S
Ska lägga om taket nästa vecka och funderar lite kring montering av rännkrokar och takfotsläkt. Jag upplever att hängrännorna hamnar för långt ner om de monteras på råsponten så tänkte nog montera de på nedersta läktan. Rännkrokarna är klassisk modell som bockas. Hur gör jag bäst med nedersta läkten?
Kommer på två varianter själv, men vad blir bäst?
Variant 1: Montera 45*95 som nedersta läkt som jackas ur för rännkrok.
Variant 2: Monterar en 21*120 längst ner som rännkrokarna skruvas i och en kapar bitar av vanlig läkt som monteras mellan rännkrokarna.
Finns det andra varianter som är bättre?

Först måste vi få veta vilken typ av tak du ska ha, plåt, papp eller pannor?

S
Såklart, det är betongpannor. Ska riva bort pärten som är undertak idag på halva huset och lägga råspont och duk. (halva huset är bytt till råspont och papp, där lägger jag ny duk bara)

Då är det den understa läkten som ska vara ca 20 mm tjockare än övrig läkt (beroende på val av takpannor) som du fäster rännkrokarna i. Gärna 95 mm bred. Jacka ur för rännkrokarna behövs inte om man justerar in dom med pannorna dalar och kullar.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag har ett takbyte på gång just nu. Så här gör mina takläggare.
Installation av takränna nära träplanka med fästelement och spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
S
Charlie2 skrev:
Jag har ett takbyte på gång just nu. Så här gör mina takläggare.
[bild]
Ser nästan ut som en tryckimpregnerad bräda? Vet du dimension? Det var något liknande jag tänkte mig, då var jag inte helt ute och cyklade. ( följer jag din tråd noga!)
Är nedersta läkten så utsatt att det motiverar tryckt virke?

Ja det är impregnerat, har även impregnerad läkt. De har nog kommit fram till att det är bäst :)
Har inte mätt den men den är ju nöstan lika bred som hängrännan, så 120? 95?

Jag kan förstå valet av en bräda längst ner som är impregnerad men att köra det på läkten är onödigt då det är dags att byta takpappen lång innan en vanlig läkt blir dålig.

Jag svartbetsade min sista läkt.

S
Om ingen har nåt att invända låter det som första alternativet med 45*95 är gångbart... Bor inte speciellt väderutsatt så vanligt virke lär duga.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
S
Nu håller vi på att avsluta takjobbet och kan meddela att 45*95 blev perfekt! Måttade in topparna på pannorna så slapp jacka ur!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.