R
raindance: Det sitter en U-balk på varje sida om skorstenen som håller fast antennmasten. Jag fäster skorstenshuven i två plattjärn som jag bockar ner och fäster i U-balkarna. Med den monteringen behöver jag inte borra något hål i skorstenen. Det ser ut att finnas stora nackdelar med skorstenshuvar. Med ovanstående montering kan jag byta eller ta bort skorstenshuven utan några borrhål i
12 svar · 8,2k läst
·
S
shomakie: [citat] Dumt om en panna skulle få för sig att lyfta och landar på grannens bil eller så. då är några kronor för skruv inte så farligt kontra några tusingar i hans självrisk för dig :) Du ska skruva/spika dem 2 yttre raderna runtom utom övre där du fäster nockpannorna som sagt.
14 svar · 11,9k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Du har väl två års garanti på jobbet så bara att reklamera
1 svar · 2,8k läst
·
K
Kallebo: Gammal tråd... men jag letar efter ränndalsskopa i plåt. Hittar att Plannja har en de säljer under "husfabriker". Antar att den inte är beställbar för oss vanliga hemmabyggare.. men om man inte vill att plåtslagaren ska lägga 6-8 timmar á 450 kr + moms för att specialtillverka en, hur gör man då? Känns rätt dumt att en plåtslagare ska lägga en arbetsdag på att göra något som
17 svar · 18,1k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Kör på den läkt duktillverkaren rekommendera r. Men för att du ska få ett hum, så tex Mataki 380 förordar minst 45x70 med duk only . Minst 25x38 på råspont.
2 svar · 2,0k läst
R
Robert-san01: Ett tips är att gå ut till avlägsnade stället och göra en knut på linan där. Då kommer du inte att falla så långt. Sedan skall du alltid se till att fästa i bröstöglor. Då kan du komma åt repet själv och du riskerar inte att bli hängande upp och ner. Du skall också alltid se till att det finns någon i närheten när jobbar i selen. Faller du över kanten har du typ 10min på
4 svar · 3,3k läst
I
ivarssonivar: Hur länge plåtaket håller är svårt att säga det kan redan va rutet under man vet aldrig tills man river av det. Ett nytt tak av svetsat papp av kvalitets papp håller lätt 30 år.
7 svar · 5,8k läst
·
T
tqr: Nej - ingen ställning. Taket är ca 2.20 där det är högst, och 1,65 vid hängrännan. Nej - Ingen papp. Bärreglarna sitter med 60cm avstånd, och man ser undersidan av plåten. Samma plåt som offerterades - beställde (0,5 mm TP20) från bygghandel (Karl Hedin)
2 svar · 3,5k läst
H
huggan: [citat] Ja under 3 grader så gäller denna lösning men eftersom TS hade tänkt ha plåt så antog jag att lutningen var tillräcklig stor.
5 svar · 2,5k läst
K
Kallebo: Ok. Låter rimligt. Knäckte en av jönåkers mörkgrå "genomfärgade" provpannor och den var grå inuti. Ska försöka få tag på några benders pannor i veckan
17 svar · 36,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Hur ser pappen ut längre upp? Inte speciellt mycket bättre antar jag, synd att lägga ner det jobbet på nåt du måste fixa snart i alla fall.
3 svar · 6,9k läst
·
Ö
öringen: Myrr som sprutats på ett före detta getingbo kanske?
18 svar · 9,2k läst
·
I
ivarssonivar: Ganska säker på att det inte finns just i samma form som vittinges klassiska nästan allt glaserat är enkupiga. Sen står det ler tegel i detaljplanen så är det inte säkert du får ha glaserat.
1 svar · 1,6k läst
Janus82
Janus82: När jag la tak på mitt hus så skar jag ett snitt mitt över nocken så att pappen delade sig som ett Y över trekantslisten. Därefter limmade jag dit en extra bit papp över nock-spetsen så att det inte fanns några öppningar i pappen någonstans.
1 svar · 9,2k läst
K
Kallebo: Vad är egentligen för och nackdelen med enkupiga betongpannor? Det känns som att 95% av alla hus som byggs idag har tvåkupiga pannor, men varför är det så? Är det inte snyggare med enkupigt? Är det sämre på något sätt? Jag har noterat att pannorna är något smalare, vilket gör att de blir lite dyrare och kommer ta lite längre tid att montera... men har jag missat något?
0 svar · 2,7k läst
C
crappy: Detta eviga problem Jag börjar tröttna rejält. Hur hade ni gjort, jag måste antagligen isolera om skiten. Reglar och isolering ligger alltså direkt mot plåtväggarna, och plåttaket och allt står direkt mot golvskivan som verkar vara av någon form av impregnerad byggskiva. Det blir fukt och kondens, jag kan inte hitta någon form av läckage men fukt blir det. Hur fan går jag tillväga
3 svar · 3,1k läst
C
camaro1969: [citat] ingen rot nä, men säg att det kostar 500:- timmen plus moms, du betalar då 437:- timmen med skattade pengar. jag vet inte hur många timmar du måste arbeta för att få ihop 437:- efter skatt men jag gissar att 3 timmar inte räcker till. reavinstskatt behöver man inte bry sig om om man inte tänker sälja. säljer man ändå så kan man ändå göra en beräkning av
59 svar · 58,1k läst
·
C
Carl Lotus: [citat] Bergvärme + braskamin. Kaminen installerade vi efter inflyttning -- förra ägaren hade hällt murbruk i skorstenen och tryckt ner järnrör med paraboler påmonterade! :D (Vi fick slå sönder skorstenen och mura om den.) Enligt sotaren så skulle vedeldningen kunna göra att vindsklimatet blir mindre gynnsamt för mögelpåväxt. [citat] Tack för tipset! Precis, skulle jag märka att
12 svar · 15,5k läst
·
I
islander: Jag hade satt en slät plåt där, (dock kanske uppvikt under stuprännan) måste vara det enklaste, klippt in till mitten av dalen och skruvat den biten över, bäst resultat om det görs vid en skarv förstås.
3 svar · 7,0k läst
·
C
camaro1969: okej, ska kika där, det är väl själva infästningen av "huvan" i bottenplåtarna jag undrar hur man ska gå tillväga då man ska göra en egen...
24 svar · 29,1k läst
·
P
pj87: Ja det va ju en idé iofs. Jag har lite problem med självdraget hemma har jag märkt nu under sommaren, har borrat in en ventil i sovrummet utan nån skillnad...
2 svar · 1,9k läst
·
TF83
TF83: Vet inte exakt hur långt det är emellan "takstolarna, har tyvärr inte hunnit mätt, men det funkade att sätta råspont på andra sidan taket som förra ägaren bytte :) Och det har bevisligen hålt i över 10 år i vilket fall. Det är ett sadeltak av den här typen: [bild] Satt helt spikrak är dom nog inte antar jag :) Bilderna jag bifogade tidigare är samma tak bara olika sidor av
39 svar · 48,9k läst
·
L
Liljeros: Jag har lagt om taket på vårat radhus med icopal topsafe 3', taklutningen är ca 6 grader på vårat tak och jag har valt att frångå instruktionerna på ett par ställen. Själva taket ligger färdigt efter att ha rivit bort 5 gamla lager och lagt ny underlagspapp och ytpapp så har jag nu fastnat i hur jag ska avsluta det hela, det är i dagsläget vattentätt men på sikt behöver det
0 svar · 9,1k läst
·
D
danielte: Får hit en kille som ska svetsa (säger man så?) på en papp på en stuga under byggnation. Han kommer inom ett par dagar så jag vore hemskt tacksam för lite hjälp innan dess. Lutningen är ca 3,5 grader. 1. Är denna ytpapp ett bra alternativ til detta? 2. Den kostar 700 kr per rulle (8 meter). Är det ett rimligt pris, någon som vet det?
0 svar · 2,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det ser ju bra ut med läkten och dom verkar sitta tillräckligt tätt. Spika mycket och var noga att allt blir rakt så kommer det bli finfint!
2 svar · 5,2k läst
·
K
kebab: Skojare där ;) https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/196225-vilken-plat-ska-jag-valja-till-vindskivan.html Mer aktuell ?
6 svar · 56,8k läst
·
prototypen
prototypen: Skruvstycke och plastklubba.... Protte
3 svar · 5,4k läst
K
Kallebo: Tack. Det är åtta pallar så att hitta på blocket blir nog svårt. Får väl bita i det sura äpplet och ta frakten. Pannorna är ju billiga och jag måste ha dem..
4 svar · 3,6k läst
N
Nallis: Idag kom en offert,de brukar använda ST Eriks Modobas pannor,är dem bra? Vi har lite över 200kvm tak,sticketak på ca 130 av dem,resten som vanligt. Offert 129000kr efter rot,bra pris?
0 svar · 2,7k läst
pelpet
pelpet: Du lär ju ha rätt mycket vatten som står på taket kring brunnen så det är en väldigt känslig punkt. Och ska du göra en punktreparation så behöver du se till att skarvarna är helt täta. En ny takbrunn har ju oftast en gummiduk som går ut runt brunnen så det borde vara görbart. Kanske är det till och med enklast att göra underifrån? Jag hade givit taket runt brunnen en rejäl
8 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.