Lime113
Lime113: Hej! Trådbump :) Vi håller på att göra vår dusch-toalett (135x285 cm) i vårt 50-tals lättbetong hus. Taket har varit en dåligt målad masonitskiva. Nu försöker vi enas om vägen framåt. * Träpanel - kanske inte riktigt vår stil men lätt att sätta upp * Träspalje * Gips - Sätta vanligt gips med remsa och spackla. Blir det bra? Blir det bra även efter det torkar och några år
9 svar · 20,8k läst
·
M
mickemus: hej på er, ny här, tänkte slänga ur mig en fråga och få lite input. Har fått olika råd/synpunkter av olika snickare så jag är lite frågande. har ett 2-plans trähus hus byggt i början av 1900-talet. huset är i två plan med en "punchveranda" som sticker ut från huskroppen. När vi tog över det läckte det in från balkongen, dvs ned i punchverandan. Vi har rivit ut och bytt dåliga
0 svar · 1,5k läst
L
Liteavvarje: Det finns många olika uppgifter om all slå att det googla och läs vad som kan passa dig Döda vitmögel
3 svar · 1,1k läst
A
Ali83: Ska kolla upp hur isoleringen ser ut! Kommer eventuellt montera några pax fläkt Clima i huset.
4 svar · 3,3k läst
L
Liteavvarje: Lappat taket ? Svart efter vattenläcka torka ut med en fläkt behöver inte vara värme bara blås
1 svar · 1,0k läst
·
J
JohanLun: [citat] [citat] Jo, i mitt fall har jag bara isolerat 45mm och det på ett ställe där jag ändå var tvungen att dra massor av el och väggen behövde riktas för att sätta köksskåp... Jag har förstått att många med äldre hus bara isolerar vinden, det finns många som även plockar bort "fula" tilläggsisoleringar på väggarna och säger att varken klimat eller ekonomi påverkas enormt
56 svar · 12,5k läst
·
S
shomakie: De där var inte en snygg takläggning. Skulle dra öronen åt mig om de ser ut sådär synligt...
8 svar · 3,1k läst
·
L
Liteavvarje: Ja brukar se ut så taken med , ser lite tätt ut med isoleringen i takfoten , ska var öppet ut , så du ser ljuset Kan var något i takfoten som gör , du får undersöka , torrt eller blött , det ena bra det andra dåligt
1 svar · 735 läst
·
Immobil
Immobil: Kan också vara fönsterblecken som missfärgar fasaden.
2 svar · 2,8k läst
·
X
xLnT: Jag har hittat en klockren produkt som heter Paroc XSS 015 (http://www.paroc.se/produkter/byggisolering/conci-luft-och-angtatning/paroc-xss-015) om vi nu hade använt oss av syll mellan takstol och yttervägg. Nu gör vi inte det utan vi har tänkt montera takstolerna mot kantbalken med enbart en tunn syllpapp emellan. så mellan takstolarna finns det ingenting som håller denna produkten nere.
3 svar · 2,4k läst
J
justusandersson: Det behövs lite mer info. Hur ser det ut vid takstolens nedre del? Finns det inga stödben? 125x45 tror jag absolut inte det kan vara, möjligen 125x50, på den tiden var en tum en tum. Virkeskvaliteten är suverän, med inslag av kärnfuru. Men är längden på högbenen verkligen 6 meter? Det skulle peka på en husbredd på sådär 10 meter. Du ska inte räkna med taksprånget. Slutligen var i
14 svar · 15,2k läst
·
D
Daniel 109: Om man slarvar när man lägger rådponten kan det bli en hel del hål och kanter som kan skada pappen. Msn kan spara en del arbetstid ned sponten om man lägger en plåt över.
6 svar · 2,4k läst
·
Stefan N
Stefan N: Vad är unikt med att skruva upp TP-plåt? Det verkar ju mest va det dom sysslar med.
3 svar · 5,2k läst
C
cribbe8: Känns som att det är läge för besiktning.
3 svar · 3,5k läst
·
S
stf01: Ok, då antar jag att listen ska pressa emot luckan när den är stängd. Lite svårt att få till exakt mått kanske, jag har ingen möjlighet att vara uppe på vinden. Har du förslag på nån specifik list jag bör köpa? Har endast tillgång till Rusta, Biltema, Jula, Claes, Kjell här .. :)
7 svar · 8,1k läst
Tomture61
Tomture61: Perfekt till ändamålet :)
2 svar · 4,0k läst
·
R
raindance: Tack för tipset. Eftersom jag har lagt om taket så trodde jag att det var underlagspappen som läckte. Jag testade att spola runt takluckan. Men det var plåten vid takluckan som läcker trots att det inte går att se något fel. Jag får anlita en plåtslagare.
2 svar · 6,8k läst
·
Torbjörn Lindholm
Torbjörn Lindholm: [citat] Tackar för tipsen!
4 svar · 2,4k läst
TF83
TF83: Kom fasiken på en följdfråga nu, behöver man öppna upp även någon ventilation i nocken också? Eller räcker det att luften kan passera fritt i utrymmet mellan masonit och råsponten från takfot till takfot så att säga, (så tänkte jag göra men vart nu osäker) Tänker såhär: [bild] Eller ska man också öppna i nock med? och i så fall hur? Och varför? lämnar mad då hål i
9 svar · 3,2k läst
R
raindance: Skorstenen är helt plåtinklädd så det kanske behövs en plåtslagare. Det ser svårt ut att få det tätt annars.
2 svar · 4,5k läst
·
I
ivarssonivar: Det dästa och snyggaste på gammla hus är Sil för dagvattenledning och Brunnsutkastare 227 Dim 75. Man för inte glömma att rensa bara! http://www.plannja.se/husagare-bygghandel/produkter/takavvattning/plannja-standard/tillbehor/dagvattensil-450/ http://www.plannja.se/husagare-bygghandel/produkter/takavvattning/plannja-standard/stupror/brunnsutkastare-227-dim-75-90-mm/
8 svar · 7,9k läst
Snigla
Snigla: Ser väldigt fint ut, både huset och tomten/området :) Ser fram emot fler bilder sen när ni kommit i ordning :D
22 svar · 23,0k läst
·
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: [citat] Jag trodde man galvade först och målade sen. :-) Men galvaniserad utan färg är långt från ett förstahandsval pga utseendet och att det passar dåligt in i miljön där det ska sitta...
7 svar · 5,1k läst
buspojken
buspojken: Ja tror ändå att ts får svårt att komma under 1000kr / kvm med allt, ska hängrännor också bytas ? Bara 2 snickare en vecka blir ca500x40x2 = 40 000 minus rot sen skrev du själv plåtarbete från 30-60 k, bara där är 1000kr/kvm uppnått Ta in lite offerter o skriv här får vi se va de landar på,
8 svar · 9,0k läst
N
noone70: Nu har jag haft mötet med byggaren och en inte allt för kaxig hantverkare. :) Alla fel jag har hittat är genomgångna, fixade eller på väg att åtgärdas Trist bara att man själv aldrig kan slappna av och bara lita på att allt blir utfört korrekt. Tack för svaren på mina frågor
7 svar · 13,4k läst
·
E
EndZone: [citat] Tack! Låter som en bra plan!
4 svar · 4,3k läst
·
T
Tvapac: Ska inte blåsa ner, fäst med farmarskruv. Kan du gå på taket? Annars hyr skylift och passa på att fixa lite andra saker när du ändå hyrt.
1 svar · 1,7k läst
C
CIW: Tack för sitt svar ”Liteavvarje”. Jag ritade om skissen och flyttade ner 170mm reglarna som salas på stolarna till det ”nya” hanbjälklaget som blir. Då ser det ut såhär. [bild] Mer isolering(400mm), större luftspalt ovanför isolering 290 x 590, bibehållen invändig takhöjd. Luftspalten från takfot kommer att vara 45mm. Precis som du säger så vill jag gärna ha möjlighet att
2 svar · 7,7k läst
·
S
Stadsfiskalen: Är det ett större företag som gett den billigaste offerten? Är de nystartade? Har de några referenser? Skriv pm till mig vilket företag det gäller så ska jag kika upp dem.
1 svar · 3,9k läst
L
Liteavvarje: Är inte brukligt att ha fogmassa mellan plåt och skorsten , eller plåtar ., plåtarna ska ju lappa över varandra så det blir vattenavrinningstätt , uppe vid nock ska det ju vara lika med överlapp . Det som kan vara läskigt och fallfara är när du kommer på nedsidan av skorstenen . Ett tips ta bogserlinan eller att rep , ett varv runt skorstenen samt ett varv runt magen med bra knutar ,
13 svar · 12,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.