KnockOnWood
KnockOnWood: Varför inte fråga bygglovshandläggaren om du ändå har kontakt med denne/denna? Fast svaret är nej om man skall tro Myresjöhus: [citat] Citat från http://www.myresjohus.se/att-bygga-hus/husbyggarskolan/fore-kontrakt/steg-2-detaljplanen/ där det finns informativa illustrationer. Men hurdant tak är det nu? Vinkel? Varför vill du ändra? Och vad säger detaljplanen?
1 svar · 1,6k läst
Elkludde
Elkludde: [citat] så kan man såklart oxå göra
10 svar · 4,9k läst
·
1457g
1457g: Nu låser vi den här tråden tycker jag då den börjar spåra ur en aning. / moderator
19 svar · 2,5k läst
·
Matti_75
Matti_75: Råspont funkar fint.
1 svar · 1,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: Jag hade aldrig "lagat" ett helt tak. Det finns väl firmor som tvättar/målar tak?
9 svar · 8,7k läst
·
S
soyari: Tack för svaren. Ja det är ett väldigt spännande projekt och jag ser fram emot att få sätta igång. Tyvärr finns det inga ritningar alls på huset. Har varit ute och mätt och tänkt göra en egen ritning. Får se hur den blir. Har ingen lust att lägga de pengarna en arkitekt ska ha, men det är väl bäst om man vill ha ett snyggt resultat.
3 svar · 1,8k läst
·
JoakimJohansson
JoakimJohansson: Ja fästa än 2" 2" kan gå om man skråspikar fast glesen.... 45x95 tror jag mest på också ska testa det imorgon bitti!!
5 svar · 6,9k läst
·
D
SBH: 150000:- när gavs det priset? var det efter ha kollat va som ska göras eller var det en kontorsräkning med priser?
1 svar · 1,8k läst
Demmpa
Demmpa: Vi bytte takpannor i somras, huset är 14 meter långt, drygt en halv panna kunde vi trycka/dra ihop/isär pannorna.
3 svar · 5,1k läst
V
vincentaun: [citat] Shit vilken inspirationsbomb!! :D
14 svar · 7,7k läst
mycke_nu
mycke_nu: Ska försöka skicka dej ett pm med lite bilder.
13 svar · 5,1k läst
·
R
rice: Det kan jag mycket väl tänka mig, man vill ju gärna tro på den lösning man valt. Vad för information saknas för att kunna fundera kring min lösning?
2 svar · 1,1k läst
L
Lucioperca: Har 13mm panel. Cc 100. Funkar det? Åsikter? Ska fö inte bära upp någon isolering.
19 svar · 19,9k läst
Oldboy
Oldboy: Om det finns spåntat undertak med hel och fräsch takpapp under plåten så bör det gå att göra jobbet underifrån, om man kommer åt ordentligt - överallt. Annars blir det nog inte bra eftersom det blir kondens under takplåt, samt att vatten och snö kan tränga in också, framförallt när det blåser. Det måste alltså finnas ett vattentätt undertak, och det är omöjligt att få till
1 svar · 2,0k läst
·
M
Micc: Hej! M82 är väl falsoljan (tätningsmedlet) va. Jo det är gjort tack vare att jag krävde det, annars hade det inte blivit någon sådan där. Noseone! Jodå, jag skall lägga upp bild när taket är helt färdigt. Tyvärr är det ju fortfarande inga täta väggar, endast regelverk. Men det kommer härnäst, sedan isolering och innerväggar, kamin o bänkar mm, samt ny brygga utanför!
23 svar · 6,7k läst
·
fahlis
fahlis: Plasten är en fuktspärr som ska hindra fukten från att komma upp i isoleringen (om det nu finns någon ovanför panelen). Och ja, du kan få problem om du tar bort den, om utrymmet ovanför är oisolerat och ouppvärmt.
1 svar · 878 läst
·
G
Gabbe1: [citat] Jag skulle försöka täta det ställe där snö kom in på min vind. Som det redan tipsats om här så finns produkter för att stoppa snö men som samtidigt släpper igenom luft.
12 svar · 4,0k läst
M
marjorie: lösull eller skum? båda varianterna är lite överkurs i det här fallet. jag har ingen lust att dra igång en stor apparat så här före jul, utan jag gör nog en dubbelmacka av frigolit+mineralull och pillar opp... men tack för förslaget!
2 svar · 1,5k läst
Norrtull
Norrtull: Hej, Jag sitter med en fundering att försöka isolera en vind som idag är outnyttjad till stor del. Kruxet är att vi bor i ett sekelskifteshus upp på en vind som är sänkt tak i. Ålder på huset är 1900 och lägenheten är byggd 1985 till vindsvåning. Pga rådande byggregler för subventionerad låneränta av pappa staten så är stora dela av boende ytan byggd enligt minimikravet för
0 svar · 1,4k läst
·
Norrtull
Norrtull: Skapar en egen tråd för att inte röra till denna tråd. /T
2 svar · 1,9k läst
Marre666
Marre666: Heri säljer en del sånt här
4 svar · 2,3k läst
·
B
bamsejon: Ja det är tegelpannor, eller betongpannor för att vara mer precis.
7 svar · 2,2k läst
L
Lassebesa: Enkelt sagt. Takplåt som är bearbetad i form av takpanneliknande, 20,26,30,45-profil skruvas alltid i lågpunkten. Det enda undantaget från detta är den gamla hederliga pannplåten, http://www.ekonomistal.se/fakta ,som skruvas i topparna. Förmodar Plannja rekommenderar likaledes.
13 svar · 6,6k läst
roland53
roland53: [citat] Jag hoppas du inte betalt honom än. Sotaren är väl den som har sista ordet när det gäller skorstenar, åtminstone om du tänker elda i den. Ta dit honom för ett utlåtande/besiktning.
17 svar · 5,4k läst
·
E
E171: Okej, Dom mätte och gjorde 2 skopor som jag skulle sätta dit ifrån början själv klippte å greja men de var lönlöst då de var felgjorda, Ringde dom sa att ja klippt sönder den å ville ha hjälp med montering, dom kommer med en ny sätter dit båda å de blir som på bilden inge bra! Åker dit, visar lite bilder å förklarar de uppenbara. Slutar med att ja får mäta om allt själv som
9 svar · 6,9k läst
·
T
thomasx: [citat] Hör med Isopol i Norrköping, de jobbar i större delen av sverige. Pratar mycket men när jag anlitade dem var de trevliga, kunniga och prisvärda. och jag vet att fler på forumet anlitat dem nyligen och varit nöjda.
14 svar · 4,7k läst
·
R
Roosen: Se denna tråd, där har bla jag inlägg om höjning av tak. http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/148292-hoja-tak-bygga-ny-vaning.html#post1105817
7 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.