michfris
michfris: Den här killen har gjort det, http://www.minhembio.com/Wildkris Du får skrolla ner lite
2 svar · 7,9k läst
·
mexitegel
mexitegel: Ja, vet att en del kör med värmeplatta under tiden också. Varmvatten går säkert bra också. Lycka till!
3 svar · 2,2k läst
Tokslut
Tokslut: jag la press över takpappen tills tid fanns för plåttaket (2 månader). jag vill inte göra takjobbet igen, så det va inget att fundera över tyckte jag
4 svar · 1,5k läst
V
Vedeldat: Man bockar in plåten och sedan tillbaka igen, så att man får ett veck, sedan spikar man fast plåten där med slagspik. Pressar därefter ut plåten så att den fyller den borttagna fogen och sedan lägger man i mjukfog på det. ABRA seal fix är en bra mjukfog till detta.
34 svar · 12,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag säger inte att det är fel, men jag tror att det är lite bättre. Och alla hus som jag ser (tror jag) har pannorna under vindskiveplåtarna. Visst blir det mycket snyggare så!
4 svar · 2,8k läst
·
T
tlundberg: Till vänster är pappen ny. Så den är bra :) Till höger är det nya pannor, men de snålade in och bytte inte svall eller papp, utan bara pannor :( Så där är pappen torr och tydligen hålig :(
17 svar · 9,5k läst
·
B
bellman83: Tjingeling, Jag håller på med ett parallelltak som jag ska bandtäcka. Jag vet att jag ska sluta med ett språngbleck på den nedre delen men hur gör man avslutet på den högre delen? Mvh
0 svar · 1,3k läst
T
torporoman: Det var jag som väckte tråden, eftersom jag sökte svar på exakt detsamma som TS, och tyckte jag kunde tillföra informationen om läktningsbandet (som ibland faktiskt är ett krav beroende på takprodukter).
12 svar · 12,1k läst
M
MagHam: Ska du kryssa får du börja med att utöka befintliga glesen så att den också är cc300 innan du slår på nästa lager. Annars så kommer det att svikta eftersom 28 också är klent virke.
5 svar · 1,5k läst
L
Lärkan8: Måste jag lufta ett isolerat sadeltak till uterum förlängd sommar som inte ska värmas upp och har ni tips om hur man kan göra då jag funderar på att lägga shingeltak? Mvh Herman
0 svar · 1,6k läst
Stefan N
Stefan N: Lyckades få tag i en faktura och det va mellangrå. Hade sparat pannor på vinden men det räckte inte, lite bökigt att bara få tag i några stycken när det är beställningsvara överallt.
6 svar · 12,5k läst
·
HandySmurf
HandySmurf: Jag stötte på samma problem när jag lade på två lager gips på min lucka. Löste det genom att fästa gångjärn på baksidan av fodret som sitter på gångjärnssidan. För att öppna luckan fäller man först fodret åt sidan och öppnar sedan.
1 svar · 8,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: I lösningen med att göra kattvindsväggarna bärande i längsled för golvet så kommer det bli svårt att göra annat än mindre luckor för åtkomst, eftersom kattvindsväggarna i princip behöver ha bärighet som om det var en homogen limträbalk. (Tänk de meterhöga(?) limträbalkar som sitter i taket på idrottshallar byggda på 70-talet, och som spänner över 20(?) m.) Förmodligen kan
8 svar · 3,2k läst
·
A
Alva10: Kattvindarna måste ha kolla upp hur de är uppbyggda,återkommer nät jag har tid
3 svar · 2,9k läst
·
findus42
findus42: Masoniten fungerar som en vindspärr också. Därför vill man ha den ända ner. Att ev läckande vatten rinner av är egentligen inte meningen (så långt ner i konstruktionen skall det vara tätt) men en fin bonus. Det fungerar förstås bara om skivorna överlappar lite, åt rätt håll. Med vänlig hälsning Findus
6 svar · 3,1k läst
·
S
smurfen72: Vem bygger med råspont utan papp då kan man ju hoppa över råsponten och lägga plåt direkt blir ju ett fuskbygge hur man än gör.
16 svar · 9,0k läst
·
Larsa
Larsa: 5,7grader enligt AMA. Men samtidigt tycker jag dubbelfalsat är det självklara valet, ett papptak är enligt mig bara en fråga om när det kommer börja läcka, inte om.... Sen är det ju en annan diskussion varför man bygger platta tak, speciellt i ett land med snö.
3 svar · 2,9k läst
K
Kronans: Tack! Det skulle det kunna vara.
2 svar · 1,2k läst
·
R
Rimbolasse: Men har du själv lagt underlagspappen kan du väl lägga ytpappen också? Det är ju samma arbete en gång till. Jag lade takpappen på min stuga och det har hållit hur bra som helst i trettio år, och jag är absolut ingen händig person. Jag tror dessutom att taket klarar sig till våren med bara underlagspapp,
6 svar · 4,3k läst
G
gnoll: [citat] Du menar som skydd för löv och skräp? jag spände ett takfotsnät längs toppen av nocken och översta bärläkten på varje sida, en billig lösning som har funkat för mig i 7 år, men som sagt jag bor inte vid kusten...
13 svar · 10,2k läst
C
camaro1969: hade det inte varit fukt så skulle jag bara blåsa på med träull. träullen i sig hjälper nog till att hålla det torrt med. i fredags blåste jag på med fluffig träull, över blandningar av spån, torv frigolit och mineralull. jar är inte orolig, men kommer hålla lite koll och eventuellt montera en extra gavelventil
7 svar · 2,3k läst
I
ivarssonivar: shomakie bild som ni pratar om är en sälj bild på dom olika delarna som finns där "sträva"= stagband är en produkt som finns och monteras där ränna utsätts för stora mängder snö.
21 svar · 13,2k läst
·
I
ivarssonivar: Är rostbitar från något från taket svårt att säga vad men är taket från 74 är ett bytte väl behövt.
1 svar · 1,3k läst
·
R
raindance: [citat] Mitt hus har fungerat sedan 1945 utan vare sig fotplåt eller takfotskil.;) Taktegeltillverkarna kräver ströläkt på minst 25 mm för att lämna garanti. Därför förmodar jag att de inte godkänner takfotskil där teglet ligger direkt på fotplåten.
31 svar · 8,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag har ungefär likadant. Samma taklutning, skorsten närmast nock. Inget annat än glidskyddet för markstegen och taksteg. Men det kanske beror lite på hur hög skorstenen är också. Vår har nog minsta godkända höjd.
17 svar · 26,0k läst
·
K
Kallebo: Tack det låter bra. Då är nästa fråga om jag kan sätta ett par läktsteg sidledes eller om jag måste ha gångbrygga på 80 cm till skorsten. Får nog ringa sotaren ändå
6 svar · 5,0k läst
M
magnetens: Fotplåt torde gå bra att montera uppe på sista läkten iställtet.
12 svar · 14,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.