Takpannor, taksteg, metallgaller för vindsventilation eller snörasskydd, träbjälkar, smuts och lövansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Har köpt glidskydd till sotaren som skulle monteras idag.
Men när jag plockat bort en takpanna ser jag att det inte finns någon läkt längst ned så jag kan inte fästa glidskyddet. Att skruva det direkt i sponten var en tanke, men det går inte heller på grund av vinkeln. Dessutom blir det hål i takpappen.
Är det någon som har en bra idé om hur jag kan fästa glidskyddet. Eller finns det andra varianter som fästs på andra sätt?

Skall försöka få med en bild med.

Tack på förhand.

Redigerat:
Tack för svar
Jag får köpa en sådan och hoppas på att den passar istället.
Spelar det någon roll om man skruvar igenom takpappen?
Skall jag fylla i silikon eller täta på något vis, eller är set överkurs?

Överkurs, dels om det mot förmodan rinner massa vatten där så tätar ju fästet och skruven så pass att det kommer aldrig hända nåt.

Jag la silikon runt och i skruvhålet för säkerhets skull, pappen är ju egentligen främst ett extra skyddslager så det är ju inga enorma mängder vatten som kommer att rinna där.

Tackar!
Jag får se om jag hinner en runda o köpa nytt glidskydd imorgon.

Du kan även säkra stegen med två spännband runt hängrännan.

• Gilla
HerrRoos
  • Laddar…
P
Jag kör med denna.

Rullande verktyg för att applicera färg eller rengöring på husets takränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Peter_K skrev:
Jag kör med denna.

[bild]
Den såg ju smidig ut.
Var har du köpt den?

P
Köpte den från Velltra 2015. Kostade 173 kr då.

Robert-san01 skrev:
Du kan även säkra stegen med två spännband runt hängrännan.
Det är inte säkert sotaren godkänner det. Jag hade gjort en liknande lösning (efter att farsan hade gjort så på landet och fått det godkänt) men sotaren här tyckte att då måste man klättra upp för stegen för att säkra den och det var inte ok.

Jag hade inte säkrat runt hängrännan utan hade skruvat fast två öglor under takfoten, och sen hade jag tillkapade band med karbinhakar och hakade i. Men det dög alltså inte.

Men stegen skall och säkringen skall väl inte sotaren ställa i ordning? Om du måste klättra upp utan säkring är inget han skall godkänna. Han skall bara se till att hans arbetsplats är säker.

Peter_K skrev:
Jag kör med denna.

[bild]
Inte godtjänd enligt dagens regler så inget man ska köpa!

P
Min sotare hade inget att anmärka på. Kan inte skruva nåt i taket då det är en tillbygnad i ett plan med platt tak. Hade en ful väggfast stege tidigare men den åkte på tippen när jag bytte fasad.

Peter_K skrev:
Min sotare hade inget att anmärka på. Kan inte skruva nåt i taket då det är en tillbygnad i ett plan med platt tak. Hade en ful väggfast stege tidigare men den åkte på tippen när jag bytte fasad.
Finns godkända lösningar även för ditt tak med ytpapp antingen är din sotare snäll eller okunnig.

Det här ska ett glidskydd upp fyllas:
"Fast glidskydd vid takfot/takkant godkänt enligt standard SS 831342:2014. Den ska vid provning inför
typprovning klara 1,5 kN (150 kg) utan att stegen lossnar.
Vid provning av befintliga glidskydd hängs en
stege upp i glidskyddet och personen hänger med hela sin vikt i stegen utan att glidskyddet eller stegen
lossnar. Därvid ska heller inga allvarliga bestående deformationer uppstå. "

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.