jag ju göra.. Ta bort takpannorna där runt omkring och kolla hur det ser ut. Läcker det drar jag på lite kallasfalt..

När du gjort det och fått det tätt så ringa in möglet som är nu med penna så ser du enkelt om det växer kommande år och om du behöver göra fler åtgärder. Annars klarar det sig förhoppningsvis tills du ska bygga om.

Men jag ska inte spruta på sån mögel fri då? Är det inte lika bra? Så det försvinner oxå.

Ja, det blir ju inte sämre av det i alla fall :).Har själv aldrig använt sådana produkter så jag vet tyvärr inte vilken verkan de har.

Okej, men kör på det. Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.