Men hur mycket kan det behövas? Om man har sadeltak med och utan förhöjt väggliv respektive hel våning eller mansardtak - för jag antar att det beror lite på det också!?

Totte_S
di5majo skrev:
...brukar det inte bli hiskligt mycket varmare (sommartid) på det övre planet? ....
;D ;D ;D

Vi har nog en temp. differens på 2-5 grader uppe och nere, året runt. På sommaren kommer vi inte under 22 grader om vi inte vädrar. Gissa om man skulle vilja ha en frånluftsvärmeväxlare. ;)
För vår del beror det nog på flera orsaker, äldre stomme i nedervåningen=mindre isolering, vedspis och kakelugen nere i kombination med luftig planlösning=mycket varmluft som fritt kan stiga uppåt, mycket fönster i alla vädersträck uppe och mycket isolering (50cm+ på vinden, 250mm i vägg.

Fördelen hos oss att man kan fokusera på att värma upp nedervåningen till en lagom temp med ved, uppe fungerar två elradiatorer mest som stödvärme när det är kallgrader ute. Inte helt energiekonomiskt kanske, men skönt när man kliver upp på morgonen (uppe). Man vaknar till när man kommer ner i köket på vintern ;D

di5majo
Men hur mycket kan det behövas? Om man har sadeltak med och utan förhöjt väggliv respektive hel våning eller mansardtak - för jag antar att det beror lite på det också!?

Förstår inte riktigt vad du menar? ??? ???

Otroligt vad läckert erthus blir, den nya våningen är verkligen ett LYFT! :)
Vi har en liknande enplansvilla med källare, från -47, som vi planerar att lyfta taket på (om vi inte bygger helt nytt).

Har ett sadeltak med inrett loft med bara två meters ståhöjd i mitten. Funderar på att höja våningen en meter genom att bygga ett mansardtak ovanför det ursprungliga innan jag river detta. Någon som har hört något om ett sådant projekt. :P

molnbasalfa skrev:
Funderar på att höja våningen en meter genom att bygga ett mansardtak ovanför det ursprungliga innan jag river detta. Någon som har hört något om ett sådant projekt. :P
Molnbasalfa har nog redan byggt klart (frågan ställdes för ett år sedan), men den här länken till ett taklyftsprojekt kanske intresserar fler. Så smart att bygga ett nytt tak innan man tar bort det gamla. Är det någon som känner till fler liknande projekt?

http://hem.passagen.se/d1pillan/byggsida/

• 1004_5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lastkaj lastkaj skrev:
Bra - det ger mig många nya bra ideér. Det är tack vare sidor som dessa som jag kan besluta hur jag ska gå vidare.
[länk]
[länk]

Två dagar var ju inte farligt för att få på ett nytt tak.
Sidorna fungerar inte... Är toknyfiken på att se bilder!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.