1 001 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Isolera tak
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, i princip. Valet av isoleringsmaterial styr om du skall ha ångbroms eller ångspärr. Ångbroms förutsätter ett hygroskopiskt isoleringsmaterial som t.ex. cellulosafibrer. Med mineralull är det säkrast med ångspärr. Du skall helst ha en vindtätning mellan luftspalt och isolering oberoende av isoleringsmaterial.
Huset är bara uppvärmt några månader under sommaren, då är väl ångbroms bäst? Hade tänkt använda glasull.J justusandersson skrev:Ja, i princip. Valet av isoleringsmaterial styr om du skall ha ångbroms eller ångspärr. Ångbroms förutsätter ett hygroskopiskt isoleringsmaterial som t.ex. cellulosafibrer. Med mineralull är det säkrast med ångspärr. Du skall helst ha en vindtätning mellan luftspalt och isolering oberoende av isoleringsmaterial.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, är det ouppvärmt på vintern skall du inte ha ångspärr. Du har större nytta av ett isoleringsmaterial med högre volymvikt än glasull i ett tak, inte minst på sommaren.
Jag är lite nyfiken på var du läst att "ångbroms förutsätter hygroskopisk isolering"?J justusandersson skrev:Ja, i princip. Valet av isoleringsmaterial styr om du skall ha ångbroms eller ångspärr. Ångbroms förutsätter ett hygroskopiskt isoleringsmaterial som t.ex. cellulosafibrer. Med mineralull är det säkrast med ångspärr. Du skall helst ha en vindtätning mellan luftspalt och isolering oberoende av isoleringsmaterial.
Nja, det behöver inte vara något problem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det har jag inte läst någonstans. Mitt uttalande bygger på hyggliga kunskaper om byggnadsfysik och ca 50 års yrkeserfarenhet.OXYD skrev:
Man kan lika gärna vända på det: Mineralull förutsätter ångspärr (om byggnaden är uppvärmd på vintern). Det hänger ihop med att mineralullen tappar en del av sin isoleringsförmåga vid kondens. Bruket av ångspärrar blev vanligt i början på 1960-talet, sedan mineralull slagit igenom som det dominerande materialet.
Ok tackar. Hade gärna läst någon studie eller produktbeskrivning gällande detta.J justusandersson skrev:Det har jag inte läst någonstans. Mitt uttalande bygger på hyggliga kunskaper om byggnadsfysik och ca 50 års yrkeserfarenhet.
Man kan lika gärna vända på det: Mineralull förutsätter ångspärr (om byggnaden är uppvärmd på vintern). Det hänger ihop med att mineralullen tappar en del av sin isoleringsförmåga vid kondens. Bruket av ångspärrar blev vanligt i början på 1960-talet, sedan mineralull slagit igenom som det dominerande materialet.
Står inget om det i de produkt anvisningar jag kollat på. Nu snackar vi om ångbroms ej ångspärr.
Nja, mineralull funkar bra utan fukt spärr även om det är uppvärmt bättredkulle jag hävda, om det inte finns en fuktbelastning. Cellulosa funkar inte heller bra utan en vettig fuktspärr.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det borde gå att hitta information på hemsidorna för tillverkarna av cellulosafibrer. Fuktcentrum vid LTH har också många publikationer om fuktrelaterade problem.
När man började använda ångspärrar fanns inte plastfolie, utan man använde asfaltimpregnerad papp. Yngre människor tror att plast alltid har funnits, men så är det inte. På 1950-talet fanns hårdplast som man kallad "plastic"...
När man började använda ångspärrar fanns inte plastfolie, utan man använde asfaltimpregnerad papp. Yngre människor tror att plast alltid har funnits, men så är det inte. På 1950-talet fanns hårdplast som man kallad "plastic"...
Klicka här för att svara