Tomture61
Till mitt blivande garage , spännvidd 5080 mm x 11 st
Köpa färdiga med frakt 15.400 :-
Lösvirkes med playwood -spikplåt-ankarspik (200st/takstol)145,120,95 C24 virke 7000:-

Inte så mycket att fundera på då !:D

Nej, det är ju bara att beställa :cool:

• Gilla
zsimpey och 3 till
  • Laddar…
Tomture61 skrev:
Till mitt blivande garage , spännvidd 5080 mm x 11 st
Köpa färdiga med frakt 15.400 :-
Lösvirkes med playwood -spikplåt-ankarspik (200st/takstol)145,120,95 C24 virke 7000:-

Inte så mycket att fundera på då !:D
Jag vet faktiskt inte hur du menar. Men om du på riktigt menar att det inte är något att fundera på att stå och såga och spika ihop 11 stora takstolar för att spara 8400kr så tycker jag nog du bör fundera en gång till.

Men visst. Det där gör man säkert på ett par dagar och då kan jag förstå lockelsen.

Jag gör allt själv... ibland på gränsen till vad jag får eller borde...

- Men takstolar till mitt garage beställde jag färdiga.
Inte för att det är omöjligt att räkna på.
Men smidigt att ha en certifierad dimensionering att skicka med bygglovsansökan.
Sparar dessutom en hel del tid.

Tomture61
Tycker vell att 8400:- kan läggas på ngt annat bra till garaget !
Slagport 12.500 :- tex

Känner du att du har tiden så. Det är ju inte raketforskning att räkna på hållfasthet och belastningar.
Däremot bör du nog vara beredd på att kunna visa upp att du gjort det.

Är sedan något år tillbaka krav på certifierade takstolar på nybygge, vilket många säkert "missat"

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
felixmartensson skrev:
Är sedan något år tillbaka krav på certifierade takstolar på nybygge, vilket många säkert "missat"
Gäller det även enklare byggen - och i alla kommuner?

Tomture61 skrev:
Tycker vell att 8400:- kan läggas på ngt annat bra till garaget !
Slagport 12.500 :- tex
Jag vet inte om du inte har något annat att göra (ett betalt jobb t.ex.). Men den tiden det tar att bygga kan du troligen investera klokare någon annanstans.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
MagHam skrev:
Gäller det även enklare byggen - och i alla kommuner?
Nej, de krävde inte det för garage i luleå 2014.

Där stod det inget om krav på certifierade takstolar.

Tomture61
vectrex skrev:
Jag vet inte om du inte har något annat att göra (ett betalt jobb t.ex.). Men den tiden det tar att bygga kan du troligen investera klokare någon annanstans.
Tror ett avlönat arbete är långt bort för mig , så all tid i värden !

Vad jag förstått måste dom vara CE godkända av företaget som säljer dom men det gäller bara företag

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
När jag gjorde egna takstolar till mitt garage var jag tvungen att skicka en rapport från en konstruktör med beräkningar av hållfasthet etc. för att kommunen skulle godkänna bygglovet.

Jag kan också säga att jag kommer aldrig att göra egna takstolar igen, inte alls värt jobbet. Jag tjänade inte många kronor på det och det var en hel del jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.