Tak & Vind
mandg: prata annars med sjöbo´s takstolsfabrik, de har också bra priser och billig transport. När jag kollade takstolar 8,5 meter så var de billigare än att göra det själv...
kick3n: det är dels spån och på vissa ställen är det isolering.. Dock ingen plast i dagsläget. men jag tänkte riva ner hela innertaket på övervåningen, så då får jag plasta in det i samma veva så har vi fuktspärren där :) [citat]
asaleo: Om läkten under pannorna är torr efter kraftiga regn är ju pannorna hela och kan ligga kvar ett tag till. Det är ju då ingen brådska att byta. Pannorna blir ju tunnare och lättare med åren eftersom ytan vittrar av vilket syns som grrus i rännan. Blir pannorna spröda så skall det förståss bytas. Tillslut när har man flera skäl till att byta taket gör man ett byte. Det är ju snyggt
Flöjten5: Skulle man kunna lägga den här på direkt på planken? http://www.bygghemma.se/utomhus/tak/takpannor-och-tillbehor/tatning/underlagstak-benders-diffutherm-75-m2/p-244570
MathiasS: När ska arbetet påbörjas, när ska det vara klart. Hur regleras ev försening. Är priset fast eller utföres arbetet på löpande räkning. Hur regleras tillkommande arbeten. Använd hantverkarformuläret och fyll i ALLA fält.
Freddy Berg: Råsponten var också bytt vid takbytet 2010. Tyvärr var de någon med mer pengar som ville ha huset. Så jag får hoppas att de backar ur för att ha en chans. Men tyvärr så blir det nog inte så. Tack för alla svar!!
Granito: [citat] När jag fick nytt tak så la dom bara på ny papp. Vet inte om det är dåligt dock.
Oldboy: På det gamla spåntaket lägger man lämpligen oljehärdad masonit. Ett hål/springa på några mm räcker för att man ska få snödrivor inne. Snön blåser även uppåt, så det är verkligen bomtätt som gäller om man till varje pris vill stänga ute snön. Vad gäller den nybyggda lgh öppna takisolering så är snön trivial. Gnagarna däremot, de kommer att tacka och buga och göra
Macarus: 100 mm ventilationsrör var en intressant idé. Men vågar man montera sådant inbyggt där det ändå kommer rinna en del vatten? Genomföringspannan är öppen uppåt så lite regn och snö kommer att rinna igenom...
huggan: 2-8 timmar a 500:- st är 1000-4000:- har du ROT så blir det 500-2000:-.
ivarssonivar: Tycker det är lite roligt när man läser hos dom olika tillverkarna så är det godkänd ner olika grader hos dom. Produkterna är extremt lika varandra så varför det skiljer så mycket kan man undra. Clix godkänd ner till 5,7 graders taklutning Falsat godkänd ner till 8 graders taklutning Plannja Trend godkänd ner till 10 graders taklutning
carra: Det är ju inte så att IF skrev villkoren efter det att du köpt försäkringen.....Villkoren fanns tidigare o det är dessa som reglerar förhållandet mellan dem o dig... Försäkringsbolag har aldrig ersatt den här typen av skador från villahemförsäkringen. Nästa banan: När utfördes arbetet av plåtslagaren? Har du garanti på jobbet o material ? KANSKE det kan vara en skada som är
Snailman: kan nog inte hålla med här, spikade ett tak en gång med presspassning, med kruttorra brädor(legat inomhus i åratal), det slog sig typ direkt när det blev normaltorrt, så fick spikas om ja vågorna kanske är över flera brädor, kan nog se det snart då det ju snart är vår (händer vare år vid den tiden över altanen)
Locke: Fukttätt ut i väggarna för att skydda dessa - ja! Sen har man ju ventilation i huset som skall ta hand om fukttillskotten - man vill ju inte ha ut det vattnet i väggarna. Dessutom är ju diffusiv fuktvandring ett synnerligen ineffektivt sätt att flytta vatten på. Ventilationen skall ta hand om fukttillskotten! Fukten som hamnar på "fel sida" av plasten diffunderar ut tack vare
gårdsnissen: [citat] Satte du 45x95 reglar mellan de befintliga bjälkarna (typ kortlingar) eller ovanpå dem? Hmm, om den stora kupan belastar bjälklaget i mesta laget kanske jag ska förstärka just de bjälkarna extra, skulle kunna lägga dubbla 195 reglar (dvs en på var sida av nuvarande bjälke). Då blir den ihoplaskade bjälken 45+120+45 = 210 bred och 195/170/195 hög - spontant känns det
miksil: Eller så finns det två siter om du vill knappa manuellt för att jämföra http://www-v2.sp.se/energy/ETvFFi/frmsteam.aspx http://www.vaisala.com/humiditycalculator/vaisala_humidity_calculator.html?lang=eng
huggan: Men du kanske kan stega upp huset för att få nån form av storlek på huset eller om du kan säga om huset är rektangulärt eller kvadratiskt?
Locke: Googla diffusion och konvektion - två helt olika mekanismer. Den sistnämnda är ditt problem. Färg motverkar bara den förstnämnda. Plast är det enda alternativet om du skall lösa problemet från bodelen.
ivarssonivar: Inte dyrare än det priset du fått och det håller längre också.
frimson: Jag anlitade Anticimex när vi köpte vårt hus för några år sedan. Det kom en kille och lös med ficklampa lite i källaren och på vinden. Han konstaterade att vi kanske behövde lägga om taket om några år. Som någon tidigare konstaterade -- kanske inte så mycket mer än vad en lekman skulle kunna prestera.
Korvgubbe: Att bygga vid innebär ofta att man är låst i takets högsta höjd, och då kan det finnas skäl att välja 16 grader för att få så högt som möjligt till innertaket i "ytterkant".
ivarssonivar: Skulle ta och göra alla genomföringar i samband med takläggningen så man kan sätt ett riktigt plåt underbeslag går kanske få till efter men enklare att göra före.
SwiftD: Fd ägaren hade väl knapert med pengar varav det gjordes med nödlösning skulle jag tro. Huset har haft husbock på 80-talet så takstolarna hade försvagats rejält och tegeltaket tyngde ner och läckte på många ställen vid flera tillfälle. Vissa takstolar var helt av på sina ställen så man har förstärkt med reglar lite här och där. Råsponten är helt murken på sina ställen,
AndersS: Är väl ganska vanligt i Norge, om jag uppfattat det riktigt och även dom kan ha snö i rikliga mängder.
frimson: Ja, så här ett drygt år senare har jag nu installerat Zibron på vinden (den fick gå i källaren, eftersom min gamla kondensavfuktare började lukta bränt). Luftfuktigheten på vinden sjönk från drygt 85% till runt 75% ganska omgående. Där har det legat den veckan som gått sedan jag ställde upp den. Temperaturen har legat kring 3 grader. Jag kollar fuktigheten med en enkel
Cgong: Har en uppgift framför mig där jag vill gipsa ett tak från 74 som idag är klätt med 3cm djupa "kassetter" med yta 40X70. Det finns ångspärr under, i vilket skick vet jag inte. Saken är den att jag vill fälla in spottar och högtalare i taket och nu är jag osäker om jag måste riva ned alla plattor eller om jag kan fräsa upp hål för spottar/högtalare samt kabeldragning. Risken är
Novisfixaren: Hej! En novisfråga. Har ett hus från 1920 talet med eternittak enligt bild alltså små plattor 30x30cm eller något sådant. När det blåser ordentligt som de gjort under vintern/hösten så "dånar" taket. Jag får för mig att det är plattornas underkant som lyfter sig och "slår" lite mot taket. Har någon annan med liknande tak erfarenhet av detta? Kan man fästa eternitplattorna