Goteborg
Goteborg: Allt är väl bättre än som det är nu ? :) Låter som en bra seriös kortvarig lösning. Lite asfaltsklister, kallasfalt eller annat "klet" i skarvarna också så är du nog hemma några år.
1 svar · 1,3k läst
·
hahalj
hahalj: Runt vindsluckan byggde jag en sarg 10 cm högre än isoleringen. Runt skorstenen går isoleringen ända fram eftersom jag inte har några varma rökgaser där, vedpannan skrotades 2010. Får jag för mig att sätta in nån braskamin i framtiden så är det ju inte svårt att fixa till det då. Tänkte precis likadant angående fuktvandring. Ångspärrar är no-no.
6 svar · 3,0k läst
prototypen
prototypen: Har det fungerat med 10 cm mellan panel och tak sedan 1936 så skriv en avvikelse. Kapa befintlig plåt en bit ner och stick in den nya bakom, den gamla plåten är väl inte helslut där? Protte
2 svar · 4,9k läst
·
S
Sveli: Jag skall måla om ett stort befintligt falsat plåttak som är i gott skick. Är det någon som har erfarenhet av Biltemas plåttakfärg? Tittar man på produktdatabladet ser det ju lika bra ut som alla andras. Jag skulle vilja få referenser.
0 svar · 2,0k läst
Joggernought
Joggernought: Hej! Flyttade inlägget till "Referenser hantverkare & entreprenörer" här på forumet då jag tror det passar bättre där!
0 svar · 1,2k läst
L
Location: Får höra med grannen, hans son är ju trots allt snickare så de har säkert någon spillbit. Takpannor har jag en halv pall som ligger under altanen och vilar. Antar att arbetsgången är att jag tar bort röret, smetar asfaltskitt på hålet, trycker dit en lapp och sen drar asfaltskitt på den också - låter torka och sen dit med takpannan igen?
6 svar · 1,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Grattis, det blev mycket snyggt! Jag har själv samma pannor på mitt (nästan) nya hus och tycker att färgen är bra. Lyser upp och syns på långt håll genom grönskan. Men jag är ingen traditionalist, och gillar inte svarta tak. Intressant förresten att nockpannorna ligger på olika håll på "höger" och "vänster" sida om skorstenen. Är det vanligt att göra så? Jag trodda att man la
23 svar · 5,8k läst
·
I
ivarssonivar: [citat] Det ä ett enkelfalsat tak och det fungerar bra på tak som lutar mer 18 grader och inga hinder på taket. Men tak med lägre lutning eller hinder så blir det problem speciellt med hinder då det inte går lösa på något bra sätt. Vett om ett antal av såna här taken som läcker in och ingen som jobbar som plåtslagare som tycker om taken ju på grund utav problem. När man har läck
20 svar · 7,4k läst
F
frav: Är det någon här som har utfört målning av sitt yttertak? T.ex. med Isonit? http://www.isopaint-tagmaling.dk/ Åsikter mottages tacksamt.
0 svar · 2,1k läst
K
kick3n: Hej. vi har ett gammalt hus. där vi ska isolera yttertaket och tänkte göra en luftspalt. Innan så var taket isolerat på vissa ställen där man har renoverat.dock utan luftspalt men den större delen har det varit sågspån. jag bifogar en bild så ni får en uppfattning hur takstolarna ser ut.. Den snea delen ska vi sätta luftspalt och sen isolering. Men frågan är hur viktigt är det att
0 svar · 1,3k läst
·
M
Marald: Nu tänkte vi lägga om taket och passa på att fixa en takkupa i den övre hallen. De största måtten som takkupan kan vara är ca 4,35 m x ca 2,1 m i framkant (platt tak, plåt med lutning). Min fråga är om det finns någon risk med att takkupans fasad livar med husets fasad? Alltså att den står ovanför fasaden? Se bild! Hoppas att någon fattar vad jag menar! :-) Och bildfan ville inte
0 svar · 1,1k läst
·
V
verktygsgurun: Lafarge avråder från takfotskil och Benders säger att om man har kil så skall man ha ventilerad läkt längst ner. Personligen tycker jag det är snyggare med kil.
7 svar · 1,9k läst
·
K
Kicken: [citat] Du har nog rätt, det borde nog duga.
10 svar · 5,3k läst
H
HenrikP: Pratade med takläggaren igen. Man har gjort ett uppvik av fönstrets plåt i ovankant, under pannorna. Detta skulle ha samma effekt. Alles gut?
6 svar · 2,6k läst
·
M
MartinS: Tack för den här tråden, jag var precis på väg att kontakta dom för en offert men gjorde en googling först.. Tips på någon bra takfirma i samma område, som hanterar låglutande papptak? /Martin
4 svar · 2,4k läst
S
Swixalot: Det där med att nockvent sätter igen med tiden kan vara sant, men det skulle även kunna vara en anekdot, baserad på en teoretisk möjlighet. Jag har flera ggr hört att isodrän/motsv. Kan sätta igen, trots markduk. Dock har jag aldrig hört någon säga att de sett ett fall där detta bevisligen har hänt. Framtiden får väl utvisa, men när jag ska dränera om kommer jag att välja drän
25 svar · 6,7k läst
·
C
Carl-Johan Bauhn: Tack för bra svar. Sånt man vill veta!
11 svar · 23,0k läst
Y
Yort: Försöker hitta några bra beräkningsvärden för furu 50x175x5000mm. Reglarna kommer att ha strax under 5 meters frispann. Grunden är ett reciprocal tak i en Yorthus-konstruktion. Inre cirkeln för reglarna CC blir 95cm yttre cirkeln 8 meter för de 8 stolparna som bär upp reglarna. Takvinkeln 28 grader har fått fram ca 31-32kvm takyta. Stolparna är impregnerade 75x75 vilka jag fått fram
0 svar · 2,9k läst
J
JOW: Hur har sotaren gjort hittills? Det går ju att montera i efterhand med.
4 svar · 3,7k läst
A
andreasalmborg: Kan bara instämma att glaserat är suveränt. Mitt tak är från 1940 och det ser nytt ut. Dock finns det lite skador på pannorna när man tittar nära. Kan tänka mig att livslängden är nästan 100 år.
5 svar · 2,5k läst
L
larka742: har släkt som via domkrafter höjt sitt tak och byggt på vinden.... det gick så bra så. Vet dock inte hur de gjorde rent praktiskt - men det går alltså!
7 svar · 5,1k läst
F
FreddaP: [citat] Har redan pratat med olika leverantörer om detta. Inga problem, man behöver bara isolera utblåset. Men det lutar nog åt en utvändig taklucka. Fick med en sådan just för det utrymmet.
6 svar · 3,9k läst
T
Tosun: Min tanke var att bygga ihop så att allt blir ett stort tak och lutar andra hållet mot grannens trädgård.Finns ingen byggnad elr liknande på andra sidan.Bara trädgård.
6 svar · 3,8k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Jag kör Euroscreen Diplomat Tab Tension, de hade en del kvalitetsproblem med dukmaterialiet i början, men nu är den uppe i version 2.1 (React 2.1 heter den). Tycker det är en prisvärd duk. Jag har en 104" den kostar strax över 18 000
15 svar · 2,9k läst
·
Exostor
Exostor: Om du har betongtak så får du nog lov att bygga ett nytt innertak 10 cm under det gamla taket.
1 svar · 7,8k läst
·
Montören
Montören: [bild] Så här gjorde jag för att få högre takhöjd
19 svar · 8,9k läst
·
G
gårdsnissen: tack oceanis och Goteborg - har lärt mig (och fortsättter lära mig) mycket på detta forumet :) Återstår att se om det går att få plåtarbetet i zink. Har svårt att motivera för mig själv att lägga mera pengar på takavvattningen än på själva tegeltaket...
12 svar · 13,9k läst
·
pelpet
pelpet: FFP3 andningsskydd och en dag när det blåste en del uppe på taket struntade jag i den också. Efternitskivorna är skruvade så det dammade ingenting då jag skruvade loss dem, och skulle det ha kommit något damm så hade det blåst bort. Finns inte en chans att jag fick i mig något damm. Det enda som dammade var när jag slängde eterniten i containern på soptippen. Handskarna åkte i
3 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Om du bygger med pulpettak så räknas höjden inte lika. Oftast så anges att man få bygga ex. 3,5m med en takvinkel på ex. 38 grader. Det betyder att där väggen skär taket, en tänkt linje upp genom taket. Där på utsidan av taket får det vara 3,5m. takvinkeln gör att man då även får fram den högsta nockhöjden. Detta gäller då för den "höjdbestämmande väggen". Det finns en
1 svar · 3,9k läst
D
Dr Trä: Jag hade kört bandtäckt plåttak. Mycket snyggare än papp. Dyrare dock men det är nog inga problem där ;)
5 svar · 8,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.