Hej.
Har försökt att söka och läsa lite på forumet utan att hitta något som liknande.

Jag har ett garage där taket består av lättbetong som är tänkt med någon form av papp.
Garaget/huset är sedan 1964, och misstänker att pappen aldrig bytits eller bytits utför länge sedan.
Pappen är bubblig och har spruckigt på många ställen.

Jag har en ganska liten lutning (11 grader tippar jag som max).
Taket ligger mot öst och skyddas till största delen av själva huset (mot väst).

Det jag har tänkt att göra är att jag skall riva bort den gamla pappen och ersätta den med ny papp.

Någon som kan ge mig lite tips hur jag skall gå tillväga. Är väldigt händig så jag brukar kunna göra det mesta själv.

Antar att man måste prime'a betongtaket innan man början ?
Använder man först underlagspapp ? Och om ja, hur fäster man pappen ? Man spikar väl inte ?
Använder man sedan ytpapp ? Hur fäster man den ? Svetsar / Limmar ?

Tips och hjälp mottages tacksamt.

Eller lägga gummiduk

11 grader är inte så hemskt dålig lutning.
Jag hade tagit in en offert från en takläggare som hade lagt dit riktig svetsad papp.
Pappen skruvas fast med skruv och stor bricka sen läggs nästa våd över och svetsas fast med gasol.
Sån papp som takläggarna använder finns inte o köpa i bygghandeln, de har mycket kraftigare papp.

Ja det är alltid ett alternativ att ta in någon som gör jobbet.
Men om man vill göra det själv hur gör jag då ?

Vet inte hur tjockt taket är exakt. Men att skruva låter vanskligt. Är det inte risk att taket spricker ?

Alla jobb är inte lämpliga att göra själv.
Jag gör det mesta hemma men just detta lejde jag bort och ångrar mig inte en sekund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.