S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Ska lägga om taket nästa vecka och funderar lite kring montering av rännkrokar och takfotsläkt. Jag upplever att hängrännorna hamnar för långt ner om de monteras på råsponten så tänkte nog montera de på nedersta läktan. Rännkrokarna är klassisk modell som bockas. Hur gör jag bäst med nedersta läkten?
Kommer på två varianter själv, men vad blir bäst?
Variant 1: Montera 45*95 som nedersta läkt som jackas ur för rännkrok.
Variant 2: Monterar en 21*120 längst ner som rännkrokarna skruvas i och en kapar bitar av vanlig läkt som monteras mellan rännkrokarna.
Finns det andra varianter som är bättre?
Kommer på två varianter själv, men vad blir bäst?
Variant 1: Montera 45*95 som nedersta läkt som jackas ur för rännkrok.
Variant 2: Monterar en 21*120 längst ner som rännkrokarna skruvas i och en kapar bitar av vanlig läkt som monteras mellan rännkrokarna.
Finns det andra varianter som är bättre?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Såklart, det är betongpannor. Ska riva bort pärten som är undertak idag på halva huset och lägga råspont och duk. (halva huset är bytt till råspont och papp, där lägger jag ny duk bara)
Då är det den understa läkten som ska vara ca 20 mm tjockare än övrig läkt (beroende på val av takpannor) som du fäster rännkrokarna i. Gärna 95 mm bred. Jacka ur för rännkrokarna behövs inte om man justerar in dom med pannorna dalar och kullar.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Ser nästan ut som en tryckimpregnerad bräda? Vet du dimension? Det var något liknande jag tänkte mig, då var jag inte helt ute och cyklade. ( följer jag din tråd noga!)Charlie2 skrev:
Är nedersta läkten så utsatt att det motiverar tryckt virke?
Klicka här för att svara