Tak & Vind
Demmpa: Vi monterade nockröret ända ut till gavlarna. Vårt tak är 15m långt så vi monterade 5st 3m nockrör, rörskarvarna är ihopsatta med skruv & mutter. Vi monterade nockröret så högt upp vi kunde. Första fästet sitter en takpanna in (mellan panna ett & två), sista fästet sitter två pannor in (mellan panna två & tre). Sedan fördelade vi ut fästena med följande antal pannor mellan:
klaskarlsson: Jag har precis isolerat min radhusvind från 1963. Jag gjorde en klimatvind (frostfritt - ca 10 grader min) med luftspalt och kattvindar på sidorna, samt använde hygroskopisk isolering (isolina) för att förändra så lite som möjligt. Tiden utväsar väl om det funkar, men bara att ha en luftspalt (min är 8 cm) med vindpapp i gör att jag ser ev kondensvatten i kattvindarna och även kan
pelpet: Man kanske kan flytta hålet i hängrännan? Om det står lite vatten i en hängränna så brukar det ju inte vara hela världen.
Lewdis: Nu går som sagt den främre rätt ut över asfalten. Den är nylagd så tidigare var det rätt ut över gruset. Den andra går till dagvattenbrunnen med övriga hängrännor.
KnockOnWood: Hurudan panel är det? En del paneler kan man få ändspontad, och då kan skarvarna bli snygga även om man inte skarvar över regel/bärläkt. (Fast personligen tycker jag det är snyggare med snedtakspanel som går vågrätt. Hurdana är väggarna? Och går snedtaken ända upp i nock, eller finns den någon horisontell takbit överst mot hanbjälken?)
UlfTolf: Lite återkoppling på ovanstående tråd. Skrivs ju en del här om dåliga hantverkare men mer sällan när det blir bra tyvärr. Min takbyte är klart sedan en tid och jag är nöjd. (Såvida det inte börjar läcka in nånstans men det har jag inte märkt ännu...) tidsplanering höll och offerten med! Väldigt nöjd med utseende och den dialog som uppkom senare med arbetsledare kring detaljer
raindance: Jag använder Icopal Macoflex och den är endast tillåten med pappspik enligt instruktionen. Jag hade några rullar sedan tidigare som jag kompleterade. Men det hade sparat mycket tid att använda tex denna duk istället. https://www.byggmax.se/tak/takpapp/underlagstak/underlagsduk-116-p17111
Mervi Lievonen: Duken är en Monaperm men jag kan inte kolla vilken sort det är för tydligen har gubbarna slängt förpackningen. Det fanns monteringsanvisning på förpackningen i miniatyrformat så man såg inte riktigt vad bilderna föreställde. Nu är jag så klart nervös över om det är hål i andra delar av duken och som de kanske inte har lagat. Jag har ju inte varit där och inspekterat medan de har
RoBo: [citat] Men har du inte märkt hur dåligt klister den har. Ingen seriös byggare använder sådan tejp längre.
MathiasS: [citat] Jag har inga priser, har bara lagt det själv på min friggebod. På raka ytor går det oerhört fort att lägga taket. Jag behövde också diagonalkapa osv, vilket gör det hela krångligare. Så, ska jag gissa så är arbetskostnaden mycket lägre OM taket saknar genomföringar och diagonalkap. Tips: Använd Plannjas eget takfotsbeslag (326617) och plåtar med omvik i nedre kanten, så
torporoman: Lyfter en gammal tråd pga samma funderingar.
Byggtankar123: Sådana skivor används för att akustikreglera inne i rummet. Det jag är ute efter är att ljudisolera mot övriga huset. Men kan hända att jag senare använder någon typ av fiberpanel för att fixa ljudet inne i rummet.
Kallebo: Svarar mig själv efter ett samtal med kundtjänst. Ränndalen är 190 mm och vingarna är 100 mm ut. Är det för smalt för att fungera tillfredsställande? Husama har tydligen rekommenderat 300 mm mellan takdelarna i vinkelrännan. Men ingen av de färdiga plåtarna har det måttet. Vad är normalt och vad är snyggast?
kulsprutan: Hej Jag vill bygga en loftstuga 8x4m med 0.5m takutsprång runtom. Taklutning blir 21.8°. Projektet blir alltså nocköppet. Väggliven blir två bärpunkter. Sen tänker jag mig att man skulle kunna bygga en fackverkshistoria där loftet slutar, 3m in i stugan. Loftets bjälklag blir 145x45. Dock ingen vägg under. Bara badrumsvägg och dörr som går in 1.3m från långsidan. Takstolen ska
Habbelius: Hej, Skulle någon vilja posta en steg-för-steg-beskrivning av hur man sammanfogar två vinkelrännor i vinkel enligt fotot? Dessutom tips på hur man får till "avslutet" (den del som mynnar ut i hängrännan) av rännan på ett snyggt sätt. [bild]
Blwrgrl: [citat] Håller med att d är pinnen som ser fulast ut - och som att den inte blivit tillräckligt nedborrad? Vad har stolpen för funktion i övrigt?
Nizztos: Tack för input! Tyvärr fungerar inte den "enklaste" lösningen då jag dels har två olika sorters takstolar och en av dem dessutom inte alls skulle se bra ut oavsett vad man tycker om att se balkarna. Skulle se ruggigt konstigt ut. Jag har i princip accepterat att jag måste ha kvar en tvärbalk men samtidigt inte säker på om det är ett utseende jag kan acceptera eller inte. Måste leta
sir_daniel: Mellanrummet väljer du själv, men kan tycka att den bör vara ungefär lika stor som luftspalten i taket. Japp näta allt där och borra för spottar och dra kabel. Väljer du 12v får du dra och koppla in det själv (minus anslutningen transformator->220v Edit. Om möjligt antingen sätt koppar eller "buckla" nätet så spottarna inte riskerar att ligga mot nätet
Kungen_283746: Huset har L-form med tre gavelventiler. Jag antar att det kommer in tillräckligt med luft via takfoten, för vinden mår bra vad jag kan se. Så jag tror inte att öppningarna i murstocken behövs för ökad ventilation. Jag lutar mot att sätta någon vinklad plåt nära öppningarna under skorstenshuven för att hinda att slagregn når dem, samt ett insektsnät. Sedan lämnar jag hålen på
raindance: [citat] Hittade några fler varianter på denna sida. http://www.yourvismawebsite.com/so-produkter/produkter/steghallare
ivarssonivar: Bygg ut B med trä så det livar sen får plåten tätat i ovankant.
raindance: Jag ska montera en takbrygga på ett tak med 22mm råspont och Vittinge E13 enkupigt taktegel. Hur monterar jag bäst det undre konsolfästet mot underlagspappen för att det säkert ska bli tätt under många år framåt? Montera med packning av EDPM-gummi? Eller en extra remsa underlagspapp under konsol? Eller andra tips på hur man gör bäst?
ekdahlolof: Sammabesiktningsman som gjorde första besiktningen vid husköpet fick bilderna. Han bedömde det som ok.