Jag skall bygga ett pulpettak och på det lägga papptak.
Tänkte ha trekantslist på sidorna och längst upp där jag viker upp pappen.
Men hur gör man i hörnen där två 45 graderslister mötts? Verkar svårt att vika pappen där eller?
Hur brukar man göra?
Tänkte ha trekantslist på sidorna och längst upp där jag viker upp pappen.
Men hur gör man i hörnen där två 45 graderslister mötts? Verkar svårt att vika pappen där eller?
Hur brukar man göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade svaret i en "gör det själv" tidning 
Men klurar på en annan sak jag såg i den tidningen. Först satta de fast underlagspapp och sen satte de fast trekantslisterna ovanpå underlagspappen. Sen ytpapp på det hela.
Är det ok att sätta trekantslisterna på underlagspappen?
Men klurar på en annan sak jag såg i den tidningen. Först satta de fast underlagspapp och sen satte de fast trekantslisterna ovanpå underlagspappen. Sen ytpapp på det hela.
Är det ok att sätta trekantslisterna på underlagspappen?
Du ska inte ha en trekantslist utan en staketregel
Vad stod det i den tidningen, då?Klicka skrev:
Jag försökte rita en bild så man inte bryter mot någon copyright 
Man ska lägga ett avslutande överlapp. Och så gäller det väl att limma ordentligt.
Den gröna linjen visar hur pappen går under den andra pappbiten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ska lägga ett avslutande överlapp. Och så gäller det väl att limma ordentligt.
Den gröna linjen visar hur pappen går under den andra pappbiten.
Jag såg på en video på youtube att de använde några takprofiler istället för trekantslist.
https://www.youtube.com/watch?v=iXKJ5AM2PH0
Någon som vet vad de heter på svenska om det går att få tag på här i sverige?
https://www.youtube.com/watch?v=iXKJ5AM2PH0
Någon som vet vad de heter på svenska om det går att få tag på här i sverige?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Använd en staketregel är det som proffsen använder.
Staketregel eller trekantlist ger samma problem med pappen....... . Det blir svårt att att vika/skära den i hörnen. Samma problem vid sadeltak längst ut över nock där trekantslisterna möts.
Det skulle funnits färdiga hörn som när man tätskiktar i badrum.
Det skulle funnits färdiga hörn som när man tätskiktar i badrum.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Man gjorde så med plåt förr men nästan alla har gått ifrån det då pappen ofta släpper från plåten med tiden. Men vill du göra så kan en plåtslagare fixa såna plåtar till dej.Klicka skrev:
Man ska inte använda inklistringsplåtar på nock och gavlar. Plåten rör sig när den blir varm/kall och pappen spricker i plåtskarvarna med tiden. Staketregel är enda alternativet om du ska följa AMA och TG´s anvisningar.
Du drar upp remsan som går längs gaveln hela vägen upp och viker upp och över den på nockregeln, sen drar du nockkappan fram till gavelregeln och snedskär den 45 grader.
Värm ner den undre kappan och forma den efter hörnet.
Värm ner den undre kappan och forma den efter hörnet.