Har upptäckt små sprickor i taket i köket på nb (puts/lättbetong) som löper längsmed listerna. Kan jag laga dessa på egen hand med vit latexfog eller bör man vara orolig?

• Sprickor längsmed taklist i ett kök, där sprickorna följer listens kontur mot en lättbetongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Små sprickor längsmed taklist i ett vitt kökstak som möter en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Du kan absolut laga med spackel/Slipa och måla över. Innan du gör det dock bör du undersöka hur sprickan kom till. Bor du i hus eller lägenhet? Haft sprickan länge eller hänger det ihop med en händelse t ex att det är mer trafik på vägen utanför eller att det byggs/pålas I marken nära dig?

Anledningarna kan vara många, men tillvägagångssättet för att bli av med sprickan långsiktigt finner du svar i varför den uppkom från början..

• Gilla
Didelidideli
  • Laddar…
Hej och tack för svar! Vi bor i ett parhus, byggt år 2005. Inte tänkt på dessa sprickor tidigare... finns ingen trafik eller bygg/pålar i närheten. När jag tittar mer noggrant så finns det fler sprickor i taket och alla sitter längsmed taklisterna se bild... kan bero på naturliga rörelser i huset kanske? Finns inga sprickor i väggar eller övrig fasad, endast längsmed taklister...

Jättevanligt att det blir sprickor när tak och lister är i olika material. Irriterande, men helt ofarligt.

• Gilla
Didelidideli
  • Laddar…
Tack för svar! Kollade även med en av mina grannar som förklarade att det rörde sig om ”sprickor i elementfogarna. För att laga dessa bör man först skrapa rent o sen bör expanderbruk appliceras o därefter kan en övermålningsbar latexfog fyllas i. ”

Är det relativt enkelt att fixa själv trots att jag har 0 erfarenhet av sådant arbete? Känns ju inte helt akut heller...?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.