image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

??? :)

Låt stickorna vara kvar och lägg nya reglar på, som du spikar/skruvar ned i takstolarna.

• Gilla
jusanovic72
  • Laddar…
Bob_the_builder
Vilket svar vill du ha? "Rätt" eller "quick n dirty"..?

Är vinden isolerad? Har taket läckt? Spåntaket ser ju bitvis ganska risigt ut i alla fall. Rätt borde alltså vara att riva bort allt, spika råspont, lägga papp, läkta och sen plåt. Snabblösningen läkt och plåt och hoppas att det håller några år till.

Finns väl ett annat alternativ, regla ovanpå befintlig plåt? Eller, egentligen är pannplåten en riktigt hållbar taktäckning, här har den börjat rosta lite, men det kanske räcker med att måla den?

Jag vill ha ett "godkänt" tak. Med så lite jobb som möjligt.

Min tanke nu är att riva bort befintlig bärläkt, dit med masonit och strö+bärläkt och sedan plåten..
Hur låter det?

Alternativt bort med spånet, sen masonite och strö+ bärläkt

Vinden är inte isolerad, utan isoleringen ligger i taket på övervåningen om man kan säga så. Mellanbjälklaget alltså.

Plåttaket har inte läkt vad jag sett hittils, utan "skadorna" i spånet kom nog till på den tiden det låg tegeltak på kåken, eller när det endast var spåntak. Så minst 50 år har taket varit tätt

hej jag undrar hur du gjorde till slut?

rev bort spånet , sen oljehärdad masonite, sedan läkt och reglar, det var rätt snett och vint så det blev mycket kilande.

tog väl 2 veckor för mig och frugan att byta 140 m2 tak, kostnad 20.000:- (jag vill inte veta vad en takfirma velat ha betalt...)

mesta tiden tog nog spikutdragningen från gammelspånet... snitt 1 spik per dm2 gissar jag.. så det vart nog 14000 spik ungefär :)

även att rikta upp upp de nya reglarna tog ett bra tag...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.