Byggahus.se

Plåt kring skorsten

1. K
    Medlem · Skåne · 12 inlägg

Kronans

Medlem
    Vi håller på att lägga nytt plåttak, plegel. Plåtfirman har nu varit här och lagt plåt kring skorstenen och ventilation. Problemet är att de lagt det hela vägen från nock ner till skorstenarna, ca 2 meter. Vi ifrågasätter varför de inte lagt det endast runt skorstenarna, förslagsvis under pleglet som vi ser de flesta gör. Vi tror att det blivit fel i planeringen eftersom taket lades först, sen kom plåtslagaren. De påstår att det inte blir tätt på nåt annat vis. Behöver hjälp! Kan/bör vi kräva att de gör om det? Det är inte så vackert nu. Tacksam för om någon kunnig kan svara snabbt!

2. ullet
    Hobbyelektriker · Västerbotten · 324 inlägg

ullet

Hobbyelektriker
    Det är väl det vanligaste sättet att göra täta genomföringar i ett plåttak, (jag tolkar det som att dom gjort som på den här bilden):

Har man lösa takpannor behöver man inte gå med plåt hela vägen upp, då kan man få det tätt genom att lägga skorstensplåten under pannorna på ovansidan av skorstenen och över på undersidan:

Allt hänger väl på hur ni hade gjort upp i förväg, men jag har svårt att tro att ni kan reklamera det ifall ni inte specificerat i beställningen att det skulle se ut på något annat sätt.

3. E
    Medlem · värmland · 2 414 inlägg

exerg

Medlem
    Om man skulle gjort "skopat" beslag så, förutom att det erfodras betydligt bättre passform till plegel än för vanligt tegel/btg-pannor, måste hela plegelplåtsbredden ersättas med det skopade beslaget. Om plegelskarven tex befinns inom skorstenens bredd blir beslaget dessutom lika brett som 2 plegelbredder. Hur skulle det sett ut? Ser det ut som på ullet:s bild borde du nog vara ganska nöjd.

4. I
    Medlem · uppsala · 484 inlägg

ItWasntMe

Medlem
    hej,.
    plåtslagaren har gjort rätt om det är plåttak du har..
    Man lägger numera plåt från nock ner till skorsten för att borga för helt vattentätt.
    I vissa fall kan det se lite konstigt ut, det håller jag med om.
    Men faktum är att de har gjort det bästa för er när det kommer till ett säkert och tätt tak..

Om det däremot är löst tegel hade de kunnat gjort en mindre plåt som de sen lagt tegel utöver.
    Men det är helt omöjligt för oss att sitta här och gissa när vi inte vet förutsättningarna och vad ni själva
    haft för kommunikation och beställning.

Det är betydligt bättre och säkrare som sagt att de lagt plåt ända upp till nock.

Ullets bilder beskriver det hela klockrent. Och eftersom du säger att ni har plegeltak så gissar jag på att det nu ser ut som bild 1 och då har plåtkillarna gjort ett toppenjobb och gjort precis som det skall vara.

Självklart är det synd om ni känner att det inte blev så snyggt.

Redigerat 4 jul 2017 18:05
  5. K
    Medlem · Skåne · 12 inlägg

Kronans

Medlem
    Super tack för er input! Vi har efter era svar o snack med lokal plåtslagare insett att detta (som bild 1) är ett vanligt sätt att göra det på. Vi släpper det därför o njuter av vårt nya tak istället!

6. D
    Besserwisser · E · 18 003 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Exerg: Det är helt klart möjligt att göra en lösning som liknar den med tegel. Men har man inte avtalat någon specifik lösning håller jag med om att det där inte är någon konstig lösning. Men jag förstår samtidigt att man kan bli lite besviken om man förväntat sig något annat.

7. I

ItWasntMe

Medlem
    Kronans, ni gör helt rätt i att släppa tanken och bara njuta fullt ut i semestertider. =)

8. E
    Medlem · Stockholms · 12 inlägg

Eriond

Medlem
    Ska lägga om mitt tak med precis samma utmaning som TS. Kan bara hålla med om att lösningen med trapetsplåt från nock är helt oacceptabel! Det ser ju helt inkompetent ut, för att inte tala om fullständig avsaknad av stil o finess.
    Kan inte fatta hur flata och blåögt accepterande många är. Skulle ni också godkänna att bilverkstan bytte ut säg, dörren på passagerarsidan mot en i en annan färg bara för att den var garanterat tät?!
    Låt inte hantverkare köra med er hur som helst, stå på er. Det går att få jobb som är både funktionella och snyggt utförda, men säger ni inte ifrån, så är det alltid "least effort" som gäller från dagens generation av "yrkesmän- o kvinnor". Mest pengar på kortast tid vinner. Sorgligt.

9. I

ItWasntMe

Medlem
    eriond vad snackar du för, ursäkta, skit.
    Det trådskaparen visade är precis hur varje plåtslagarfirma skulle lösa det på.
    Vi pratar om plåttak här. När det kommer till plåttak så har du ingen möjlighet att gå med plåt under tex en lös takpanna. Det är helt rätt att många ink mig själv tycker att det är ganska osnyggt när det blir täckt med plåt ända upp till nock på ett befintligt plåttak. Men det är helt enkelt så man gör om det ska bli 100% fail safe.
    Du får häva ur dig precis hur mycket du vill, men det kommer ändå inte förändra att det är så en professionell plåtfirma gör. Självklart går det att göra lösningar med tex wakaflex, eller kapa upp plåten ovanför skorstenen, men då kommer du få andra problem istället. När det är hela takplåtar vi pratar om så blir det helt andra saker man måste väga in för att få det 100% vattentätt. Sen om du väljer att kalla det för lathet, klåpare osv osv osv är något som helt får stå för dig. Det finns regler en plåtis måste följa.

10. pelle plåttak
    Verktygstokig · Estocolmo · 581 inlägg

pelle plåttak

Verktygstokig
    Vedertaget sätt att lägga plåten på vid plegeltak som TS gjort . Som plåtslagare har jag aldrig gjort på något annat sätt och kommer inte heller att göra på annat sätt . Då får någon annan göra jobbet istället . Frågar jag alla mina kollegor kommer jag garanterat få samma svar.

• Laddar…
  11. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 896 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Iinstämmer med dig att det ser fånigt ut!
    Om detta verkligen är det enda sättet att lösa problemet på tycker jag plegelkonstruktionen suger!
    Men varför har de till och med gjort monteringen av ventilationsröret så knasigt?
    Plegel visar ju själva i sin monteringsanvisning hur det skall göras:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-6-8_19-9-58.png

https://kami.se/upload/images/monteringanvisningar/4.pdf

12. E

Eriond

Medlem
    Intressant vilka känslor det här rörde upp. Bra! Visst svider det när man blir kallad inkompetent, men det föder också en kreativitet: Först skrivs det:
    men sen kryper det fram:
    Vilket bevisar min poäng, om än att jag uttryckte mig klumpigt och generaliserande. Jag antar att jag även beskrev en allmän trend hos hantverkare som jag observerat, vilket är till del ovidkommande för den här tråden.
    Men till själva kärnan: Visst går det att nibbla, såga och klippa i Plegel/takpanneplåt så att man får motsvarande förutsättningar som för lösa pannor. Det här är ju inte raketforskning, även om varje skrå tenderar att göra anspråk på att just deras gebit är så svårt och avancerat att ingen annan kan eller får komma med invändningar till hur saker o ting utförs:
    Det handlar om att vatten rinner nedåt från en plåt till en annan, och ska aldrig ges möjlighet att rinna på något annat sätt än det avsedda. Visst, då är det väldigt enkelt att lägga en hel plåt från nock ner till skorsten, men varför envisas ni med att använda en annan (fel) profil?! Bara för att det är jobbigt att profilanpassa plåten till skorstenen? Men mät då upp hur plåten hamnar, ta hem den till verkstan, löd, svetsa, hamra, bänd och bocka ihop det som krävs för att det ska passa, och åk sen tillbaka till kunden och montera. Jobbigt? Javisst! Det är därför det kallas jobb.
    Men kom inte dragande med svammel om att det inte går att lösa på annat sätt, för det gör det.

• Laddar…
  13. E

Eriond

Medlem
    Förresten, tack för länken, KnockOnWood! Där fanns ju följande montagetips från tillverkaren; ingenstans stod det att man var tvungen att använda trapetsplåt från nock...
    [​IMG] i kombination med:
    Så behöver ni plåtslagare inte ens bearbeta plåtarna själva.

14. pelle plåttak
    Verktygstokig · Estocolmo · 581 inlägg

pelle plåttak

Verktygstokig

Mina känslor rör du inte upp. Konstaterar bara vad branschstandard är . Vill du göra på det sättet och tror att det blir bra , så visst gör det för all del. Gällande att vika plåten så det går ihop med plegelplåten är princip omöjligt att få det snyggt och tätt. Spelar ingen roll hur duktig plåtslagare man är. Att använda " anslutningsplåt" kan du säkert också göra . Det finns lika många olika plegeltak som det finns kulörer så passformen passar till den leverantör som säljer just den plåten. Resultatet blir att det blir öppet i alla fall . Att " hamra, bända , svetsa ,löda och bocka "plåt som är 0,6 mm visar egentligen bara vilken liten kunskap du har om plåtslageri. När du lagt ditt tak , så lägg gärna upp bilder på hur du gjort .

15. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 896 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Ja, man väljer ju sina vänner ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.