Fått pris på mitt ryggåstak enplan på 220kvm, betonpannor. Offer lämnar mer att önska men kan se att material går på ca 83000kr och arbetet 133000kr. (Fick räkna ut själv) Vet inte timpriset men antar att det är ca 500kr.. då skulle det gå åt ca260h. Vet någon om det är rimligt?

Bedömer att det är ett väldigt enkelt takjobb, jämför med hur andra tak kan se ut.

Tacksam för svar

Steeldragon
Vad är det du ska göra? "Pris på mitt ryggåstak"?
Ska du byta tak? Lägga nytt tak? Har du haft jätteråttor som käkat upp takstolarna så de behöver bytas?

Svårt att säga något när du inte berättar omfattningen på jobbet.

Steeldragon Steeldragon skrev:
Vad är det du ska göra? "Pris på mitt ryggåstak"?
Ska du byta tak? Lägga nytt tak? Har du haft råttor som käkat upp takstolarna så de behöver bytas?

Svårt att säga något när du inte berättar omfattningen på jobbet.
Sorry
Ska byta betongpannor , läkt, papp, vindskivor+plåt, hängrännor/stuprör, 2 ränndalar, plåt runt skorsten och 2 venthuvar.

Låter rimligt. Bytte tak i höstas, sadeltak likt ditt o i samma storlek. Priset låg i det häradet. Riktmärke vi hade fått till oss var ca 900-1100/kvm. Dock skiljde priset mellan olika firmor. Så, ta in o jämför offerter. Be att få specificerat. Ställ frågor, SKRIV AVTAL, inkl vite vid förseningar. Följ arbetet. Kom överens om godkänd slutbesiktning innan betalning (kostar några kronor, men jag anser att det ör värt det. Lite pengar med tanke på att taket sen ska hålla i 30 år). Betala ingenting i förskott, välj då hellre en annan firma.

Grannen byter tak och jag pratade med killarna som gjorde jobbet. 185kvm (mitt 220) som jag skulle max ta 4 dagar för 4 pers. Absolut max 4 dagar sa han. 130 timmar arbete alltså, jag fick 260 timmar på min offert. Möjligen lite mer arbete på min kåk men kan knappast vara 120h mer..

4 dagar låter lite för 220 kvm. De offerter vi tog in angav 10 dagar för 2-3 personer (vanligen 2 på plats, mottagning o montering pannor fanns 4-5 personer på plats
Facit:
1 dag byggnation av ställning (fallskydd = lagkrav)
2 dagar till rivning av pannor, läkt och underlagsduk mm
Byte del av råspont lite efterrensning spik etc ca 1 dag,
Montering Duk och läkt, vindskivor, ränndalar 2-3 dagar
Plåtbeklädnad vindskivor, hängrännor, skorstensplåt, yttre plåtbeslag rännor mm
3-4 dagar
Pannor, 1-2 dagar
Plåtarbete (skorsten, vindskivor, hängrännor, mm)

L Lagerström skrev:
Grannen byter tak och jag pratade med killarna som gjorde jobbet. 185kvm (mitt 220) som jag skulle max ta 4 dagar för 4 pers. Absolut max 4 dagar sa han. 130 timmar arbete alltså, jag fick 260 timmar på min offert. Möjligen lite mer arbete på min kåk men kan knappast vara 120h mer..

Håll koll på bygget så ser du om det är värt att fråga om dom vill fixa ditt tak också?

Fått ett par offerter till. Kan konstatera att det skiljer 100tkr mellan billigaste och dyraste. Vet inte vilka omkostnader en firma har men det handlar om exakt samma material och pannor.. firman som gjorde grannens tak hade rumäner och de blev klara på 4 dagar knappt. Har inte fått offert därifrån men det såg välgjort ut och inget slarv, vad jag kunde se

Redigerat:
BirgitS
L Lagerström skrev:
Har inte fått offert därifrån men det såg välgjort ut och inget slarv, vad jag kunde se
Har du varit uppe på taket och sett hur väl utfört plåtarbetet är?

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Har du varit uppe på taket och sett hur väl utfört som plåtarbetet är gjort?
Nej, men inte aktuellt att använda dem oavsett. Var visst Svedala tak som varit där. Såg ut som de visste vad som skulle göras men ska använda en lokal firma har jag tänkt .

Klokt. Skulle inte anlita Swedala Tak.
Och som Birgit påpekat, plåten ska vara ordentligt gjord. Svårt att få tag i plåtslagare idag, så säkerställ att din tänka taigorna har plåtslagare. Tråkig erfarenhet av just detta (visade sig att takfirman vi anlitade inte hade plåtslagare som kunde göra plåtarbete när taket skulle på plats igen). och det var otroligt svårt, och dyrt att få plåten på plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.