Jag har letat efter exempel på hur man monterar rännkrokar på ett mansardtak (brutet tak). Jag tycker inte att någon av standardlösningarna passar (rännkrok på råspont med fotplåt över). Den stora taklutningen (65 grader) gör att rännan hamnar för långt ifrån (nedanför) takpannan. Det bästa vore om takpannan går ned i 1/3 av rännan med fotplåten innanför.
Det enda som jag tycker "passar" är att montera rännkroken på takfotsläkten med fotplåten över. Det blir då som på bifogad bild (hyfsad i skala). Problemet är att eventuellt vatten som rinner på takpappen (ska förhoppningsvis inte vara något) hamnar utanför rännan.
Hur gör man med rännkrokar och branta tak? Tips och förslag mottages tacksamt!
Det enda som jag tycker "passar" är att montera rännkroken på takfotsläkten med fotplåten över. Det blir då som på bifogad bild (hyfsad i skala). Problemet är att eventuellt vatten som rinner på takpappen (ska förhoppningsvis inte vara något) hamnar utanför rännan.
Hur gör man med rännkrokar och branta tak? Tips och förslag mottages tacksamt!
Istället för läkt längst ned spikar du dit en takfotssvall.Den består av en planka 45x220 alt 63x220 som har diagonalklyvts tvärsnittet blir som en kil.
Spika dit svallen mot råsponten,fräs ett spår 4-5mm djupt 25mm brett c600 till varje rännkrok (kroken är bockad så det blir fall),skruva alt spika dit kroken,lägg i rännan, spika dit fotplåten,släpp ner pappen på fotplåten.
Tjockleken på svallen får du prova dej fram till så att nedersta pannan inte doppar ner.Det ser förskräckligt ut men det verkar du medveten om när man ser din skiss.
Spika dit svallen mot råsponten,fräs ett spår 4-5mm djupt 25mm brett c600 till varje rännkrok (kroken är bockad så det blir fall),skruva alt spika dit kroken,lägg i rännan, spika dit fotplåten,släpp ner pappen på fotplåten.
Tjockleken på svallen får du prova dej fram till så att nedersta pannan inte doppar ner.Det ser förskräckligt ut men det verkar du medveten om när man ser din skiss.
Klicka här för att svara