G
grubbleur: Mitt pris var utan moms, och även utan byggställning, så ditt pris låter rimligt. Av samma firma som lämnade offerten fick jag tipset att riva själv istället. Jag har P8-skivor som är ganska exakt en skiva per kvadratmeter så det går snabbt att plocka av dem. De är ganska tunga, särskilt om de vattengjuts för att undvika damm, men inte helt ohanterliga. Jag bytte fyra skivor med
3 svar · 1,6k läst
B
Blwrgrl: [citat] Som skydd till äldre murade skorstenar har de väl ändå effekt huvarna. Utan huva eldar man sämre, med mer ohälsosamma rökgaser och det tar längre tid att få effektiv värme för teglet dragit åt sig fukt, en huva skyddar. Har man sen dragit plåtskorsten igenom den murade skorstensstocken så påverkas inte själva eldningen av den fuktiga tegelskorstenen och då är det inget
17 svar · 19,6k läst
·
B
Blwrgrl: [citat] 😆 Haha ja men kul att klura lite ändå, roligare än korsord dhär ju - och spännande 😜
17 svar · 3,9k läst
·
N
Nallis: [citat] Tusen tack för svar. Jag började undra om jag var för gnällig. Men blir nog att säga ifrån.
2 svar · 1,0k läst
M
Anonymiserad 141313: Hej! Jag har i princip samma fundering. Har också eternittak, och sticketak under. Ingen takfotsluftning.. Jag tänker bygga ovanvåning, och sliter mitt hår.. Hur tusan ska jag lösa det här med luftningen? Mögelstoppets i all ära, men att få det att fästa i sticketak.. Det är väl iofs det minsta problemet... Framförallt vill jag inte börja plocka i plattorna fö att jag inte vill ha
1 svar · 1,4k läst
H
hus2004: Jag hoppas förstås inte behöva bråka med företaget men ser förstås gärna att företaget ifråga, d.v.s. Kaminexperten ( Umeå Kaminer & Skorstenar ) kommer att göra om arbetet och utföra det fackmannamässigt då de trots allt kapat i takluckans befintliga beslag och leder vatten direkt mot undertaket. Jag har kontakt med Kaminexperten i Umeå och återkommer här efter åtgärd och
5 svar · 2,6k läst
·
yonna
yonna: Ingick i totalkostnaden vid nybygget. Grått hus, grått tak.
7 svar · 19,4k läst
·
I
ivarssonivar: Inget man gör med papp men vissa typer av differens öppna dukar har riktigt speciella regler å beror på vad du ska lägga.
9 svar · 4,5k läst
·
Z
zippocage: Nu har det gått ett par år. Funkade det med byggmax utefog eller annan billlig fog?
6 svar · 8,6k läst
pelpet
pelpet: Enligt den här rapporten så kostar färdigt protantak omkring 630 kr/kvm färdigt och klart. Det är blir lätt under 1000 kr/m2 för ett vanligt villatak med moms och allt. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:321873/FULLTEXT01.pdf
35 svar · 35,0k läst
·
M
mickejn: Då får det bli så. Tack
2 svar · 1,7k läst
H
Habbelius: [citat] Då kör jag på det. Tackar! :)
2 svar · 1,7k läst
A
AxxChild: Får du inte in en bult kanske det kan funka med en liten expanderskruv, sån man har till gipsskivor för att hålla emot. Du kanske får borra upp hålet för att få i den, men det täcks ändå av packningen på farmarskruven. Om skruven inte når ner till läkten kan du lägga lite klet så skruven fastnar.
8 svar · 3,6k läst
·
E
edyll: Hej, Bostadsrättsföreningens takterrass har gett vika och läcker in vatten. Bjälklaget är i betong, klinkern ligger i sättbruk, tätskiktet är rollat.. Istället för att återställa terrassen i samma skick går jag i tankarna att projektera fram ett annat förslag. Bara en tanka är att: - Riva - Spackla av ytan och lägga bro-/tätskiktsmatta - Lägga nåt glidskikt? - Sätta klinker i
0 svar · 1,1k läst
Snailman
Snailman: Nockpannorna har jag skruvat, sen hade jag problem med typ andra tredje raden från nocken räknat, pga vind, de hade alltså flyttat sig litegrann, så dem har jag skruvat i efterhand. Gäller Betongpannor
16 svar · 32,8k läst
I
ivarssonivar: Jo det är en av många ofta har bygghandeln någon typ.
7 svar · 4,1k läst
S
shomakie: [citat] Klart ändarna måste vara målade. Annars kommer dem suga vatten o ruttna.. Sen tycker jag man ska köra vindskivorna såpass att dem döljer änden på hängrännorna men de är jag ba 😂
35 svar · 9,3k läst
·
P
På grön kvist: Du kan ha ryggåstak i badrummet.
1 svar · 1,1k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Ställ in på 10% på tvätten Blanda koncentrat 1 till 3 Borde bli 1 till 30 på det som kommer ut ur munstycket
1 svar · 3,4k läst
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: Då skulle jag dela våderna i vecket pch köra en halv bredd mellan varje takstol. Då får du ju typ 20cm överlapp vid varje skarv, det är bra. Då behöver du bara skära ut för hanbjälke ocj täta med flextejp där. När jag sätter ångspärr så brukar jag börja på mitten och jobba mig utåt, först i ena riktningen sen den andra Det är lättare att hanter 1x1m när man ska sträcka
4 svar · 3,5k läst
·
D
dagars: [citat] på en man ja, men jag vet ingen byggfirma där det endast går en gubbe ensam, mest troligt är dom minst två man, och kanske tre
6 svar · 23,3k läst
Marre666
Marre666: Det är bara att sätta ett murarsnöre där hängrännan skall vara, se till att snöret lutar 3-4 mm per meter för bra fall, sedan är det bara att knäcka till krokarna så att dom precis tar i snöret och sedan montera i rännan...klart! Äldre hus har oftast krokarna i läkten numera är det nog vanligare att montera dom på takfotsbrädan, men principen är densamma. [bild]
1 svar · 9,9k läst
·
J
jonne72: Hej, Vad tror ni erfarna om denna underlagsduk? http://siga-sverige.se/siga/majcoat-15m/ Jag känner inte till tillverkaren och undrar om det är bra grejer eller något "budgetmärke" Har börjat ta in offerter inför ett takbyte och en firma föreslår ovanstående duk. Tanken är i så fall frihängande duk med Decratak ovanpå.
0 svar · 2,4k läst
M
mattzon: Vilken lutning har taket?
14 svar · 4,7k läst
MathiasS
MathiasS: Jag hade velat ha en eupall under det där så pannorna inte står blött och fryser.
9 svar · 10,9k läst
·
B
Barnrikehuset: Japp knäcks vid hålet för stupröret. Blir en svag v-form av hängrännan.
25 svar · 8,9k läst
H
huggan: Snyggt.
8 svar · 6,4k läst
·
P
Per i Hamrånge: Jag skulle heller inte göra något åt det där. Inspektera bara ofta för att kolla att det är torrt.
4 svar · 4,1k läst
·
R
raindance: [citat] Jag läste någonstans att det kan följa med skadliga partiklar när gamla självdragskanaler fungerar som tilluft. Du kanske skulle kunna montera en badrumsfläkt eller datorfläkt på lågt varvtal för att få luftflödet att gå åt rätt håll? Jag har använt Noctua IndustrialPPC till flera olika tillämpningar. IP67, stort temperaturområde och 6års garanti. Det går bra att
10 svar · 20,7k läst
·
J
JoMu: Fråga: har en friggebod med 10° taklutning, takpapp som är tät men vill av utseendeskäl lägga på ett takpanne-plåt-tak. Dessutom tänker jag att jag få bättre skydd mot vatten/snö. Minska lutning enligt Byggmax är 14°. Tänker att jag lägger strö och läkt under plåten, ovanpå pappen. Är detta dumt? Vilka problem kan uppstå jämfört med nu?
18 svar · 46,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.