Hej, har precis skrivit på kontraktet för en villa. Under överlåtelsebesiktningen framkom det att bägge taken är för glest lagda, takpannorna täcker inte över varandra som de borde. Det är i horisontell linje som pannorna ligger för glest, dvs bärläkten är uppspikad med rätt avstånd. Pannorna ligger inte heller inskjutna under vindskivorna vilket de borde.
Nu till saken, vad ska jag göra?
Villan är en 85 kvm enplansvilla med ett enkelt sadeltak om cirka 100 kvm med en låg lutning. Det var inga problem att springa runt däruppe. Besiktningsmannen kollade under pannorna lite här och var och sa att pappen och läkten fortfarande såg fin ut. Taget är lagt för knappt 20 år sedan och har betongpannor.
Förslag:
1. Min nuvarande ide är att bara lägga om pannorna själv och trycka in en till två rader totalt så att pannnorna täcker varandra korrekt. I så fall tänkte jag ha kvar nuvarande papp, läkt och pannor.
2. Samma som 1 fast man byter alla pannor, har då kvar pappen och läkten. Lejer jag ut detta kostar det ca 50k
3. Lägger om hela taket med ny papp, läkt och pannor om ca 150k
Vad tycker ni är rätt väg att gå i det här fallet?
Hoppas på några idéer ifrån erfarna husägare, kommer själv ifrån lägenhet nu så det är mycket att lära sig
Nu till saken, vad ska jag göra?
Villan är en 85 kvm enplansvilla med ett enkelt sadeltak om cirka 100 kvm med en låg lutning. Det var inga problem att springa runt däruppe. Besiktningsmannen kollade under pannorna lite här och var och sa att pappen och läkten fortfarande såg fin ut. Taget är lagt för knappt 20 år sedan och har betongpannor.
Förslag:
1. Min nuvarande ide är att bara lägga om pannorna själv och trycka in en till två rader totalt så att pannnorna täcker varandra korrekt. I så fall tänkte jag ha kvar nuvarande papp, läkt och pannor.
2. Samma som 1 fast man byter alla pannor, har då kvar pappen och läkten. Lejer jag ut detta kostar det ca 50k
3. Lägger om hela taket med ny papp, läkt och pannor om ca 150k
Vad tycker ni är rätt väg att gå i det här fallet?
Hoppas på några idéer ifrån erfarna husägare, kommer själv ifrån lägenhet nu så det är mycket att lära sig
Bärläkten kan ej vara rätt spikad om det är för glest mellan pannorna. Varje tillverkare anger ett max-min mått på bärläkten. Och du måste släppa på bärläkten från ströläkten för att kunna ändra avståndet och har dem använt 3 tum eller 4 tum spik så går dessa igenom pappen. Om du drar upp dessa då kommer taket få en jäkla massa hål och läckage kan ske.
Kan du mäta avståndet på bärläkten? För det kan vara så att med nya moderna pannorna kan du klara det gamla läktmåttet du har.
Kan du mäta avståndet på bärläkten? För det kan vara så att med nya moderna pannorna kan du klara det gamla läktmåttet du har.
Allting är relativt...
Vad är glest?
Har du bilder så underlättar det enormt.
Min reflektion är att om läkten ser bra ut efter närmare 20 år så är det kanske inte ngt egentligt problem, utan du kan vänta ett gäng år ytterligare tills det är dags att göra en komplett takomläggning. Förstås med en årlig inspektion här och där.
Vad är glest?
Har du bilder så underlättar det enormt.
Min reflektion är att om läkten ser bra ut efter närmare 20 år så är det kanske inte ngt egentligt problem, utan du kan vänta ett gäng år ytterligare tills det är dags att göra en komplett takomläggning. Förstås med en årlig inspektion här och där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte tillträde förrän i Juli men har en bild på en panna där jag kan förklara. Det gröna på högra tidan bör täcka det gröna på vänstra sidan (på nästa platta). Men i flera fall täcker det bara fram till den röda linjen istället.
Tack för inputen jag har fått hitintills.
Redigerat:
Jag håller med. Ser det bra ut så behöver man inte göra så mycket. Har du några dagar över i sommar så kan du så klart lyfta pannorna och skjuta ihop dom så att du sover bättre och kanske får några extra års respit innan den kompletta omläggningen.
Att taket fortfarande håller tär är bra men det säger bara att pappen fortfarande är bra och det borde den vara efter 20 år.
Jag skulle inte ha bråttom med projektet. Kolla om du hittar rätt pannor att komplettera med och sen välj en bra period på sommaren nån gång närmsta 5 år.
Men tänk på säkerheten. Inte kul att ramla
Jag skulle inte ha bråttom med projektet. Kolla om du hittar rätt pannor att komplettera med och sen välj en bra period på sommaren nån gång närmsta 5 år.
Men tänk på säkerheten. Inte kul att ramla
Klicka här för att svara