7 894 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Rikta strö eller bärläkt?
Jag ska lägga om taket som kommer få följande konstruktion
: 25x36mm ströläkt på befintligt lockplanktak cc 120.
Diffutionsöppen duk t-diff från t-emballage
ströläkt 25x36 på ströläkten under duken (cc120...)
bärläkt 45x70
tegelpannor
Huset är gammalt och säkerligen skevt när ja väl börjar riva i allt. Om jag nu behöver rikta upp någopt så känns det ju spontant betydligt lättare att lägga lite massonite bitan under bärläkten istället för att sala upp under ströläkten. Strölääkten behöver ju sitt stöd hela vägen medans bärläkten kan höjas eller säkas vid korsningarna.
Är detta ok?
: 25x36mm ströläkt på befintligt lockplanktak cc 120.
Diffutionsöppen duk t-diff från t-emballage
ströläkt 25x36 på ströläkten under duken (cc120...)
bärläkt 45x70
tegelpannor
Huset är gammalt och säkerligen skevt när ja väl börjar riva i allt. Om jag nu behöver rikta upp någopt så känns det ju spontant betydligt lättare att lägga lite massonite bitan under bärläkten istället för att sala upp under ströläkten. Strölääkten behöver ju sitt stöd hela vägen medans bärläkten kan höjas eller säkas vid korsningarna.
Är detta ok?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ströläkten behövs väl bara där man har bärläkt så egentligen skulle man kunna skippa ströläkt och bara klossa upp bärläkten till rätt höjd.
MEN jag kan se ett problem, det kan lägga sig skräp mot varje kloss. En hel ströläkt kan förhindra detta.
Protte
MEN jag kan se ett problem, det kan lägga sig skräp mot varje kloss. En hel ströläkt kan förhindra detta.
Protte
Jag hade valt en 45x45 som man sätter på takstolarna (längs med hela takstolen, inga klossar!) och sedan palla under den regeln, då räcker det med att sätta pallningarna ca 80 cm cc.
Annars måste man ju palla vid varje läkt, skitjobbigt. I alla fall, sedan spänner man på duken över, sedan strö 24x36 och bärläkt 45x70 med tanke på att centrumavståndet på ströläkten blir 120 cm. Denna metod bygger 20mm mer än vad du hade tänkt, men mycket enklare.
/Snickarn
Annars måste man ju palla vid varje läkt, skitjobbigt. I alla fall, sedan spänner man på duken över, sedan strö 24x36 och bärläkt 45x70 med tanke på att centrumavståndet på ströläkten blir 120 cm. Denna metod bygger 20mm mer än vad du hade tänkt, men mycket enklare.
/Snickarn
Klicka här för att svara