P
Mina svärföräldrar har en västkuststuga från 1972, där taket går ut ca 2500mm över en terrass. Taket vilar på pelare med cc 2000mm som bär upp en 70*145mm regel, som sen takstolarna vilar på.

På grund av deras tilltagande ålder, vill vi bygga bort trappsteget ut på terrassen, vilket innebär att vi behöver höja terrassen 130mm.

Tyvärr skulle det minska höjden vid balken till 1810mm, vilket inte är ett problem för dem, men jag skulle ständigt slå ihjäl mig. Jag skulle vilja minska bygghöjden på balken till max 100mm eller ännu hellre 70mm.

Den enkla utvägen för mig vore att limskruva tre eller fyra 45*95 och ersätta balken med, men räcker det? Eller finns det en lämplig stålbalk att lägga in?

Träterrass med takstolar som vilar på pelare, intill en västkuststuga med synlig taköverhäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Jag måste erkänna att jag blir smickrad när någon ropar på mig på det sättet, även om jag inte får någon direktsignal. Om du inte vill ändra på några andra förutsättningar så är det självklara svaret: Köp en limträbalk, 90x180 och lägg den på lågkant. Välj kvaliteten GL 30h. Det är klart att det går med stål, men det är ännu otrevligare att slå huvudet i en oskyddad stålbalk.

P
Tack! Det låter perfekt! Stolparna är idag 115*115, behöver jag göra något särskilt vid upplagen?

Jag tycker det skulle se snyggt ut med en liggande 180 mm lång bit 115x115 mellan stolparna och limträbalken.

P
Det låter bra!

Kan man gå ner till 66*270mm eller har man passerat gränsen då?

Den är tyvärr helt otillräcklig liggande.

P
Bra! Då blir det 90*180mm!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.