B
Bo Berglund: [citat] Nu har jag fått en ny offert från takstolsleverantören och där bifogas en ritning på en beräknad takstol som i princip till 90% överensstämmer med den jag hade skissat på. Det är bara de fackverksben som sitter som förstyvningar som är annorlunda. Dvs jag kan modifiera min bygglovsritning enligt detta och lämna in. :D
7 svar · 15,8k läst
·
J
justusandersson: En viktig fråga är vilken sorts byggnad det handlar om. På ett uthus eller en ekonomibyggnad kan man väl tänka sig en enklare lösning, men inte på ett bostadshus. Oljehärdad masonit plus läkt och betongpannor är en budgetlösning som håller i fyrtio år. Personligen tycker inte jag att det är OK, i synnerhet inte om det rör sig om ett hus som är högre än ett plan. Men, var och en
8 svar · 3,8k läst
J
justusandersson: Det bästa hade varit om vi hade haft tillgång till alla mått, dimensioner och längder, då hade man kunnat räkna på de aktuella lasterna. Det är klart att det går att ersätta laskorna med någon form av spikplåt. Den skall vara så lång att skarven blir momentstyv. Med hänsyn till den höga taklutningen (39°) och att det finns en bärande mellanvägg mitt på i första våningen tror
6 svar · 2,5k läst
·
D
Daniel 109: Vad jag har hört så är våtvikten samma för tegel och betong.
4 svar · 2,2k läst
D
Daniel 109: Plasten måste naturligtvis ligga om lott och lämpligtvis skarvad över en takstol. Nocktätning minskar mängden snö som blåser in. Men jag menar att på ett korrekt byggt tak är snön inget stort problem. Det är inte ett av de allvarliga felen på det här huset.
13 svar · 2,4k läst
·
L
Liteavvarje: Du kan göra vad vill för att få en betäckning på skorstenen , finns inga regler för det , det måste bara finnas utrymme för att röken ska ut bra , min 15 cm enligt min mening Och sotaren måste kunna sota , genom att lyfta på ett lock av någon sort , men inte betonglock , kommer han inte åt att sota kan du få eldningsförbud
3 svar · 1,3k läst
·
Anna_H
Anna_H: Annars kan man räkna med att huset är likformigt och notera att sovrummet inte har något bärande där....
5 svar · 1,0k läst
·
J
justusandersson: Det enklaste är att ditt förråd utformas som en isolerad låda där vindsluften kan cirkulera fritt utanför dess isolerade väggar. Om du vill ha förslag när det gäller möjlig förstärkning av underramen, dvs golvet, måste du mäta upp takstolarna, både de olika strävornas dimensioner men också längdmått.
12 svar · 3,0k läst
·
holmberg87
holmberg87: Underlagspapp 221 och ytpapp glaciär 3 går bra ner till 3c
1 svar · 2,1k läst
J
justusandersson: Det finns förvånansvärt mycket gammalt lertegel kvar på byggnadsvårdsaffärer, begagnatlager och liknande ställen, men det kan naturligtvis innebära en del extrajobb. att hitta det. En mycket duktig takläggare i Göteborg som jag fick hjälp av vid ett tillfälle (rätt länge sedan nu), hade en otroligt bra koll på var gamla pannor fanns. Mot bakgrund av vad du berättar kan det
5 svar · 1,4k läst
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: [citat] Synligt hanbjälklag var väl tanken.
5 svar · 3,8k läst
·
T
toolman77: Fråga kommunen. De har säkert ett svar på hur deras eget regelverk ska tolkas. Om du får ett svar du inte gillar kan det vara idé att hitta fel och kryphål i deras tyckande men fråga först så du inte gör en massa jobb i onödan
1 svar · 1,2k läst
J
justusandersson: [citat] Lertegel håller i evigheter, betongpannor i max 40 år. Lertegel är dessutom mycket vackrare, även med patina. De som väljer betongpannor för att spara pengar lurar framförallt sig själva. Man bör alltid se till att ha ett litet reservlager av lertegelpannor. Det är också viktigt att ha ordentliga anordningar på taket för sotarnas skull och för att minska risken för
4 svar · 1,2k läst
L
Liteavvarje: Finns butylgummimatta som man kan gör packningar av , tål UV , kyla ,väme , glasmästarna använder det ,, fråga
13 svar · 17,3k läst
useless
useless: 3 cm från mitten är ju också centralt...
3 svar · 5,0k läst
J
justusandersson: 14° motsvarar taklutningen 1:4. Om takstolarnas längd i horisontalplanet är 2 meter behöver höjden intill huset vara 2/4 = 0,5 meter högre. För 15° kan man slå sinus 15°x 2 på räknedosan och då får man 0,518 meter .
2 svar · 4,3k läst
L
Liteavvarje: Platta tak var en fluga omkring 70 talet med stupen invändigt , problemet som uppkommit i den konstruktionen är läckage på väldigt många hus , Det går att göra nya takstolar och lägga ett nytt ovanför , behövs inte isolering ,papp eller annat , bara rakt på med plåt i samma längder som taket , och hängrännor , det är absolut det billigaste sättet att få bort de risker som
1 svar · 2,3k läst
M
malloballo: [citat] Det verkar ju helt klart som att det skulle vara en förklaring, vet du någon anvisning som säger att man skall låta bli spikning? Just nu lutar det åt att han vill göra om pappningen och då utan spikning för erfarenheten från detta taket säger att det är bättre utan spik men jag har läst olika anviningar och alla tycker att det skall spikas tätt. Mitt förslag i första hand
4 svar · 2,2k läst
H
hasse08: Finns inga temporära lagningar, takpapp är en tät produkt och du har fukt i konstruktionen som behöver åtgärdas. Lägger du på ny takpapp skapar du ett problem du vill undvika. Just nu klarar sig konstruktionen pga av att det är läckage. Om du planerat på att renovera inom en snar framtid så bör du riva ner till underlagsspont redan nu och lägga en TUNG presenning. Då har du nog
4 svar · 5,4k läst
J
justusandersson: Frågan gällde vilket är bäst, 220+120 eller 170+170? Underförstått ur hållfasthetssynpunkt. Påsalningen är till för att härbergera isoleringen. Då svarar jag att 220+120 är bäst. Ett ganska teoretiskt resonemang.
16 svar · 8,5k läst
·
J
justusandersson: Det är nu jobbet börjar! Visst är det lämpligt att minska energiförbrukningen genom bättre vindsisolering. Men det är också viktigt att få en taklösning som är hållbar på sikt. Det är inte särskilt svårt att simulera solsituationen under året vid olika takhöjder. En taklutning på 27 grader är optimal eftersom den öppnar för de flesta takmaterial. 14 grader är en nedre
27 svar · 24,4k läst
·
K
karl80: [citat] Tack för svar:)
12 svar · 6,5k läst
·
H
hyggabus: .... - takläggare.... jag såg hos min granne hur en takläggare la ett, som jag tror mig minnas, PVC-tak på några bodar, Den svetsade han mycket elegant ihop i knepiga hörnor. Han sa att hållbarheten skulle minst vara lika som papptak, men att det höll även i skarpa böjar. - Du skulle kunna låta en plåtslagare fixa dessa hörnor, under pappen. Eller PVC varianten.
5 svar · 4,5k läst
·
J
justusandersson: Det hänger lite på plåtslagarens skicklighet. Viktigast är nog att hängrännegaveln är bortanför plåtuppvikningen. Ungefär som på denna enkla bild. [bild]
5 svar · 1,6k läst
·
D09
D09: [citat] Nu har jag hunnit klättra lite på ställningen :) Lite svårt att se i skuggläge men jag tycker det ser ut som tätnanden i nock ser bra ut fortfarande :)
14 svar · 4,0k läst
·
Murkenlurk
Murkenlurk: hej, det verkar ju faktiskt finnas lite väggfästen som är 1 meter ut. http://www.nordicfighter.com/infallbart-vaggfaste-till-boxningssackar-heavy-duty.html?gclid=EAIaIQobChMI4JOg-YOJ1gIVHC0ZCh09qQwhEAQYAyABEgI3p_D_BwE jag har inte erfarenhet av den, det är bara snabbgoogling. 45kg är ju mycket, men det bör väl gå att hitta på ebay annars.
2 svar · 5,5k läst
·
J
justusandersson: [citat] Ja, och dessutom endast en spik per planka. Så hade man aldrig byggt på 30-talet. [citat] I det här fallet är takstolskonstruktionen viktig. Är det ett brutet tak? Alla mått på spännvidd etc plus dimensioner på ingående delar. Varför finns där en horisontell balk (den avsågade)? Det är ingen vanlig lösning.
6 svar · 2,4k läst
·
R
Robert-san01: OK. Har själv kontakter i Västerbotten. Har frågat en kompis i Undersåker om han har några kontakter på tak.
4 svar · 1,9k läst
C
corre: En 88graders böj och ett dagvattenrör? https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/dr%C3%A4nering-och-fuktisolering/dr%C3%A4nering/dagvattenr%C3%B6r-p31387
2 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.