Tak & Vind
FG: http://www.takochtillbehor.se/ps/produkter/pir-isolering/laaglutande-tak.html
Oldboy: Antar att du har taket isolerat (= varmvind) då du inte tycker du behöver mer höjd (= mer isolering) på det befintliga bjälklaget? 21x70 känns klent, men funkar det så. Dock bör det vara väldigt lätt att skruva snett/missa. 45x70 känns mer rimligt och bör räcka även om du kortreglar mellan takstolarna. Dock bör du vara uppmärksam på stora kvistar som försvagar, och helst såga
Gurkan_1963: Skicka ritningen till Moälven så räknar dom år sig.
huggan: [citat] Känner du dig väl förtrogen med att arbeta med öppen gasollåga när du lägger pappen så kan du ju göra det själv. Dock kan det va lite trixigt att få tag i pappen.
Snickerick: [citat] Tack för tipset :) Skrev precis en fråga om lämplig spikpicka i en annan tråd :)
Dr Trä: Vill man verkligen kosta på ett förråd med bandtäckt plåt? Det finns iof sådan plåt att köpa färdig med falsar som ska vara lätt att lägga. Tveksam om lutningen är godkänd för den, tror inte det. Annars får du köra svetsad rostfri plåt men det kommer inte se klokt ut. Jag hade kört ytpapp med klisterkant.
Oldboy: Taket blir bra med tegelpannor, takpapp, råspont, luftspalt, vindskydd, isolering, plast, innerbeklädnad. Alternativt kan du skippa plasten om utrymmet inte kommer att värmas upp mer än frostfritt. Orsaken är omvänd fuktvandring då det är varmare ute än inne. Då vill man inte få kondens på plasten inne i väggen/isoleringen. I praktiken tror jag inte att det spelar någon nämnvärd
Troberg: Lite sent svar här, men taket är fixat för några månader sedan, och det har hållit alldeles utmärkt under vintern. Firman var toppen att ha att göra med, jobbet var snyggt och proffsigt gjort. De hade mycket andra jobb (vilket jag förstår, då de var så bra att ha att göra med), men prioriterade ändå en liten kund som mig, eftersom de kunde förstå hur jobbigt det är för en
jocke1990: [citat] De är för att råspont är en billig produkt (ej luckor) då tar man ju inte a kvallite till de. Dock så kan jag inte hålla med om att impregnerat är av sämsta kvallite. Iaf inte i norr.
Ludwig: Om man tittar på hus med kopparbeslag på taket så växer det inget nedströms men då är det ju plåt med bra area så klart. Det borde gå att räkna ut vad som krävs tycker jag?
nimhed: [citat] De ser ut att inte vara dubbelfalsade, så pannorna får du några kronor styck för, inte mer. Nockpannor är däremot hårdvaluta. Dessa kan inbringa mellan 30-50kr styck.
Carl_Elvis: [citat] Schysst tips. Vi får se hur det blir. Har temporärt åtgärdat flera tänkbara orsaker och sen bara tejpat ny plast utan att sätta upp gips i innertaket så vi ser om problemet kvarstår. Inget ännu på några veckor. Sen får det nog bli omläggning till sommaren. Suck!
Fredda Wedin: Fördelen nu är ju iaf att golvytan i spån/mdf är färdig för att lägga golv och riktig trapp är klart . Bara ALLT annat kvar hehe. Men om vi leker med tanken . Går det göra klart allt invändigt (målning . Vent .inredning Osv ) och helt sonika ta yttre takisolering i sista stadiet ? ( vill inte låna upp så jag skramlar i spargrisen ) och takbyte kanske blir aktuellt om ett år . Och
kick3n: du tänkte så.. ja taket ska bytas till sommar eller sommaren där på.. jag gör en luftspalt och isolerar med riktig isolering.. Sågspån isolerar ju inge vidare bra.. [citat]
v97peter: Hej! vi skall göra en tillbyggnad av en entre med balkong på taket. Är det någon som vet om man kan göra en takkonstruktion med tex plannja combideck med epc- cement istället för vanlig betong ? Funderar på att lägga gummimatta på epscementen och sedan fylla på ett toppskikt betong med klinker på. Funkar detta? /peter
Tottemannen: Vi ska bygga ett isolerat rum på vinden och den öppna trappen kommer att gå till det rummet. Resterande utrymmet på vinden ska vara oisolerat precis som det är idag.
Snigla: Måste också lägga till allmänt.. för det var inte glasklart när man kollade på bilderna jag la in.. men vårt tak går inte tvärt ut som ritningen påstår.. i har ingen inbyggd del på utsidan (som det finns på uthusen, där man kan fälla in belysning o sätta in insektsnät osv) utan vi har några dekorativa pinnar som sticker ut och lite tak på dom.. och så en hängränna längst
pelle242: Allt är möjligt. Hur mycket det kostar i pengar och arbete beror på. Enklast är att behålla takstolarna som de är, alternativt ta bort dem så det blir helt öppet och växla av med balk men detta är naturligtvis mera komplicerat och dyrare. Sedan beror det på om det tex finns ventilationsrör på vinden som måste byggas om. Det finns några trådar om liknande projekt, sök på
ivarssonivar: [citat] Läs lite av mina tidigare inlägg så har jag skrivit en del men jag tycker om bandtäckning och eftersom stål plåt har 15 års garanti på färg idag så lär du inte behöva måla om efter 10 år.
ivarssonivar: [citat] Klart det kan och jag har varit med om det men om just du kommer få dom problemen är svårt att säga.
herge: Kan man kanske bygga om takstolen i nya delen (sista kortet) så att den inte är ivägen för hålet?
hammareochspik: Menar du Moniers mellangrå? Nix, den har vi inte kikat på isf.. Inga skiftningar i grönt, när det är så ljusa pannor?
SwiftD: Kanske bör tillägga att det inte regnar in på vinden. Snarare blir träet på två ställen så pass blöta att det droppar från en planka ner på vindsgolvet. Det rinner liksom inte in några större mängder.
Oldboy: Är planken i gott skick, och masoniten någorlunda ok så kan man väl anta att det är en bra och hållbar lösning. Då är det rimligt att fortsätta med det. Det blir väl kondens på ränndalsplåten. Det finns olika sätt att minimera kondensen. Å andra sidan: om träet klarar lika länge som taket i övrigt så kan det väl vara ok att byta det liksom strö- och bärläkt? Du borde kunna
huggan: Ska man inte fästa bärläkten i mellanbjälklaget??? Då måste man ju ha 76 tum MINST!!!
storkarp: Har fått lite input nu. Verkar finnas några firmor som gör dessa mindre jobb. ca 10 000 för jobbet och om vi upptäcker några överraskningar som t.ex. lite råspont som måste bytas får jag ju lägga till ett antal timmar. Så länge jag vet att hantverkarna arbetar rimligt effektivt har jag inga problem med att det kan komma att kosta lite till men fastkostnad baserat på 40 timmar som
Larsa: Det där ser ju helgalen ut, och jag hade aldrig godkänt det. Ta dit en besiktningsman om de strular. Även den kilade delen måste ju ha ordentlig avrinning, tänk vad som händer om en takpanna spricker. Kan bli mycket vatten innan ni ser det.... Varför salade dom inte på 20mm innan dom spikade råsponten?