Hallå kära forum medlemmar.

Jag ska inom en snar framtid bytta ut mitt tak och har börjat ta in offerter från närliggande firmor. Jag har fått in en och väntar på två till under veckan.

Problemet jag tampas med nu är det estetiska valet av tak material .
Idag ligger det 2-kupiga tegelpannor. Det är även bra lutning på taket.

Mina alternativ som jag slits mellan är:
1.) Nytt 2-kuipgt falsat tegel.
2.) Tegelprofilerad plåt i tegelröd färg.
3.) CLIX bandtäckning i Terracotta, Ljusgrå eller Grafitgrå.
(för er som inte känner till clix, se bilder längre ner)

Just nu är jag sugen på Calix plåten i terracotta men är rädd att det kanske ser konstigt ut på mitt hus, då det är rätt litet. Takytan är 100m2. Vad tycker ni på forumet är det ett tokigt val?

Bor utanför detaljplanerat område så kommunen hade inga invändningar överhuvudtaget.
Dem två grannhusen har tegelröd tegelprofilerad plåt samt svart TP20 plåt.

Calix taket
tak-terrakotta750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tak-grafitgrey22.jpg
Skapa konto
tak-ljusgrey22.jpg
Skapa konto

Eftersom det ligger snö på taket nu så har jag letat fram lite tidigare bilder på mitt tak.
DSC02357.JPG
Skapa konto
DSC_0021.JPG
Skapa konto

8 juni 2013 (8).JPG
Skapa konto
8 juni 2013 (4).JPG
Skapa konto

Skriv gärna vad ni tycker, alla åsikter välkomnas. :thumbup:

Jag tycker att befintligt tegel är det bästa valet av takmaterial. Och varför ens byta teglet? Om du tvättar teglet så borde du kunna plocka av en sida i taget, byta pappen och lägga tillbaks teglet. Snyggast och bliligast. Spruckna och trasiga pannor byter du så klart.

pelpet skrev:
Jag tycker att befintligt tegel är det bästa valet av takmaterial. Och varför ens byta teglet? Om du tvättar teglet så borde du kunna plocka av en sida i taget, byta pappen och lägga tillbaks teglet. Snyggast och bliligast. Spruckna och trasiga pannor byter du så klart.
Tack för din synpunkt!
Vet att många med dig har den åsikten att återanvända nuvarande tegelpannor.
Visst, den tanken har slagit mig också det är ju inget funktions fel på dem! Men arbetsinsatsen tidsmässigt blir för stor för mig, tyvärr.

Har för övrigt inte behövt bytta en enda tegelpanna sedan 2009, så nytt tegel är kanske ändå att föredra.
Kan dock inte släppa tanken på hur huset skulle kännas med clix plåten monterat på taket.. Har svårt att få en känsla om det skulle bli snyggt eller om det bara skulle bli konstigt.

Jag tror röd Clix blir snyggt. Är ju inte helt ovanligt med äldre hus med röd falsad plåt, och jag gillar det.

Lade själv Clix på en utbyggnad och det var väldigt smidigt.

Y
Jag hade valt tegel i rädsla för oljud från tunn plåt som reagerar på värme, regn och annat.

kontorsråttan
Min synpunkt.
Tegel, för det passar bra in för hustypen, är ett vackert och hållbart material.

Om du inte vill återanvända teglet låt någon annan få chansen, jag har demonterat och hämtat en del gammalt byggmaterial som jag fått gratis mot att jag just stått för demontering och bort bortforsling.
Du kan med andra ord få någon som rensar taket helt gratis.

Återkoppla gärna hur du gör och hur du tycker resultatet blev.

Lertegel tycker jag blir snyggast på ditt hus.

Ekgolv skrev:
Men arbetsinsatsen tidsmässigt blir för stor för mig, tyvärr.
Jag skulle räkna på det.

Hur lång tid tar det att tvätta och plocka ner pannorna?
Vad kostar det netto om du tar ledigt från jobbet utan lön för att göra det?
Vad kostar nya pannor?

• Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Många kloka tankar.

Nytt tegel var min ursprungstanke från början men nu när det har börjat dra ihop sig har jag börjat vela till plåt.
(Det är väl tak firmorna som påverkat mig, då alla har förespråkat plåt, det är väl enklast för dem så :P)
Huset är ju avsett för tegel från början och vinden är oventilerad, vilket kanske ger problem om jag byter till plåt som ligger direkt mot papp på råsponten..

Ang. att ta tillvara på nuvarande tegel så går det bort. Som många säkert känner igen sig i så har jag svårt att få tiden att räcka till. Som det ser ut just nu är det inte genomförbart för min del.

Att lägga ut en annons på blocket för att skänka bort gamla teglet är ju möjligt. Problemet är att det ska passa så precis med tak firman som sedan ska lägga nytt.
För den gamla pappen är helt slut och klarar inte av att skydda taket mot regn, så när pannorna är borta måste ny papp upp helst direkt.

Jag återkopplar sedan när beslutet är taget och beställningen lagd, men fler synpunkter tas emot med öppna armar tills dess. :)

Jag röstar helt klart för tegelpannor.

Och dessutom hade jag varit du så hade återanvänt befintliga pannor .

Jag blir lite fundersam när du säger att din tid inte räcker till för att återanvända pannorna.

Om du väljer plåt skulle du gjort jobbet själv?

Att rengöra dom gamla pannorna (efter återmonteringen) tar max 1 dag med en högtryckstvätt och är det så stor skillnad i arbetstid mellan ny plåt och återbruk av pannorna?

Alternativ 2 med tegelprofilerad plåt går bort direkt tycker jag, jag gillar det inte och har inte sett något hus ännu där det varit snyggt. Alternativ 1 med tegel (antar att du menar lertegel) passar bra då som sagt hustypen går ihop bra med det. Då återstår alt 3 med clixplåt, jag har inte sett något sådant på nära håll men dubbelfalsad bandtäckning är snyggt tycker jag och ser det ut som det så har du ett starkt alternativ där med (förmodligen även prismässigt).
Ska jag välja ett så blir det lertegel.

Som Pelpet var inne på om tvättning av befintliga pannor så går det ju att kolla upp vad en takfirma skulle vilja ha för att fixa det alternativet åt dig pga din tidsbrist, den nya pappen kan ju ligga ett tag utan pannor om det är så och fråga kostar som bekant inget. Då har du alla fakta för att göra ett medvetet beslut.

Ekgolv skrev:
För den gamla pappen är helt slut och klarar inte av att skydda taket mot regn, så när pannorna är borta måste ny papp upp helst direkt.
Inga problem om du lägger en presenning över taket. Och en presenning måste du ha ändå ifall det blir regn.

Jag använde en sån här från jula då jag bytte tak för ett år sen, och det gick bra.

Röstar också på tegelpannor, fast jag föredrar enkupiga.

C
Om du inte vill göra jobbet med att plocka ned o göra själv pg.a. tidsbrist eller.... Så lej bort den delen...konstigt att ingen skrivit det förut... Om takfirman sen lägger nytt eller gammalt tegel är väl egalt för dem.

Jag tycker definitivt att du skall använda det gamla teglet!

carra skrev:
Om takfirman sen lägger nytt eller gammalt tegel är väl egalt för dem.
!
En viss fördyring får man nog räkna med.
Pannorna måste hanteras mer varsamt och man får nog ändå kalkylera med några % bräckage så det gäller att ha lite reservpannor.

(...men min röst är fortfarande för återanvändning av gamla pannor... :))

• Gilla
carra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.