rutberg
Hej,

Är i kast med att ta in offerter för solpaneler för ett låglutande papptak på 5 grader. Taket lades om 1998 med Icopal svetsat asfaltstak, om jag sett/förstått rätt.

Då solpanelerna kommer med en garanti på 25 år, så ser jag det som livslängden (även om den kan bli längre). Vad jag läser mig till från Icopal så är livstiden på deras tak 30-40 år, alltså 10-20 år till.

För att kunna utnyttja så mycket av takytan som möjligt kommer jag behöva ta bort ventilationsgenomföringar i taket "svampar" och byta till nockventiler. Samtidigt så har jag en gammal skorsten som inte längre används, tas den bort så skulle jag även där få mer takyta och mindre skugga. (se bilder nedan för referens)

Till min fråga; det är några ingrepp som skulle behövas göras för taket. Bör jag ta tillfället i akt att byta hela taket? Till råga på det håller jag på att kolla på FTX, vilket i sin tur skulle innebära att den nuvarande ventilationen för badrum och köksfläkt skulle flyttas till fasaden istället för taket. Däremot så skulle det här mest sannolikt vara något för nästa år. Någonstans under den perioden kommer även en kamin, skorstenen kommer däremot sitta långt ut i ett hörn och inte vara ivägen för panel, (se bilder, där man ser hur grannhuset löst det) men däremot riskerar den att skugga närliggande paneler.

Min tanke; Taket har 10-20 års livslängd kvar. Jag vill använda uppskovet från en tidigare försäljning för att finansiera solpanelerna; det skulle vara det enda ingrepp där avkastningen (elproduktionen) skulle kompensera uppskovsräntan. Däremot så skulle ett takbyte + solpaneler vara möjligt inom uppskovsbeloppet och fortfarande vara netto positivt (inkomst från elproduktion ca 9000 SEK / år - uppskovskostnad 5000 SEK / år)

Jag har haft över tre takfirmor förra året där de två som faktiskt gick upp på taket sa; "Ja egentligen så behövs det här inte bytas nu". Jag har även tilläggsisolerat med cellulusa, vilket kör dels takventilation viktigt men även innebär att en FTX kan hjälpa att hålla fukten nere då det inte finns någon fuktspärr.

Alternativ 1: Fixa det som behövs fixas på taket; lägga solpaneler.
- Svårare att se takets skick
- Byte under solpanelernas livslängd sannolikt.
+ Solpanelerna skyddar en stor del av taket från solstrålning, kan eventuellt förlänga livslängden.
+ När takbytet väl sker så har antagligen såväl kamin som FTX fixats, vilket innebär att hela taket läggs om med de genomföringar som "ska vara där".

Alternativ 2: Byta hela taket; lägga solpaneler.
- Inget byte av taket under solpanelernas livslängd
- Ingen möjlighet att finansiera kamin / FTX med del av uppskovet.
- FTX och kamin kommer innebära nya ingrepp i taket när det sker.

Bilder för referens: https://www.dropbox.com/sh/p6lnf2pwepauooi/AABxmVrRWYk0Ar0r5BrvHMWza?dl=0

Rickard.
Ingen lätt fråga det här, och känsligt att rekomendera annat än omläggning innan såklart. Lämnade någon av firmorna pris när dom var på plats? För det är inget dyrt tak du äger.

Tänker du fästa solcellerna i taket? Eller finns det någon annan vatiant som man törs lita på?

Har som tur är ingen erfarenhet av att byta ett tak under solceller så jag kan inte säga något men om vi leker med tanken att man kan flytta dom med handkraft då kan man fylla halva taket, lägga andra halvan, flytta panelerna igen, lägga klart och montera igen.

Gör man allt bärjobb själv bör bara taket kosta lite mer.

rutberg
Bra fråga! Det jag tryckt på är BayWa monteringssystem med ballast. Så ingen perforerar takytan, det var min tanke hur ett takbyte kan lösas; bära ner dem själv och sedan bära upp igen.

Det pris jag fick var i rundaslängar 55 000 för omläggning och för att ta bort skorstenen som inte längre fyller en funktion.

Redigerat:
Den del av taket som täcks av solpanelerna kommer få en kraftigt förlängd livslängd. Mycket av slitaget på ett papptak är solljuset i kombination med väder, vind och skit som landar på det.

Jag själv är inne på att se till att mitt papptak blir i princip helt täckt om/när paneler ska upp. Kommer kolla taket noga före det.

• Gilla
Japp1
  • Laddar…
Rickard.
A Autodidak1 skrev:
Den del av taket som täcks av solpanelerna kommer få en kraftigt förlängd livslängd.
Vilken fakta baserar du detta på? Är det papptillverkare som sagt det?

Min åsikt är att du är ute på hal is men fråga bara min sambo jag har haft fel förut ;)

Papp är extremt UV-tåligt och åldras bara minimalt av det. Bevis för det är att papptak åldras till ögat jämt oavsett solbelastning. Skulle solljuset vara en stor faktor skulle man se skillnad mellan partier helt i sol och dom med mycket skugga.

Papptak åldras enligt min tro(och våran tillverkare) huvudsakligen av att tillsatserna som gör pappen mjuk och elastiskt långsamt "lossnar" från pappen och då blir pappen spröd och kan släppa eller spricka.

Om yttre förutsättningar spelar stor roll i detta är inget jag har direkt märkt men jag skulle nog hävda att ett tak täkt med solceller har större risk för att skit blir kvar under panelerna men det är såklart upp till ägaren. Jag har själv inte direkt sett att varken vattenpölar eller smuts göra någon skillnad. Mossa och dyl är såklart dåligt.

Jag har sett det mycket tydligt. Har ett låglutande tak med altan. På bärreglarna har jag lagt åldringsbedtändig folie som också gör anslutande balkongen torr undertill. Papptaket ser mycket bra ut efter 15 år där under.

Och lägger man sedumtak så är pappen tätskiktet och dessa tak håller mycket länge.

Tillsatserna åldras snabbare med sol, temperatur, väder och vind. Skyddat så sker det långsammare.

Rickard.
Okej vi säger såhär jag köper allt du säger och så vänder vi på det, hur hjälper det ts? Även om man täcker i "stort sätt hela" så kommer fortfarande delar vara helt utsatta och då åldras normalt och då är det helt ovesäntligt om det precis under solcellerna är i bättre skick. Är de 10% som är synligt dåligt bör man ändå byta hela taket för att få ett bra resultat och då känns det hela rätt oviktigt.

I min mening blir det bara en dålig ursäkt som blir lätt att ta till sig för att den sparar en pengar. Om man inte bygger ett tätt tak över så kommer taket åldras normalt och det ska man ha i åtanke.

Expertisen sa att vi måste byta hela taket med papp och 40 år gamla betongpannor och taklutning drygt 35 grader. Dock var pannorna inte sköra, så vi la pengarna på solceller istället för 6 år sen, vilket vi inte ångrat. De är avbetalda om ett par år.

Det blir relativt vattenfritt under solcellspanelerna. Längsgående skarvarna insåg vi efteråt att man kan täta med en flexibel tätmassa eller tätningslist. Vattnet som kommer in i skarvarna i takets längdriktning är lätt att leda ner till hängrännan med remsor av t ex korrugerad plåt. Dock inget vi behövt göra. Pannorna i kanterna av ytan med solpanelerna exponeras för en del sol, men de är ju lätta att byta när det behövs.

Enda varningen som jag ser är att skruvarna som våra paneler är fästa med är självlåsande och de går ofta av om man drar ur dem, vilket ger extra mek men går.

Skulle också sätta på att taket håller betydligt längre om det slipper solen, ganska självklart tycker jag, norrsida på ett papptak håller längre.

Skippa kaminen, den lilla mysfaktor för dessa pengar är bortkastat, och det lilla den värmer är också försumbart.

Har du självdrag idag? Eller har du ett frånluftssytem? Har du det senare skulle jag hellre satsa på FLVP.

Helt rätt med solceller, vi har haft vår anläggning i 5-6år, som är betald med den har producerat.

Hur många kw räknar du med? Vad har du för förbrukning?

Synd att byta i förtid bara för att vara säker, bli säker istället och besluta sedan.
Experter följer också gärna allmänna rekommendationer om livslängd pch definitivt om någon ev. kan komma att ställas till svars för något blir rekommendationen sirekt: BYT!

Jag hade först fixat det som du ändå ville ändra på samt noggrannt sett över hela taket med skarvar osv samt åtgärdat/förbättrat dessa vid behov (finns lämpliga produkter att köpa för rep/tätning). Då vet jag att taket är ok just nu. Jag gjorde det på taket vid vår entre nyss och hittade flera ställen med risk för läckage. Bättre att fixa detta än att byta ut allt.

Oavsett om solcellerna sedan påverkar livslängden så kan du i din underhållsplan för fastigheten lägga in årlig kontroll varje år av taket tex genom att kolla om pappen börjat förstöras eller ej, samt ev tecken på läckage invändigt om du kommer åt att i spektera det. När det händer planerar du in bytet. Det är kanske om 10-15 år. Du ser till nu att solcellerna monteras så att de går att kopplas loss och plockas ner utan onödigt merarbete.

Det mesta håller längre än standardintervallen om det hålls efter. Taket exploderar inte efter 40 år men om det efter 20 år utan tillsyns finns några icke-åtgärdade dåliga skarvar, sprickor i utsatta lägen el dyl är det detta som kommer ge huvudvärk. Inte att allt borde ha bytts ut.

Även en omläggning innebär ju att man kanske bygger in nya fel som visar sig efter tio år! Därför ska det också tillståndskontrolleras på samma sätt.

• Gilla
rutberg
  • Laddar…
Kan du inte behandla taket före? Tjära det eller vad man gör, farsans garage har papp, de har han tjärat 1-2 ggr sen -74, håller tätt...

rutberg
H Husqvarna220Ac skrev:
Skulle också sätta på att taket håller betydligt längre om det slipper solen, ganska självklart tycker jag, norrsida på ett papptak håller längre.
Det är en fördel som har nämnts just av solpanelstillverkaren, även om jag förstår logiken så ser jag det som en möjlig fördel, det kommer trots allt vara yta som inte åtnjuter den fördelen.

H Husqvarna220Ac skrev:
Skippa kaminen, den lilla mysfaktor för dessa pengar är bortkastat, och det lilla den värmer är också försumbart.
Sambon är uppväxt med kamin och kommer inte släppa det i första taget, men jag delar nog mycket av hennes förkärlek till öppen eld.

H Husqvarna220Ac skrev:
Har du självdrag idag? Eller har du ett frånluftssytem? Har du det senare skulle jag hellre satsa på FLVP.
Idag är det självdrag, anledningen att FTX övervägs är att vi steg för steg håller på att byta till nya, tätare, fönster och att vi hade såpass hög radonhalt i delar av huset att vi skulle ha rätt till radonbidrag för att finansiera installationen.

H Husqvarna220Ac skrev:
Hur många kw räknar du med? Vad har du för förbrukning?
Nuvarande förbrukning är på 10 390 kwh (påväg ner i takt med tilläggsisolering, bättre fönster och annorlunda förbrukningsmönster än tidigare ägare. Uppskattad produktion från solcellsleverantören är 6900 kwh.

rutberg
H Husqvarna220Ac skrev:
Kan du inte behandla taket före? Tjära det eller vad man gör, farsans garage har papp, de har han tjärat 1-2 ggr sen -74, håller tätt...
Jag läste hos någon materialleverantör att tjära/asfaltsbestryka bara gav fördel i det fall så den befintliga ytan var skadad/flagnat. Just nu är det mest alger/mossa som är det enda problemet.

Om möjligt, bygg ett sadeltak. Platta tak borde vara förbjudet. Du får en kallvind på köpet, och rätt lutning på panelerna. Jag lät bygga ett sadeltak på mitt 55 kvm garage för några år sedan och slapp problem med läckande platt papptak m 4 gr lutning (ändå omlagt av proffs för 15-talet år sedan) Jag är så nöjd så det finns inte på kartan. Ett pensionärsföretag med två duktiga snickare gjorde jobbet. Total kostnad 55 tkr (ROT då 50%) förutom pannorna som jag fick av grannen som la om sitt tak med blanka pannor. Fast det var jobbigt att borsta bort mossa på c:a 800 pannor.

• Gilla
Signific
  • Laddar…
rutberg
Som en uppdatering på den här tråden. Jag fick ett bra erbjudande på att lägga om taket, samtidigt som att jag lyckades pressa solcellerna. Så nu är det nytt tak och 30 st 360 watt paneler ovanpå. Tack för hjälpen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.