4 401 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Isolering av tak/vind valmat tak med bandplåtstäckning
Jag håller på och ska påbörja byggandet av ett garage med en lägenhet ovanpå.
Detta ska täckas av ett valmat tak och jag har lite funderingar på hur jag ska göra med eventuell luftspalt på vinden, kallvind eller varmvind.
Taket ska täckas med bandad plåt och jag vill inte ha en huv i taknock för ventilation av vinden då jag tycker det är väldigt fult.
Det kommer även vara FTX ventilation för lägenheten och garaget får mekanisk frånluft.
Garaget blir 8,5x8,2m med en taklutning på ca 22grader.
Dom lösningarna som jag funderat på för att isolera taket är:
- bygga kallvind och endast ha takfotsventilation mellan Råspont och isolering. Funderingen då är ifall det ventilerar tillräckligt?
- bygga oventilerad kallvind. Isoleringen ligger då dikt an mot råsponten endast dom nedersta 400mm.
- bygga varmvind utan luftspalt och då isolera hela taket dikt an mot råsponten.
- bygga varmvind och spruta polyuretan isolering.
Vad är det för för och nackdelar med dom olika lösningarna och hur skulle ni göra?
Detta ska täckas av ett valmat tak och jag har lite funderingar på hur jag ska göra med eventuell luftspalt på vinden, kallvind eller varmvind.
Taket ska täckas med bandad plåt och jag vill inte ha en huv i taknock för ventilation av vinden då jag tycker det är väldigt fult.
Det kommer även vara FTX ventilation för lägenheten och garaget får mekanisk frånluft.
Garaget blir 8,5x8,2m med en taklutning på ca 22grader.
Dom lösningarna som jag funderat på för att isolera taket är:
- bygga kallvind och endast ha takfotsventilation mellan Råspont och isolering. Funderingen då är ifall det ventilerar tillräckligt?
- bygga oventilerad kallvind. Isoleringen ligger då dikt an mot råsponten endast dom nedersta 400mm.
- bygga varmvind utan luftspalt och då isolera hela taket dikt an mot råsponten.
- bygga varmvind och spruta polyuretan isolering.
Vad är det för för och nackdelar med dom olika lösningarna och hur skulle ni göra?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Skulle du inte ha bandtäckning med plåt, så skulle jag rekommendera en diffusionsöppen väv som underlag för ditt takmaterial. I det fallet kan du isolera dikt an taket utan luftspalt. Men med bandtäckning (eller skivtäckning) fungerar det inte. Ett annat problem med bandtäckning är att plåten ger en kraftig kyleffekt, i synnerhet på norrsidan. Då är det inte bra med takfotsventilation dessutom. Missförstå mig inte, jag tycker att bandtäckning är ett av de bästa takmaterialen man kan hitta, men det kräver lite eftertanke.
Grundproblemet är den stora isoleringsmängden som gör kallvinden extra kall. Mer ventiation ökar bara risken för nedkylning och mer fukt.
Jag tycker att du bara har ett alternativ, och det är en delvis oventilerad kallvind, med takfotsventilation bara på södersidan, cellulosabaserad isolering i vindsbjälklaget samt värmeslingor vid takfoten utom på södersidan. Om du kan tänka dig förhöjda väggliv så att taket kommer upp en bit vid takfoten, då kan du köra på ventilerad kallvind via ventilationsgaller.
Grundproblemet är den stora isoleringsmängden som gör kallvinden extra kall. Mer ventiation ökar bara risken för nedkylning och mer fukt.
Jag tycker att du bara har ett alternativ, och det är en delvis oventilerad kallvind, med takfotsventilation bara på södersidan, cellulosabaserad isolering i vindsbjälklaget samt värmeslingor vid takfoten utom på södersidan. Om du kan tänka dig förhöjda väggliv så att taket kommer upp en bit vid takfoten, då kan du köra på ventilerad kallvind via ventilationsgaller.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Går en helt oventilerad varmvind bort av någon anledning?
Jag tänker mig liknande konstruktion som i länken nedan fast man istället för limträ salar på takstolarna för att öka isoleringsmängden.
https://www.isover.se/solutions/st73-oventilerat-plattak-med-losull-rei30-46-db
Vad har ni för åsikter om sprutad tät polyuretan direkt på undersida Råspont ? Det är ju väldigt bekvämt om inte annat.
Sedan finns det ju även alternativ där man har hårda isolerskivor mellan pappen och plåttaket för att minska kyleffekten antar jag.
Jag tänker mig liknande konstruktion som i länken nedan fast man istället för limträ salar på takstolarna för att öka isoleringsmängden.
https://www.isover.se/solutions/st73-oventilerat-plattak-med-losull-rei30-46-db
Vad har ni för åsikter om sprutad tät polyuretan direkt på undersida Råspont ? Det är ju väldigt bekvämt om inte annat.
Sedan finns det ju även alternativ där man har hårda isolerskivor mellan pappen och plåttaket för att minska kyleffekten antar jag.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Isoveralternativet kan fungera, men då är man inne på en produktspecifik systemlösning som bygger på att man följer tillverkarens instruktioner. Det kan finnas något liknande alternativ som är cellulosabaserat också med någon form av variabel ångbroms. De är värda att kolla upp med referenser.
Polyuretanalternativet är jag skeptisk till i den här typen av fall. Det har diskuterats ganska flitigt på Byggahus.
Hårda isolerskivor under pappen tror jag är svårt att kombinera med bandtäckning. Det förekommer ju dock i samband med tvålagstäckning med papp.
Det är valmningen som skapar problem framför allt. Utan den kunde du haft gavelventilation.
Polyuretanalternativet är jag skeptisk till i den här typen av fall. Det har diskuterats ganska flitigt på Byggahus.
Hårda isolerskivor under pappen tror jag är svårt att kombinera med bandtäckning. Det förekommer ju dock i samband med tvålagstäckning med papp.
Det är valmningen som skapar problem framför allt. Utan den kunde du haft gavelventilation.
jo jag är själv lite skeptisk till polyuretanen men sitter och försöker hitta lite vettig info som inte handlar om brandegenskaperna i första hand.
Valmningen är för att hålla byggnadshöjden under det som tillåts i detaljplanen och för att ge ett lägre intryck, byggnadshöjden är ändå 6,5m så det blir ganska högt ändå..
Grannen har lagt sån ”fejk” bandad plåt som man klickar ihop och han har ett lager hårda isolerskivor ca 30mm tjocka under plåten, det var så man skulle göra nuförtiden sa han (gammal byggare). Jag var uppe och gick på det taket och det kändes stabilt utan svikt i plåten.
Valmningen är för att hålla byggnadshöjden under det som tillåts i detaljplanen och för att ge ett lägre intryck, byggnadshöjden är ändå 6,5m så det blir ganska högt ändå..
Grannen har lagt sån ”fejk” bandad plåt som man klickar ihop och han har ett lager hårda isolerskivor ca 30mm tjocka under plåten, det var så man skulle göra nuförtiden sa han (gammal byggare). Jag var uppe och gick på det taket och det kändes stabilt utan svikt i plåten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag är inte skeptisk till valmning, tvärtom. Det är ett utmärkt sätt att ta ner upplevelsen av höjd. Jag bara påpekar de tekniska konsekvenserna.
Det jag har läst om polyuretan gör att jag är tveksam till användning av materialet i tak, generellt på grund av dåliga brandegenskaper, men också vid konstruktioner utan luftspalt med diffusionstät underlagspapp.
"Fejk" bandad plåt, t.ex. Plannjas Trend (men det finns fler tillverkare), kan vara en utmärkt lösning. Kanske inte lika hållbart som bandtäckning, men mycket beror på plåtkvalitén.
Det jag har läst om polyuretan gör att jag är tveksam till användning av materialet i tak, generellt på grund av dåliga brandegenskaper, men också vid konstruktioner utan luftspalt med diffusionstät underlagspapp.
"Fejk" bandad plåt, t.ex. Plannjas Trend (men det finns fler tillverkare), kan vara en utmärkt lösning. Kanske inte lika hållbart som bandtäckning, men mycket beror på plåtkvalitén.
Nu menade jag inte att jag skulle använda planka trend, utan att grannen har använt det och lagt isolering under och att det kändes stabilt.
Får läsa på och fundera ytterligare, trodde att det redan var bestämt hur jag skulle bygga men sen börjar tankarna snurra i huvudet.
Jag kommer också bygga till bostadshuset och där blir det pulpettak som är isolerat enligt isovers konstruktion, fast med skivor istället för lösull (cc 600 på takreglarna som är kerto 400mm) vilket var okej enligt supporten på Isover.
Får läsa på och fundera ytterligare, trodde att det redan var bestämt hur jag skulle bygga men sen börjar tankarna snurra i huvudet.
Jag kommer också bygga till bostadshuset och där blir det pulpettak som är isolerat enligt isovers konstruktion, fast med skivor istället för lösull (cc 600 på takreglarna som är kerto 400mm) vilket var okej enligt supporten på Isover.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
