Tak & Vind
Goteborg: [citat] Tack för svar. :) Med förnuftighet kan man komma långt. Ska snart upp med en piasavakvast och borsta. Sedan stryka sista gången med boracol så kan jag fortsätta med luftningen på fredag.
Vickar68: Helt rätt Arne, då får du en luftspalt och ev kondens som du får kan torkas ut/ventileras bort. Duken skall vara sträckt. Använd vanlig bär/ströläkt. Beroende på taklutning 25x38 och 25x50.
Norrhyttan: [citat] Nej, inte för mig - men förhoppningsvis för den som kan hjälpa dig räkna. :)
Demmpa: [citat] Offert och beställning är två skilda saker. Förenklat kan man säga att en offert är en prislista. Offerten lämnar säljaren till eventuella köparen. Förenklat kan man säga att en beställning är någonting du som köpare vill/har ålagt säljaren ska göra. Köparen lämnar beställning till säljaren. En beställning kan innehålla både mer och mindre än en lämnad offert.
sven_snickare: @Johan: Kort men informativt. Tack! @Jocke: Intressant uppslag med PVC. Tack!
pelle242: Det är falsad plåt på boden så det är vindskivor. Den högra plåten är mycket riktigt en sockelplåt, den hör hemma på huset på ett ställe jag inte tänkt på. Jag förstår inte riktigt hur det skulle fungera med fästbleck? Profilerna vill inte direkt kroka i varandra: [bild] Till saken hör att han vi köpte huset av hade egen plåtfirma och han löste det mesta med plåt så det
jocke_mejsel: Det går inte att jämföra tätt , som i tätt att det håller regnvatten ute med tätt som i att klara av vattentrycket som blir när du har sedum på taket. En platonmatta är också för dåligt. Det behövs ett svetsat tätskikt av något slag. man kan lägga en 20 mineralullsboard på taket så har man byggt bort problemet med skruvskallarna.
Avemo: [citat] Hans planer växte och utbyggnaden fick ett sadeltak i vinkel med det befintliga sadeltaket.
ivarssonivar: Den som är på bild är ganska säkert en "handtillverkad" av en plåtslagare som nämns ovan men både plannja och lindab (dom två stora) har fyrkantig hängränna men det är betydligt dyrare än vanlig rund hängränna vet inte exakt hur mycket det skiljer i pris. plannja : http://www.plannja.se/Husagare-Bygghandel/Produkter/takavvattning/plannja-square/ lindab:
ivarssonivar: Är lite svårt att se på bilderna men kan kanske bara lägga på den platta delen eller om du vill ha bandplåtet hela huset är ju snyggt. Man kan ju inte lägga dubbelfalsad bandplåtet själv som provat person utan får ta in en plåtslagare som gör det så om du vill ha bandplåtet är det bästa att kontakta en firma som kan komma och titta på det.
vectrex: [citat] Den där tumregeln är rätt dålig om man vill ha plåten över nockpannan. Det blir en avsevärd skillnad hur mycket den bygger beroende på taklutningen. Mer vid flackt tak och mindre ju brantare tak. Detta har jag lärt mig den hårda vägen'
hahalj: Ok, tack för svaren! Då får det bli vindskiva även på höga sidan. Vattbrädor behövs kanske inte? Bara en vindskiveplåt som täcker vindskivans överkant och en liten bit in över taket?
MagicFingers: jag har för mig att dom slutat att skicka till Sverige, börja ställa den frågan först...
Knerten: [citat] Känns ju härligt o höra, blev lite besviken att det inte var sån tegelliknande tak då det hade passat in grymt men man få leva med funktion, ett tätt tak är ju det viktigaste! Tack så mycket!
lars_stefan_axelsson: [citat] Jag hade nog ändå sett över om det går att fixa undertryck i våningen under, eller iaf minska övertrycket (riktiga frånluftsventiler). T ex genom någon paxfläkt el. dyl. som alltid går när ni är där eller dylikt. Men loggning är naturligtvis bra. Med det datat så kan du kanske lära dig något om när/hur det blir sämre och då bättre kunna lura ut vad som behöver göras.
TheGame: Typiska saker som verkar vara vanligt när man slutar elda som uppvärmning. Mekanisk ventilation borde fixa biffen.
Yrrol: Virket är friskt (om man bortser taket då), fönsterna behöver nytt kitt. Dörrarna funkar. Behöver fasadtvätt och färg. Personligen så är jag inte mycket för gamla hus. Tycker denna utbyggnad är liten och meningslös. Jag hade ju gärna moderniserat men fick protester då av folket som gillar huset något som jag får ta hänsyn till då tanken är att i framtiden hyra ut den. Vore det
Oldboy: Om det skulle visa sig att kondensskyddet inte fungerar så kan du alltid i efterhand montera t ex masonit på undersidan av reglarna/bärläkten.
erraboy: Vindskivorna byts i samband med taket och precis som johan skriver så är det för att minimera underhållet av dom
KnockOnWood: Förresten, vad har Anticimex att göra med att du har några gamla flyttkartonger på vinden?
Micke620: Är det nån som gjort en sådan takrenovering? Är lite nyfiken på resultat och kostnad, det finns ett företag som heter Roofia som håller på med detta. Roofia.se Dom lämnar 10 års garanti på jobbet
Stefan N: Alla jobb är inte lämpliga att göra själv. Jag gör det mesta hemma men just detta lejde jag bort och ångrar mig inte en sekund.
dextrocell: Takpannelasyr, TPL, kan du nog glömma bort. Pratade med en representant ifrån dem på Nordbyggmässan i förra veckan och enligt honom så kommer de att sluta med TPL som tydligen inte fungerade så bra på Zandapannor. De visade en ny färg som liknar danska sionister.
ByggNiclas: Som nämnts ovan mest estetisk funktion. Jag tycker inte alltid att det behöver vara nödvändigt med taklister, beror på stuket på rummet i övrigt. ett tips om du ändå vill ha taklister, utan att behöva böka och ha dig, är frigolit-lister. Fäster superbra med en sträng lim, väger ingenting och ser ingen skillnad ut jämfört m trä efter en strykning färg.
roland53: Du kan läsa mer här: http://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/23495-raspont-tak-fukt.html#post385450 http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41656-fuktkvot-i-virke.html#post219999
erraboy: Intressant studie ! Om dukar för 40 år sedan fortfarande håller så borde ju dagens dukar utan problem åtminstone hålla samma längd kan man ju tycka !