36 445 läst ·
20 svar
36k läst
20 svar
Mossbehandling av tak
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
AnderS skrev:
"Betongpannor från 50-tal är slut, även om du får dem fina läcker de som såll.
Allt annat är bortkadtade pengar."
De läcker inte alls i nuläget. Menar du att de kan komma att börja läcka om man tar bort mossan?
"Betongpannor från 50-tal är slut, även om du får dem fina läcker de som såll.
Allt annat är bortkadtade pengar."
De läcker inte alls i nuläget. Menar du att de kan komma att börja läcka om man tar bort mossan?
Redigerat:
Takpannor oavsett om det är av tegel eller betong är ju ett inte helt vattentätt skydd för underliggande papptak.
Således tar pannorna snö och värsta regnet men vid tex blåst/regn får man räkna med visst läckage.
Därför är underliggande papp det allra viktigaste, både skick,kvalité och ålder för ett tätt tak
Vid högtryckstvätt skall man kanske då först och främst ställa frågan om underliggande papp klarar ett visst tillfälligt vattenflöde..
Således tar pannorna snö och värsta regnet men vid tex blåst/regn får man räkna med visst läckage.
Därför är underliggande papp det allra viktigaste, både skick,kvalité och ålder för ett tätt tak
Vid högtryckstvätt skall man kanske då först och främst ställa frågan om underliggande papp klarar ett visst tillfälligt vattenflöde..
Redigerat:
Jo, är medveten om pappens betydelse. Har tyvärr inte råd i år att åtgärda denna. Därav frågan om mossrensning ändå kan förlänga tiden tills jag har dessa pengar?roland53 skrev:
Pappen är med säkerhet gammal och det är också en av anledningarna till att jag är extra tveksam till högtryckstvätt.
Gå upp och lyft lite på några när det regnat under en tid för att se hur det ser ut under.skogsstjrna skrev:
Och speciellt som du skriver senare att även pappen är från 50-talet.
Vårt tak från -60 byttes -97 och pannorna var helt slut med en tjocklek nästan hälften som de nya. Ytan var som 1:ans sandpapper utan ytskikt perfekt för diverse skit att växa fast i, t.ex. mossporer och lavar.
Och den gamla pappen torr som fnöske.
När jag lyfte på pannorna var stora delar av taket fuktigt/blött även vid normalregn, inte så att det trängde in i skarvar vid blåst utan pannorna fuktade rakt igenom. Det är så gammal betong fungerar att den börjar suga vatten.
Tack för bra förslag att gå upp och kolla. Jag vågade mig inte det extra steget upp för att lyfta pannorna och komma åt pappen, men tog bort lite mossa och märkte att jag fick med rött "pannmjöl" och det blev en del gropar i pannorna. Det är kanske trots allt att slänga pengar i sjön, och jag borde istället spara ihop till ett helt nytt tak.
Nästa fråga då - kan man tilläggsisolera tak utifrån? Det är som sagt ett gammalt torp från 1887 så det ska vara självventilerande och inte en massa plastmaterial. Tänker mig kanske linisolering? Någon som gjort det? Dyrt? Fördelar/nackdelar?
Nästa fråga då - kan man tilläggsisolera tak utifrån? Det är som sagt ett gammalt torp från 1887 så det ska vara självventilerande och inte en massa plastmaterial. Tänker mig kanske linisolering? Någon som gjort det? Dyrt? Fördelar/nackdelar?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden