Hej!

Vi har köpt ett 1800-tals torp som vi enbart tänkte besöka på sommaren. Vårt första projekt var att göra om vinden till ett sovloft. Spånet som fanns i vindsbjälklaget var väldigt gammalt, dammigt och fyllt med gamla märkliga benrester och tygbitar. Eftersom det luktade bestämde oss för att suga bort alltihop. Nu undrar vi vad vi ska använda för isolering där istället, eller ifall vi ens behöver isolering där. Vi tänkte ju, som sagt, enbart bo i torpet under sommaren. Det vi har läst är spånet förutom sin värmeisolerande egenskap även hade en luftavfuktande egenskap, men behövs den verkligen om hela torpet ändå kommer lämnas kallt under hösten, vintern och våren?

Mvh Marcus

Hej Pär Marcus Rivera, Välkommen till Bygga Hus-forumet!

Jag är lite osäker på hur du menar.
Men om du gör ett sovloft på vinden, så fyller isoleringen i bjälklaget mellan undervåning och vindsvåning mest en ljudisolerande funktion.

Om du sedan skall isolera mellan sovloftet och yttertaket är ju en annan sak.
Där finns det många sätt att få en bra värmeisolering.

Hej! Tack för välkomnandet och en snabb respons!

Jag menade bjälklaget mellan undervåningen och vinden. Ber om ursäkt för otydligheten. Så du menar att, ifall vi bortser från en minskad ljudisolering (något vi inte tror kommer vara ett problem), så finns det inget skäl för oss att isolera bjälklaget. Vi misstänker att kylan inte borde vara ett bekymmer under den småländska sommaren även under natten då man sover under under täcken o.s.v. Det är fukten vi mest undrar ifall det kommer bli ett problem då vi tagit bort spånet.

Mvh Marcus

Vad jag menade var att ifall sovloftet är öppet mot undervåningen så fyller värmeisoleringen i bjälklaget däremellan ingen större funktion.

Men hur ser det ut upp emot taket?
Det kan ju bli så varmt uppe under taket att det inte går att sova på ett loft.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.