pelpet
pelpet: Du lär ju ha rätt mycket vatten som står på taket kring brunnen så det är en väldigt känslig punkt. Och ska du göra en punktreparation så behöver du se till att skarvarna är helt täta. En ny takbrunn har ju oftast en gummiduk som går ut runt brunnen så det borde vara görbart. Kanske är det till och med enklast att göra underifrån? Jag hade givit taket runt brunnen en rejäl
8 svar · 4,6k läst
·
P
pelig: Vad hände, så här drygt 2 år efter första inlägget? Sitter själv i fundering om tvättning, målning, mm. Har ungefär samma taklutning och betongpannor.
3 svar · 10,0k läst
Stefan N
Stefan N: [citat] Kan nog hålla med. Sen brukar väl nyanser jämna ut sig med tiden?
6 svar · 3,3k läst
·
P
pelig: Tråd omstyrd hit https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/281956-vart-att-lata-mala-betongpannor.html
5 svar · 10,3k läst
H
hempularen: Om du anlitar en firma för bytet, där man alltså måste räkna på kostnad fr arbetstid. Då blir det oftast billigare att byta till nya pannor än att återanvända de gamla pannorna. Kostnaden för att bära ned pannorna hela är högre än kostnaden att köpa nya pannor. Gör man jobbet själv och inte behöver värdesätta arbetstiden lika högt, så kan man givetvis undersöka om pannorna
15 svar · 4,6k läst
·
I
ivarssonivar: Masonit andas vist en del sen är ju masonit en testa metod som funnits i många är duk på spån är ganska nytt.
3 svar · 2,4k läst
D
Dr Trä: Ok då förstår jag. 45 mm borde inte vara några problem med den flacka taklutningen.
3 svar · 5,1k läst
N
najks: det är betongplatta under huset i sig, som sedan skjuter ut från sidan.. så ja det är rakt av uteslutet att börja bila! nu är jag 180, och eftersom det är en sommarstuga och inte åretrunthus så klarar vi oss på 188cm ståhöjd.
11 svar · 7,3k läst
·
M
MagHam: Ovanför spännpapptaket kan det mycket väl vara brädspont. Så är det i vårt hus byggt -48 Då skruvar du brandvarnaren genom pappen men i trät. Ha så långa skruvar att du inte behöver dra åt så att pappen spänns upp, utan att brandvarnaren så att säga hänger några cm distans och precis börjar möta pappen.
5 svar · 3,7k läst
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: Jag har använt denna tidigare https://www.bauhaus.se/spikplugg-5x35-vit-8.html, dock den som är 5x55. Funkar hur bra som helst, jag skulle nog använda den i detta läge. Huvudsaken är att man inte bara kör med bultpistol. Jag har varit med om undertak om ~50m2 som rasat i golvet, när man undersöker taket är det 2-3 skador/gropar där man ser att spiken vickat; resten är bara rena hål.
7 svar · 5,4k läst
·
Buildgates
Buildgates: [citat] Ok, tack!
7 svar · 4,0k läst
·
E
Exxi: Enplanshus med källare Plan 1: 272cm Källare: 230cm
54 svar · 55,2k läst
M
Micke_vb: [citat] Men när snön knäcker dem så är de svårare att byta om mman har plåttak..
7 svar · 4,0k läst
·
C
camaro1969: bara byte av själva plåten gissar jag, eller även byte av råspont osv? 225 timmar är ju ändå 5,5 veckor om man pular på själv på heltid :)
10 svar · 2,2k läst
K
Kallebo: Hej Skulle man kunna ta upp ventiler på gavlarna för ventilation för taket mellan kattvind och kallvinden? Läste en artikel om att det är en riskkonstruktion att låta luften från väggens luftspalt fortsätta in i takets luftspalt... Men jag ser ingen enkel lösning annat än att låta fasadens luftspalt ha en öppning i överkant och att luften till takets luftspalt kommer genom ventiler
0 svar · 1,1k läst
I
ivarssonivar: Vet inte namnet på alla olika man stöter på så kan inte ge dej tips men att läsa på om garanti speciellt hur länge den gäller på dom olika märken det brukar säga ganska mycket om vad dom själva tycker om sin produkt. Vittinge Är ju inget vidare så många andra är nog mycket bättre.
5 svar · 4,5k läst
pandalus
pandalus: [quote="estwing, post: 697357"]dom skall sitta 14 cm från överkant råspont. använd 1"7" så blir det kanon. Tja! Gäller måttet 14 med vittinge 2 kuppigt lerpannor också? Har typ 45 graders lutning. Mvh
21 svar · 50,8k läst
·
Fario
Fario: Som alltid lärorikt att läsa på byggahus. Det kan säkert vara godkänt men jag ser det som en miss i bygget. Nog borde väl ett fall på fem centimeter göra vattenavrinningen bättre på huset och också minska risken för lövsamling?
5 svar · 4,7k läst
I
ivarssonivar: Alla ny industrier är ju byggda med fribärande plåt, isolering och papp så där är väldigt vanligt. Men går inte bara med EPS då det brinner lätt. http://www.paroc.se/losningar-och-produkter/losningar/byggisolering/tak
1 svar · 1,7k läst
B
bigdaddy: Ok tackar! :)
2 svar · 1,5k läst
B
2 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Var det träfiber?
6 svar · 4,1k läst
·
H
M
marjo775: Dea_34, byggde du tätskikt av Glaciär 3? Håller taket fortfarande tätt, med sedum ovanpå?
5 svar · 10,5k läst
buspojken
buspojken: Ja har board tak på mitt hus, håller tätt och vinden mår bra, kommer lägga duk när ja byter om några år, vill inte ändra en konstruktion som fungerat över 30 år. Men byggde ja nytt från grunden, hade ja alla dagar i veckan valt råspont papp och pannor.
2 svar · 3,1k läst
hantverkare1
hantverkare1: Köp takduk istället så kan du klamra fast den
1 svar · 7,4k läst
sir_daniel
sir_daniel: Går utmärkt att göra så, varm vind samt möjlighet att öppna till nock i gamla delen
1 svar · 3,0k läst
B
bigdaddy: Shit vad bra!! :) Tusen tack hörni! Den köper jag bums Bockar och bugar!!!
7 svar · 3,5k läst
·
T
Thoomas: Tack för tipsen! Löste det genom att flytta 1cm på respektive läkt så fick jag genomgående samma avstånd utan att jag påverkar avståndet till nock eller fot för mycket utanför marginalerna. Blev så bra att jag inte behövde skära översta raden utan det passade perfekt med 365mm i läktavstånd.
6 svar · 5,0k läst
G
gron: Är det någon som har erfarenhet av Isotex innertak? Något särskilt att tänka på vid användandet?
0 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.