3 473 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Diffusionsöppet underlagstak
Är ju i startskottet av att byta ut mitt tak på en villa byggt 1966.
Har ju i dag råspont och kallvind.
Får man idag sätta diffusionsöppet underlagstak rakt på råsponten när man byter pappen ?
Finns det mer fördelar än nackdelar med detta?
I mitt tycke borde ju onödig fuktighet på kallvinden vädras ut lättare med en diffusionsöppet underlagstak eller har jag fel ???
Har ju i dag råspont och kallvind.
Får man idag sätta diffusionsöppet underlagstak rakt på råsponten när man byter pappen ?
Finns det mer fördelar än nackdelar med detta?
I mitt tycke borde ju onödig fuktighet på kallvinden vädras ut lättare med en diffusionsöppet underlagstak eller har jag fel ???
Redigerat:
Bra fråga! Den största nackdelen är nog att det inte är lika beprövat i Sverige. Vår husleverantör körde alltid Tyvek Supro Grid när de levererade till Storbritannien, men den traditionella takpappen här hemma. Jag fick dock ingen uppfattning om varför mer än att det var ett måste för britterna, det var Tyvek Supro Grid som gällde där. Kan britterna mer om fukt frågar man sig? Det är ju inte omöjligt med deras klimat.
Jag har bara kunnat läsa mig till fördelar, men funderat kring livslängd som är svår att veta.
Jag har bara kunnat läsa mig till fördelar, men funderat kring livslängd som är svår att veta.
Sök på forumet så hittar ni en länk till en studie i England som handlar om livslängdsutvärdering av den här typen av underlagsdukar, dukar lagda för 40 år sedan är i bra skick fortfarande.
Att vi är så kära i papp är nog enbart ett uttryck för ohygglig konservatism inom byggbranschen. Det råder för övrigt samma slags mentalitet i England till stor del...det som funkade på 1800-talet funkar fortfarande..typ. Sedan råder ju alltid varumärkeslojalitet överallt..Man vill jobba med det man känner till.
Att vi är så kära i papp är nog enbart ett uttryck för ohygglig konservatism inom byggbranschen. Det råder för övrigt samma slags mentalitet i England till stor del...det som funkade på 1800-talet funkar fortfarande..typ. Sedan råder ju alltid varumärkeslojalitet överallt..Man vill jobba med det man känner till.
Klicka här för att svara