Söker svar på följande fundering:

Har ett låglutande tjärpapptak på det vidbyggda garaget. Är inget fan av den typen av lösningar utan vill lägga plåttak typ Plannja 20-105. Efter att ha läst på lite så verkar det som att lägsta lutning för denna typ av plåt är 5,7 grader (1:10) om man kör med hela plåtlängder och tätar de längsgående skarvarna. Planen är att lägga lutande reglar och sedan kilar mot slutet av taket för att öka på lutningen. Placeringen av de nya reglarna blir rakt ovanför de bärande reglarna för det befintliga taket, direkt på pappen. Sedan blir det kondens-/trampduk och slutligen tvärgående bärläkt och farmarskruvad plåt.

Låter detta som en vettig idé? Jag får ju dubbelt skydd i form av kondensduken samt den befintliga pappen som inte läcker ännu och dessutom luftväxling i båda lagren som gör att ev fukt kan rinna/avdunsta utan hinder. Detta ifall skruven inte håller helt tätt.

En annan fråga: hur noga kan det vara med exakt 5,7 grader? Det lär ju knappast vara så att vid 5,6 grader inträffar nåt fysikaliskt fenomen och allt går åt pipan. Är lite osäker om jag lyckas nå 5,7 då jag inte kan höja hur som helst då jag då hamnar ovan takfoten på boningshuset. Det blir hur som helst nära det rekommenderade värdet 5,7 grader.

Synpunkter mottages tacksamt!

/D

Rickard.
Ett papptak håller längre och är tätare än alla (rimliga) plåtlösningar i den lutningen. Att lägga på planjas trapetsplåt är en klar försämring av taket om du inte kommer upp i minst 14°. Vill du betala en plåtslagare för dubbelfalsad plåt är rekommendationen minst 6°

Plåttillverkarnas egna rekommendationer får man ta med en nypa salt då dom helt enkelt inte behöver stå fast vid det vid ev läckage.
Här finns dom rekomendationerna som finns idag (taget ur AMA)
https://www.traguiden.se/konstrukti...lettering/tak/form-material-och-konstruktion/

Min rekomendation (jobbar med tak i norra Sverige) är att du antingen bygger upp så du får riktigt bra lutning (minst 14°) eller så ringer du en meriterad takfirma med gott ryckte och låter dom pappa om det och du kan njuta av ett tätt och bra tak i ytterligare 40 år.

Redigerat:
Tack för svar! Kan omöjligen komma upp i 14 grader tyvärr. Du får ursäkta (jag kan ju ha fel) men jag har inte hört talas om något papptak som har en livslängd på 40 år. T.ex anticimex verkar ha som standard att rekommendera omläggning efter 15 år. Trebolit själva pratar om en livslängd på 30 år med underhållsåtgärder efter 15-20 år..... Därav min skepsism mot papptak, men det är fullt möjligt att du har rätt i att det ändå är den bästa lösningen. Tack igen! :)

Rickard.
Dom stora leverantörerna pratar om över 30år men ingen vet exakt (och är försiktiga med att lova saker) då det som används idag helt enkelt inte funnits så länge. Garantin är 15år därför rekomenderar anticimex omläggning vilket är totalt löjligt, Ett 15år gammalt tak ser likadant ut som ett som är 3år.

En ny pappläggning kräver inget underhåll utöver att det ska hållas rent från löv och barr och avvattningen ska fungera tillfredsställande.

det är rätt stor skillnad den pappen som fanns i början på 80 talet och den som kom någon gång på 90 talet
tidigare papp klara i bästa fall 15-20 år men dagen papp ska klara 30-40 år
http://www.icopal.se/FAQ/tatskikt.aspx

Rickard.
https://mataki.se/produkt/mataki-unotech/

Här kan du läsa dig less om du vill, bl a skötselanvisningar i pdf-format.

Icopals variant heter System Mono om du vill forska i dom 2 giganterna på tätskikt i Sverige. (top safe är en helt annan produkt framtagen till gör det själv kunder)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.