Någon som har en teori vad detta kan bero på? Två kolummer pannor frostar inte på samma sätt som alla andra. Detta är ett mansardtsk och detta är under det bryter så kan inte se detta inifrån vinden.

• Takpannor med oregelbunden avfrostning, vissa rader helt täckta med snö och andra delvis isfria.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom pannorna ser mossigare ut också. Det är inte typ avloppsventilation eller liknande som mynnar under taket och orsakar fukt och värme?
Eller något annat läckage som gör att det rinner vatten där.

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Även den 3:e pannan längst ner är ju "frostfri, så jag gissar på att det finns någon form av värmeläckage från väggen under t.ex stigarrör eller ventilationsrör. En långsökt förklaring kan vara att snön i rännan har bildat ett rör, så att varmare luft från dräneringen kan ta sig upp via stuprör och hängränna, men att "isröret" slutar just där, så den varma luften stiger upp under pannorna .

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dom pannorna ser mossigare ut också. Det är inte typ avloppsventilation eller liknande som mynnar under taket och orsakar fukt och värme?
Eller något annat läckage som gör att det rinner vatten där.
Nej inget sånt bakom, det är bara snedtaket till ett sovrum bakom. Kan vara lite mer mossa på dessa, takteglet ligger på en tillbyggnad där pannorna kommer från flera gamla hus för att matcha gamla delen. Kanske bara är tjockare tegel med mer mossa så det isolerar bättre eller något sånt enkelt.

Hade det varit ett riktigt värmeläckage hade knappast frosten på nocken, alldeles ovanför, legat kvar.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Även den 3:e pannan längst ner är ju "frostfri, så jag gissar på att det finns någon form av värmeläckage från väggen under t.ex stigarrör eller ventilationsrör. En långsökt förklaring kan vara att snön i rännan har bildat ett rör, så att varmare luft från dräneringen kan ta sig upp via stuprör och hängränna, men att "isröret" slutar just där, så den varma luften stiger upp under pannorna .
J justusandersson skrev:
Hade det varit ett riktigt värmeläckage hade knappast frosten på nocken, alldeles ovanför, legat kvar.
Nä så tänker jag också. Och vinden är inte varm. Takfotsventilationen från vinden ner vid dessa pannor ser inte annorlunda ut än någon annan stans.

Tror det saknas fågelband där, kanske ligger 130 sparvar där bakom och myser? :geek:

• Gilla
lindahl
  • Laddar…
T Tvapac skrev:
Tror det saknas fågelband där, kanske ligger 130 sparvar där bakom och myser?
Varför inte? Igår hade vi besök av ca 10 000 bergfinkar!

J justusandersson skrev:
Varför inte? Igår hade vi besök av ca 10 000 bergfinkar!
Fast det skulle jag hört. Sovrummet är precis bakom dessa pannor. Isf är det sparvar med jättesmå mockasiner så man inte hör dem....

Aja nu ska det bli plusgrader, får fortsätta fundera när det återkommer nästa gång.

Byt plats på en frostad och en avfrostad panna, så ser du om det är pannorna eller platsen de sitter på som är orsaken.

Vad jag förstår så är det nedre delen av mansardtaket vi ser och att övre delen är vind. Antar att det frostfria inte går upp till nock. Stämmer det så betyder det väl att det är dåligt isolerat i sovrumsväggen upp mot taket.

T Tvapac skrev:
Isf är det sparvar med jättesmå mockasiner så man inte hör dem....
:crysmile::crysmile::crysmile:

Staffans2000
Så här är det!:p
På de ofrostade pannorna har det legat snö som förhindrat frostbildning. Sedan har snön glidit av taket. Voila' renta pannor! Självklart, sade Bill, så klart sade Bull.

Staffans2000
Aha!
Min ofelbara genialiska slutledningsförmåga ledde mig till ovan nämnda faktum. Eller finns det en dold okänd faktor bakom? Kan avsaknaden av frost istället vara ett bevis på...
Det ena ger det andra! Men det behöver inte vara så.

Själv sätter jag en Pizza på mitt förslag pga. av uteslutningsmetoden.

Karl kalkyl

Nu när det blev kallt igen, dök fenomenet upp igen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.