Hej!

Har funderat på att isolera vår vind, så att man kan förvara saker där utan att det blir fuktskador, och mögel.

Men som glad nybörjare i hus-ägarlivet så vet jag inte riktigt vad som gäller. Är det tilläggsisolering man ska fråga efter?

Vem kontaktar man för att göra ett sånt jobb? Och vad kan ett sånt kalas tänkas kosta för en 30 kvm vind?

Tusen tack!

Om det blir fuktskador och mögel på saker som du förvarar på vinden, är kanske inte isolering den lämpligaste åtgärden. Berätta mer utförligt om hur det ser ut och vad som händer.

J justusandersson skrev:
Om det blir fuktskador och mögel på saker som du förvarar på vinden, är kanske inte isolering den lämpligaste åtgärden. Berätta mer utförligt om hur det ser ut och vad som händer.
Det är väl vanligt att om man förvarar textiler på en vind så blir de inte så bra?

Det är ungefär samma luftfuktighet som utomhus, och likvärdig temperatur.

Här är en gammal bild på hur de ser ut, om det hjälper. Det är bara papp mellan takpannorna. Jag skulle vilja att det blev som ett extra utrymme där uppe. Går det?

• Oorganiserad vind med öppna takbjälkar, isolering och utspridda föremål som kartonger och möbeldelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
estan87 och 1 till
  • Laddar…
En välfungerande kallvind är inte särskilt fuktig. Är vinden fuktig kan det bero på flera saker som man bör klargöra innan man sätter igång ett isoleringsprojekt. För att veta hur tilläggsisoleringen bör ske behövs mer info.

J justusandersson skrev:
En välfungerande kallvind är inte särskilt fuktig. Är vinden fuktig kan det bero på flera saker som man bör klargöra innan man sätter igång ett isoleringsprojekt. För att veta hur tilläggsisoleringen bör ske behövs mer info.
Hur tar man reda på mer sån information då?

Luftfuktigheten på vinden är ca 90%, medan inne i huset är den runt 23-33% beroende på vilket rum.

Menar du att luftfuktigheten på en kallvind ska vara samma som luftfuktigheten inomhus?

För att tillägga: Jag förvarade en kudde på vinden, och såg att de blev lite fläckar på den (mögel?). Men läste att det inte var konstigt att de blir så med textilier som förvaras på vind.

Det här med fukt i hus är inte helt okomplicerat. Lite grundläggande först. Fukt förekommer i tre olika tillstånd. I fast form, is, i flytande form, vatten (och vattendroppar) och i gasform, vattenånga. Luft kan binda vattenånga, hur mycket beror på dess temperatur. När man mäter den reltiva luftfuktigheten är det luftens innehåll av vattenånga man mäter. Om luften på en kallvind innehåller samma mängd vattenånga som den i en uppvärmd del, kommer den relativa luftuktigheten på vinden att bli högre eftersom luftens temperatur är lägre. Det är för att förhindra detta som man använder sk ångspärrar på insidan av isoleringen i vindsbjälklaget.

90% är farligt hög relativ luftfuktighet. Den bör ligga under 75 % för att mögelproblem skall uppstå. Orsaken till den höga luftfuktigheten kan vara flera saker. 1) Frånvaro av eller en otät ångspärr. 2) Stark kyleffekt från taket och 3) Inflöde av för mycket kall och fuktig luft utifrån. Det troligaste är en kombination av dessa. Problemen med fukt på vindar har ökat i takt med tjockleken på isoleringen i vindsbjälklaget. Förr, med 15 cm kutterspån som isolering, var värmeläckaget nerifrån så stort att det sällan uppstod fuktproblem.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det här med fukt i hus är inte helt okomplicerat. Lite grundläggande först. Fukt förekommer i tre olika tillstånd. I fast form, is, i flytande form, vatten (och vattendroppar) och i gasform, vattenånga. Luft kan binda vattenånga, hur mycket beror på dess temperatur. När man mäter den reltiva luftfuktigheten är det luftens innehåll av vattenånga man mäter. Om luften på en kallvind innehåller samma mängd vattenånga som den i en uppvärmd del, kommer den relativa luftuktigheten på vinden att bli högre eftersom luftens temperatur är lägre. Det är för att förhindra detta som man använder sk ångspärrar på insidan av isoleringen i vindsbjälklaget.

90% är farligt hög relativ luftfuktighet. Den bör ligga under 75 % för att mögelproblem skall uppstå. Orsaken till den höga luftfuktigheten kan vara flera saker. 1) Frånvaro av eller en otät ångspärr. 2) Stark kyleffekt från taket och 3) Inflöde av för mycket kall och fuktig luft utifrån. Det troligaste är en kombination av dessa. Problemen med fukt på vindar har ökat i takt med tjockleken på isoleringen i vindsbjälklaget. Förr, med 15 cm kutterspån som isolering, var värmeläckaget nerifrån så stort att det sällan uppstod fuktproblem.
Tack för ingående svar!

Hur vet man att ångspärren är som den ska?

Jag satte upp en till sensor, av annat märke, och den säger att det är 70% humidity, medan den andra mätaren som sitter närmare golvet säger att det är 83%.

Jag har läst att det inte är ovanligt att en kallvind har samma luftfuktighet som utomhus - svårt att veta vad som är rätt och fel..

Om vi begränsar diskussionen till relativ luftfuktighet, så bör en kallvind ha något lägre luftfuktighet än vad som gäller utomhus eftersom temperaturen bör vara någon grad högre. Övrig fukt, som inte är vattenånga men som det finns rikligt av utomhus på vintern, skall helst inte följa med in. Jag ser att du har en fackverkstakstol, antagligen med 27 graders taklutning. Hur är luftningen till vinden ordnad?

Jag tror dessvärre att kvaliteten på fuktsensorer kan variera. 70% är högt men acceptabelt, vilket inte 83% är. Prova att byta plats mellan dem.

J justusandersson skrev:
Om vi begränsar diskussionen till relativ luftfuktighet, så bör en kallvind ha något lägre luftfuktighet än vad som gäller utomhus eftersom temperaturen bör vara någon grad högre. Övrig fukt, som inte är vattenånga men som det finns rikligt av utomhus på vintern, skall helst inte följa med in. Jag ser att du har en fackverkstakstol, antagligen med 27 graders taklutning. Hur är luftningen till vinden ordnad?

Jag tror dessvärre att kvaliteten på fuktsensorer kan variera. 70% är högt men acceptabelt, vilket inte 83% är. Prova att byta plats mellan dem.
Ska prova byta plats på de, bra tips!

"Hur är luftningen till vinden ordnad?" - Oj, jag vet inte? Hur tar jag reda på det? Är relativt ny husägare :)

Finns det ventiler på gavlarna? Finns det ventilationsöppningar vid takfoten?

J justusandersson skrev:
Finns det ventiler på gavlarna? Finns det ventilationsöppningar vid takfoten?
Yes. Nu har jag bara en bild utvändigt till hands. Ser ut såhär.

• Tak på ett hus med snö och en skorsten mot en grå himmel.
Ja, där har du en gavelventil. Då får du gå upp på vinden och krypa och känna hur det ser ut vid takfoten.

J justusandersson skrev:
Ja, där har du en gavelventil. Då får du gå upp på vinden och krypa och känna hur det ser ut vid takfoten.
Är någon plastfilm mellan taket och pappen i alla fall. Bifogar ett par bilder invändigt.

Det jag vill förvara på vinden är egentligen bara: jul-skräp, gamla minnen (barnkläder, kort, skoluppgifter, lite böcker), gamla retro tv-spel. För att skydda vinden, och materialet tänkte jag ha det i sånna här boxar istället för flyttkartonger: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ingslador-korgar/forvaringslada-662050/#tab04

Är ju något billigare lösning än att göra om vinden?

• Invändig vy av vind med isolering, träbjälkar och plastfilm mellan tak och isolering.
    Skapa konto
  • Oinredd vind med synliga träbjälkar, isolering och en ventilationsrör.
    Skapa konto
Jag får inte riktigt ihop de olika bilderna av vinden som du visat. På den första bilden ses tydligt en fackverkstakstol av sk W typ. På den sista bilden finns en nockbalk (för övrigt felaktigt upplagd). Kan det vara så att huset är förlängt? Vad som är positivt i sammanhanget är att du verkar ha ett undertak av masonit. Om det inte finns något diffusionstätt tätskikt utanför masoniten, är det ganska enkelt att tilläggsisolera taket underifrån. Men först behöver man klarlägga varför du har så höga fuktnivåer, om du nu har det. Mät gärna även temperaturen på vinden på lite olika ställen (och även någon referensmätning utomhus).

J justusandersson skrev:
Jag får inte riktigt ihop de olika bilderna av vinden som du visat. På den första bilden ses tydligt en fackverkstakstol av sk W typ. På den sista bilden finns en nockbalk (för övrigt felaktigt upplagd). Kan det vara så att huset är förlängt? Vad som är positivt i sammanhanget är att du verkar ha ett undertak av masonit. Om det inte finns något diffusionstätt tätskikt utanför masoniten, är det ganska enkelt att tilläggsisolera taket underifrån. Men först behöver man klarlägga varför du har så höga fuktnivåer, om du nu har det. Mät gärna även temperaturen på vinden på lite olika ställen (och även någon referensmätning utomhus).
Bifogar en jättedålig bild, som togs innan vi flyttade in, då kanske du ser mer sammanhängande?

Suddig bild på ett oinrett vindutrymme med synliga takbjälkar och lagrade föremål.
Skapa konto

Bifogar även lite statistik för temperatur, samt relativ luftfuktighet som jämför utomhus, inomhus och vinden.

Här ser du temperaturskillnaderna. Den oranga är inomhus-temperatur på ovanvåningen (2-planshus), den svarta är utomhus-temperatur under tak (men inte direkt skyddat), den gröna är temperatur på vinden (ca 1 meter från luckan upp till vinden.

Diagram över temperatur och luftfuktighet inomhus och utomhus under olika månader.
Skapa konto

Här ser du "RH" (relativ-luftfuktighet), här är grön fuktigheten inomhus, på ovanvåningen, svart är på vinden (samma position som temperaturmätaren) och orange är utomhus.

Graf över temperatur och relativ luftfuktighet inomhus, på vinden och utomhus över tid.
Skapa konto

Hjälper detta för att få en förståelse? Som du ser följer både temperatur och fuktighet utomhus-förhållanden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.