2 267 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Konstigt mönster i luftfuktighet på vind
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Gavelventilerna tycker jag inte du behöver stänga igen, möjligen göra dem reglerbara.
46 år gammalt masonittak. Ja då är väl några enstaka mögelfläkar vid nock ett bra resultat som visar att taket i stort fungerat som avsett. Har känslan av att det taket har uppnått sin tekniska livslängd, men det kan Justus svara på bättre än jag.S johd01 skrev:
Har man mögelfläckar så är den bästa metoden att fotografera och att rita/markera runt dem (på taket) 1 ggn/år och se om de växer, och i så fall med vilken hastighet. Om de inte växer så fungerar taket. Om de växer, men långsamt, så kanske man kan låta det vara tills det ändå är dags att byta tak. Blir en bedömningsfråga. Det är bara om de växer snabbt som man har ngt egentligt problem som måste åtgärdas.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, 46 år är ganska mycket för ett tak med betongpannor. Om det är för mycket ditt fall är svårt att veta utan närbilder. Så länge det inte är fullt med mossa i pannornas kanter (så vattnet tar oönskade vägar) är det ingen ko på isen. Det finns en rad faktorer som påverkar. Positivt är hög taklutning ≥ 38 °, avstånd till skog, ingen takhalva vänd åt norr. Sedan är ju frågan hur bärläkten har klarat sig, om takytorna inte verkar plana bör man gå upp och titta.
Ja taket är alltså sadeltak av plåt.
Lutning är tyvärr 16 typ.
Jag har försökt kolla in skruvarna men det är svårt att veta om packningarna är särskilt täta.
Masoniten är oljehärdad men det kanske den alltid är här.
Lutning är tyvärr 16 typ.
Jag har försökt kolla in skruvarna men det är svårt att veta om packningarna är särskilt täta.
Masoniten är oljehärdad men det kanske den alltid är här.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Är det trapetskorrugerad plåt? Vilken är plåtkvalitén? (Galvat, rostfritt aluminium osv)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden