2 394 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Värmeläckage vind
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 inlägg
Värmeläckage innebär ökande värmekostnader. En varm murstock är spillvärme som man inte "saknar" på samma sätt.
Värmeläckage är bra för vinden. Det är som sagt luftläckage som är problemet. Men det blandas ofta ihop.
I alla fall, jag har gjort misstaget att inte täta en vindslucka och fått svartmögel ovanför precis på vinden och jag behöver täta den temporärt tills jag luskat ut något bra sätt att göra det med list+tätningslist.
Just nu har jag kört på maskeringstejp (ljusgul) men gissar att den kanske inte är så lufttätt.
Har ni tips på någon bra som inte orsakar allt för mycket påverkan när man ska ta bort den?
Just nu har jag kört på maskeringstejp (ljusgul) men gissar att den kanske inte är så lufttätt.
Har ni tips på någon bra som inte orsakar allt för mycket påverkan när man ska ta bort den?
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Nej. Värmeläckage är aldrig dåligt. Undantaget skulle vara om värmen smälter is i det fuktskadade området så att möglet kan växa. Men värmen medför alltid att man får en lägre fuktkvot, om luftläckaget är samma.
Pappremsa som du fuktar och sätter dit, sen när du ska bort med den så blöter du lös denS johd01 skrev:I alla fall, jag har gjort misstaget att inte täta en vindslucka och fått svartmögel ovanför precis på vinden och jag behöver täta den temporärt tills jag luskat ut något bra sätt att göra det med list+tätningslist.
Ok tack, så länge jag inte känner något "drag" så kan jag anse det hyfsat luftätt .. ?
Om en pappremsa funkar så lär ju min maskeringstejp funka.
Jag funderar på om jag ska strunta i att ha isolering vid luckan tills detta är löst..
Om en pappremsa funkar så lär ju min maskeringstejp funka.
Jag funderar på om jag ska strunta i att ha isolering vid luckan tills detta är löst..
Klicka här för att svara