Hej! Köpte ett gammalt torp för ungefär ett år sedan. Taket har första generationens betongpannor, troligen från 50-talet nångång. Det växer en del mossa och alger på det och jag har idag haft en firma där som gett en offert på att mekaniskt rensa bort mossan samt lägga på något medel för att döda alger och annan tillväxt samt rensa stuprännor och byta ev trasiga pannor.
Firman menar att gör man detta kan pannorna hålla minst 10 år till.
Under takpannorna är det knappast nån isolering (torp från 1887) så det allra bästa vore givetvis att byta pannor och tilläggsisolera i samma svep. Men min ekonomi räcker inte till det i nuläget.
Jag vill höra andras erfarenheter av att göra en moss- och algrensning för att förlänga livet på pannorna, och gärna synpunkter på företaget ifråga, LA Takvård, som verkar ha franchisetagare runt om i landet. Man kan läsa om dem och deras metod här:
http://www.takvard.se/sample-page/
Eller är det dumt investerade pengar (3430 kr efter rotavdrag)? Bättre att vänta till nästa sommar och hoppas att jag då har råd att göra om taket helt?
Vore mycket tacksam för lite bra input och bollande av tankar här.
Firman menar att gör man detta kan pannorna hålla minst 10 år till.
Under takpannorna är det knappast nån isolering (torp från 1887) så det allra bästa vore givetvis att byta pannor och tilläggsisolera i samma svep. Men min ekonomi räcker inte till det i nuläget.
Jag vill höra andras erfarenheter av att göra en moss- och algrensning för att förlänga livet på pannorna, och gärna synpunkter på företaget ifråga, LA Takvård, som verkar ha franchisetagare runt om i landet. Man kan läsa om dem och deras metod här:
http://www.takvard.se/sample-page/
Eller är det dumt investerade pengar (3430 kr efter rotavdrag)? Bättre att vänta till nästa sommar och hoppas att jag då har råd att göra om taket helt?
Vore mycket tacksam för lite bra input och bollande av tankar här.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
La Takvård är svindyra först och främst.skogsstjrna skrev:Hej! Köpte ett gammalt torp för ungefär ett år sedan. Taket har första generationens betongpannor, troligen från 50-talet nångång. Det växer en del mossa och alger på det och jag har idag haft en firma där som gett en offert på att mekaniskt rensa bort mossan samt lägga på något medel för att döda alger och annan tillväxt samt rensa stuprännor och byta ev trasiga pannor.
Firman menar att gör man detta kan pannorna hålla minst 10 år till.
Under takpannorna är det knappast nån isolering (torp från 1887) så det allra bästa vore givetvis att byta pannor och tilläggsisolera i samma svep. Men min ekonomi räcker inte till det i nuläget.
Jag vill höra andras erfarenheter av att göra en moss- och algrensning för att förlänga livet på pannorna, och gärna synpunkter på företaget ifråga, LA Takvård, som verkar ha franchisetagare runt om i landet. Man kan läsa om dem och deras metod här:
[länk]
Eller är det dumt investerade pengar (3430 kr efter rotavdrag)? Bättre att vänta till nästa sommar och hoppas att jag då har råd att göra om taket helt?
Vore mycket tacksam för lite bra input och bollande av tankar här.
Dom sopar bort det värsta mossan och behandlar sedan med Bensaltensid.
För detta brukar dom ta i runda slängar 10 000 kr.
Har du mycket mossa kommer den dö men ligga kvar.
Kolla efter någon firma som högtryckstvättar och behandlar istället.
Då får du resultat omgående och förmodligen någon eller ett par 1000 billigare.
Produkter som diskuteras: "Bensaltensid"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Men en högtryckstvätt lär väl bara spruta in vatten under mitt gamla tak?
Om du kikar på länken ser du deras motargument mot att göra så, vad de kallar "hafsverk".
Jag vet inte vilka som har rätt eller fel, men spruta med högtryck på detta tak känns minst sagt vådligt (säger jag som amatör). Fler åsikter?
Om du kikar på länken ser du deras motargument mot att göra så, vad de kallar "hafsverk".
Jag vet inte vilka som har rätt eller fel, men spruta med högtryck på detta tak känns minst sagt vådligt (säger jag som amatör). Fler åsikter?
Jag tror inte det är så farligt. Sprutar man i vettig riktning kommer det nog inte in så mycket vatten och en solig dag blir det nog ganska varmt under pannorna och torkar upp bra. Men jag är också amatör.skogsstjrna skrev:
Ja, en bild på taket hade ju underlättat för en åsikt 
Vådligheten att högtryckspruta är väl inte värre än ett häftigt regn, det beror mycket på hur man tvättar och riktar munstycket.
Att börja vid nocken och tvätta nedåt med munstycket riktat nedåt hela tiden är väl det bästa.
Faran med att tvätta taket är väl att det kan knäcka en och annan panna när man klätrar upp för tvättning, med eller utan takstege. Det gäller nog att tillse att det finns reservpannor tillhands.
Vådligheten att högtryckspruta är väl inte värre än ett häftigt regn, det beror mycket på hur man tvättar och riktar munstycket.
Att börja vid nocken och tvätta nedåt med munstycket riktat nedåt hela tiden är väl det bästa.
Faran med att tvätta taket är väl att det kan knäcka en och annan panna när man klätrar upp för tvättning, med eller utan takstege. Det gäller nog att tillse att det finns reservpannor tillhands.
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Jag håller inte riktigt med.hantverkare1 skrev:La Takvård är svindyra först och främst.
Dom sopar bort det värsta mossan och behandlar sedan med Bensaltensid.
För detta brukar dom ta i runda slängar 10 000 kr.
Har du mycket mossa kommer den dö men ligga kvar.
Kolla efter någon firma som högtryckstvättar och behandlar istället.
Då får du resultat omgående och förmodligen någon eller ett par 1000 billigare.
Jag lät LA rensa och behandla mitt tak (betongpannor från 1978) för 3 år sedan.
Borttagningen av mossan skedde MEKANISKT och inte med högtryckstvätt ,som riskerar att spruta in vatten mellan pannorna eller genom de små HÅL, som mossan frätt ur (Några pannor fick bytas p.g.a. detta).
Hantverkarna tog med sig mossan ( c:a 4 säckar) och inget synligt fanns kvar på taket.
Jag har fortfarande ingen påväxt.
Jag betalade c:a 3.500:-, vilket jag då ansåg skäligt. Alternativet hade ju varit att själv krypa runt på taket i flera dagar och sedan sprutat på något medel. Detta gjorde jag för c:a 20 år sedan (bara mekanisk skrapning) och visste hur mycket jobb det är.
Många av mina grannar har nu frågat hur jag burit mig åt för att få ett så fint tak.
Det finns säkert flera andra företag, som gör liknande behandlingar, men mitt råd är att undvika just HÖGTRYCKSTVÄTT (gäller både tak och de flesta typer av fasader om man inte är EXTREMT försiktig).
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Sålänge man spolar nedåt är det ingen fara.skogsstjrna skrev:Men en högtryckstvätt lär väl bara spruta in vatten under mitt gamla tak?
Om du kikar på länken ser du deras motargument mot att göra så, vad de kallar "hafsverk".
Jag vet inte vilka som har rätt eller fel, men spruta med högtryck på detta tak känns minst sagt vådligt (säger jag som amatör). Fler åsikter?
Man får ju se till att alla pannor är hela och ligger som dom ska.
Naturligtvis kan man trampa sönder en panna men det kan man göra när man går omkring och borstar också.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag vet hur dom jobbar, dom borstar och har en pinne med en skrapa på som dom petar omkring med.HasseTeknik skrev:Jag håller inte riktigt med.
Jag lät LA rensa och behandla mitt tak (betongpannor från 1978) för 3 år sedan.
Borttagningen av mossan skedde MEKANISKT och inte med högtryckstvätt ,som riskerar att spruta in vatten mellan pannorna eller genom de små HÅL, som mossan frätt ur (Några pannor fick bytas p.g.a. detta).
Hantverkarna tog med sig mossan ( c:a 4 säckar) och inget synligt fanns kvar på taket.
Jag har fortfarande ingen påväxt.
Jag betalade c:a 3.500:-, vilket jag då ansåg skäligt. Alternativet hade ju varit att själv krypa runt på taket i flera dagar och sedan sprutat på något medel. Detta gjorde jag för c:a 20 år sedan (bara mekanisk skrapning) och visste hur mycket jobb det är.
Många av mina grannar har nu frågat hur jag burit mig åt för att få ett så fint tak.
Det finns säkert flera andra företag, som gör liknande behandlingar, men mitt råd är att undvika just HÖGTRYCKSTVÄTT (gäller både tak och de flesta typer av fasader om man inte är EXTREMT försiktig).
Jag har aldrig påstått att det inte funkar, bara man får bort alla stora mossklumpar och har tålamod att vänta något år innan påväxten försvinner så är det ok.
Med det sagt tycker jag högtryck är bättre, man får bort påväxten direkt.
Att som LA Takvård påstå att man spolar bort ytan på pannan är ren lögn.
Ett 20-30 år gammalt tak har ingen yta kvar.
Och som sagt, vet man vad man sysslar med så spolar man inte in vatten under pannorna.
Däremot kan det till viss del vara riktigt att om man är för hårt på det, med högtryckssprutan, risken är att slå upp ytan lite.
Denna omjämnhet kan för framtiden ge alger och mossa bättre möjligheter att ta fäste.
Detta undviks förmodligen de första åren efter kem-behandlingen men sedan. ?.........
Denna omjämnhet kan för framtiden ge alger och mossa bättre möjligheter att ta fäste.
Detta undviks förmodligen de första åren efter kem-behandlingen men sedan. ?.........
skogsstjrna : Vilken typ av pannor har du - lera eller betong.
På mina betongpannor satte sig mossan först på ändarna och sedan mitt på (i dalarna). Problemet som jag ser det med högtryck är att det är mycket svårt (=lång tid = normalt högre pris) att säkert ta bort mossa på änden utan att riskera att få in vatten under pannan. Det andra jag vill varna för är att mossa fräter på betongpannor, så att det kan bli hål rakt igenom (fylld med jord och mossans rötter). Om det är fallet och du sprutar med högt tryck, så kommer rotklumpen att åka igenom pannan och vattnet sprutar rakt igenom ( har erfarenhet från grannar som inte varit tillräckligt försiktiga ).
På mina betongpannor satte sig mossan först på ändarna och sedan mitt på (i dalarna). Problemet som jag ser det med högtryck är att det är mycket svårt (=lång tid = normalt högre pris) att säkert ta bort mossa på änden utan att riskera att få in vatten under pannan. Det andra jag vill varna för är att mossa fräter på betongpannor, så att det kan bli hål rakt igenom (fylld med jord och mossans rötter). Om det är fallet och du sprutar med högt tryck, så kommer rotklumpen att åka igenom pannan och vattnet sprutar rakt igenom ( har erfarenhet från grannar som inte varit tillräckligt försiktiga ).
Enligt mannen som var här är det första generationens betongpannor, som började tillverkas på 1950-talet. Det är alltså troligt att de är så gamla. De gjordes visst enligt samma metod som de gamla tegelpannorna, om jag förstod honom rätt. Tyvärr har jag inga reservpannor, utan rekommenderades att köpa in några tegelpannor som visst finns i samma modell att ha för utbyte där så behövs.
Det pris jag fick var alltså 3.400 efter rotavdrag.
Bild kommer.
Det pris jag fick var alltså 3.400 efter rotavdrag.
Bild kommer.
Hurra, råkade träffa gamla ägaren som har sommarstuga bredvid. Han hade lite gamla pannor kvar som jag kunde få. En sak mindre...
Lägger upp bild på takpanna samt taket från ena sidan. Ungefär lika mycket mossa på andra sidan.
Lägger upp bild på takpanna samt taket från ena sidan. Ungefär lika mycket mossa på andra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongpannor från 50-tal är slut, även om du får dem fina läcker de som såll.
Allt annat är bortkadtade pengar.
Pannor från 70-80talet är tjockare och av bättre kvalite och dessa kan man "kanske"förlänga livslängden på.
Allt annat är bortkadtade pengar.
Pannor från 70-80talet är tjockare och av bättre kvalite och dessa kan man "kanske"förlänga livslängden på.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Håller helt med bortkastade pengar att göra något med taket från 50-talet gå själv upp och soppa bort det värsta av mossan och låt det vara tills du kan bytta tak.AndersS skrev:
