32 993 läst ·
21 svar
33k läst
21 svar
Glidskydd till stege passar inte på taket. Alternativ eller annan ide?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Ska också skydda mot att stegen glider bakåt vilket läger extremt mycket vikt på glidskyddet där av kravet.
Hittar jag en sådan modell som Peter_K visade köper jag en sådan och monterar.
Givetvis skall sotarna ha en säker arbetsmiljö, men i mitt fall är stegen säkrad i gräsmattan och kan inte glida bakåt. Och 150kg i sidled, då får man verkligen ta i o jobba.
Skulle sotaren inte acceptera den modellen får jag väl helt enkelt ändra.
Är det förresten någon som har varit med om att glidskyddet testats enligt gällande normer?
Givetvis skall sotarna ha en säker arbetsmiljö, men i mitt fall är stegen säkrad i gräsmattan och kan inte glida bakåt. Och 150kg i sidled, då får man verkligen ta i o jobba.
Skulle sotaren inte acceptera den modellen får jag väl helt enkelt ändra.
Är det förresten någon som har varit med om att glidskyddet testats enligt gällande normer?
Jag lånar tråden lite ang stege och glidrisken.
Jag ska göra lite jobb från stege på huset. Jag kommer luta stegen mot huset på flera ställen och kommer inte ha glidskydd monterade överallt. Hur kan jag säkra så stegen inte glider när jag är däruppe?
Marken är dessutom sluttande så stegen kommer stå rätt illa.
Jag ska göra lite jobb från stege på huset. Jag kommer luta stegen mot huset på flera ställen och kommer inte ha glidskydd monterade överallt. Hur kan jag säkra så stegen inte glider när jag är däruppe?
Marken är dessutom sluttande så stegen kommer stå rätt illa.
Min erfarenhet är att står den bara hyfsat stabilt på marken så är det ingen större fara.
Kan du så tryck ned den i gräsmattan. Då kan den luta en del. Men står den på ett hårt underlag, asfalt, plattor eller träaltan så måste den stå stadigt för att inte glida eller välta.
Sedan beror det givetvis hur lång stegen är och hur högt upp du ska klättra. Ju högre desto större risk att den välter/glider.
Jag föredrar att ha stegen så rakt så möjligt så att jag klättrar nästan rakt upp. Känns bättre och mindre risk för glid.
Annars finns det ju stegar med en extra bred fot, typ sådana här:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...stege/utskjutsstege-wibe-3-delad-wus/p-486008
Den tippar nog inte i första taget.
Det viktigaste är väl att vara försiktig och känna efter. Känns det instabilt eller lutar för mycket så får du väl gå ned igen och rätta till.
Kan du så tryck ned den i gräsmattan. Då kan den luta en del. Men står den på ett hårt underlag, asfalt, plattor eller träaltan så måste den stå stadigt för att inte glida eller välta.
Sedan beror det givetvis hur lång stegen är och hur högt upp du ska klättra. Ju högre desto större risk att den välter/glider.
Jag föredrar att ha stegen så rakt så möjligt så att jag klättrar nästan rakt upp. Känns bättre och mindre risk för glid.
Annars finns det ju stegar med en extra bred fot, typ sådana här:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...stege/utskjutsstege-wibe-3-delad-wus/p-486008
Den tippar nog inte i första taget.
Det viktigaste är väl att vara försiktig och känna efter. Känns det instabilt eller lutar för mycket så får du väl gå ned igen och rätta till.
Hans argument var att ibland måste man (sotaren, eller möjligen räddningstjänsten) kunna ta sig upp på taket även utan att fastighetsägaren har ställt fram en stege.Robert-san01 skrev:
Det finns väl i princip inget sätt att överklaga sotarens åsikt så jag flyttade det gamla glidskyddet till rätt sida av huset (stegen på taket har nån gång innan vi köpte huset flyttats från ena sidan huset till den andra, men glidskyddet flyttades inte med).
Nackdelen var dock att vår ena stege inte passade (stegen var för smal så den gick inte över glidskyddet)... Dock hade vi en annan stege och den passade, så sotaren får väl använda den.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden