Att man måste visa hur de är dimensionerade är rimligt. Likaså att företag ska CE märka sina produkter.

I kontrollplanen för bygglovet jag sökte för ett tag sedan skulle man redovisa hur bärande konstruktion var dimensionerad med hänvisning till EKS. Nu kommer jag inte att göra några ingrepp i de bärande delarna, så jag strök den punkten, men bygger man helt nytt så är det nog svårt att komma ifrån någon form av hållfasthetsberäkning.

Tomture61
Har ett färdigt bygglov sedan ngr år tillbaks.
Finns även byggbeskrivningar med snölaster för norra Sverige
Stomme i 45 x 95 (har valt C24 virke)
Takstolar har jag också fixat spec/ritning till.
Tror inte garaget kommer att trilla ihop för att jag bygger det själv !

Redigerat:
Tomture61 skrev:
Tror inte garaget kommer att trilla ihop för att jag bygger det själv !
Tror är inte ett ord kommunen nödvändigtvis gillar...

Färdigt bygglov sedan några år låter inte så bra, det gäller bara i två år, om du inte har påbörjat bygget.

Och om du har påbörjar bygget så bör du ha ett startbesked med kontrollplan, där skall det framgå vilka konstruktionsberäkningar kommunen kräver.

Om byggbeskrivningen kommer med färdiga hållfasthetsberäkningar så kanske den duger, men en ren byggbeskrivning tror jag inte du kan använda som godkänd konstruktion.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Tomture61
hempularen skrev:
Färdigt bygglov sedan några år låter inte så bra, det gäller bara i två år, om du inte har påbörjat bygget.

Och om du har påbörjar bygget så bör du ha ett startbesked med kontrollplan, där skall det framgå vilka konstruktionsberäkningar kommunen kräver.

Om byggbeskrivningen kommer med färdiga hållfasthetsberäkningar så kanske den duger, men en ren byggbeskrivning tror jag inte du kan använda som godkänd konstruktion.
5 år , inte 2 år

Tomture61 skrev:
Till mitt blivande garage , spännvidd 5080 mm x 11 st
Köpa färdiga med frakt 15.400 :-
Lösvirkes med playwood -spikplåt-ankarspik (200st/takstol)145,120,95 C24 virke 7000:-

Inte så mycket att fundera på då !:D
Har du kollat med fler takstolsspikare? Jag kan inte minnas att det skiljde så mycket när jag byggde för några år sen. Du kanske köper billigare virke än jag iofs.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Tomture61 skrev:
5 år , inte 2 år
Måste vara påbörjat inom två år och avslutat inom fem år från datumet beslutet vann laga kraft. Plan och bygglagen

• Gilla
shomakie och 2 till
  • Laddar…
En del kommuner är ganska pragmatiska och delegerar hantering av enklare byggen, typ garage, från nämnden till tjänstemannabeslut.
Kan man visa upp en teknisk beskrivning (som inte nödvändigtvis behöver vara en K-ritning) så kan man få startbesked ändå och även slippa extern kontrollansvarig.

Jag tror också att TS kan få ihop sina takstolar alldeles utmärkt. Det kan ändå vara bra att vara beredd på att frågan skulle kunna komma upp, om inte förr när byggherren (TS) godkänner punkterna i sin kontrollplan.

• Gilla
lillafisk och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte det här resonemanget om konstruktionsritningar och dimensioneringsberäkning, utom när det gäller just takkonstruktionen.

Ett garage t.ex. dimensionerar man väl "mellan tummen och pekfingret" bara?
T.ex. Syll och resningsvirke i 45x95 (eller 45x120 om man vill ha mer isolering),
det är väl ungefär allt.

Till vårt garage, som vi byggde 2010-2011, har vi planritning + en sektion.
Inga materialdimensioner är angivna.

F.Ö. köpte vi takstolarna från Nässjö Takstolsfabrik http://www.takstolsfabriken.se/
Bra kvalitet och leverans, alla beräkningar gjorde de också.
Och 8 takstolar med 4,5 m mellan uppläggen kostade 7000 kr år 2010.

Tomture61
Takstolar , 11st i W utförande med frakt 12.900:- från Nässjö Takstolsfabrik .
Antar att när offerten tog 2v att få , lär jag inte se ngr takstolar förens i höst !

Kolla med Åsbergs takstolar AB i Bjuråker det är bra mycket närmare dig än takstolar från småland tel nr finns på typ hitta de har ingen hemsida.

Tomture61 skrev:
Antar att när offerten tog 2v att få , lär jag inte se ngr takstolar förens i höst !
När jag handlade av dom var dom ganska bra på att kommunicera och hålla sagda tider.

MagHam skrev:
När jag handlade av dom var dom ganska bra på att kommunicera och hålla sagda tider.
Även jag var nöjd ned NST. Jag beställde i augusti och leveranstiden då var fyra veckor. Bra kommunikation, snabba med svar på mail.

Mikael_L
Tomture61 skrev:
Ja det är ju ett bra pris.
Jag skulle inte själv hållt på och slagit ihop egna om det går att köpa för det priset. Bättre att lägga sin tid på något annat viktigt på bygget.

Men du sätter fingret på det riktiga problemet, du är för sent ute för att beställa takstolar till sommarens byggsäsong.

Jag hamnade själv där, och byggde mina egna till garaget mest för att jag inte kunde få levererat takstolar så fort som jag ville ha dom.
OK, det blev dock en liten timpenning på plussidan för att göra de själv, men inte så hög. Det hade varit mer lönsamt att lagt tiden på att panela garaget eller något sånt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.