2 952 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Lägga papp på låglutande, kostnad
Hej! Jag ska anlita en takläggare för att lägga papp på vårat garagetak! Total yta som ska läggas papp på är ca 30-35m2
Samt att det ska bytas plåtar runt taket samt mot väggen! Vad kan man tänka sig för pengar på ett jobb som detta? Jag har fått en offert på ca 30 000:- och efter rot ca 24500:-
Låter detta rimligt? Är ny husägare så lite osäker på detta.
Funderar även om livslängden på ett låglutande papptak, är 15 års garanti på pappen men vad är troligt att det kan hålla? Om avrinning fungerar korrekt.
Tack
Samt att det ska bytas plåtar runt taket samt mot väggen! Vad kan man tänka sig för pengar på ett jobb som detta? Jag har fått en offert på ca 30 000:- och efter rot ca 24500:-
Funderar även om livslängden på ett låglutande papptak, är 15 års garanti på pappen men vad är troligt att det kan hålla? Om avrinning fungerar korrekt.
Tack
Jag skulle mycket hellre lägga pengarna på en riktig gummiduk, ska hålla minst 50år.K Kvamen skrev:Hej! Jag ska anlita en takläggare för att lägga papp på vårat garagetak! Total yta som ska läggas papp på är ca 30-35m2
Tack![]()
http://sealeco.com/sv/produkter-och-losningar/tatskiktssystem-tak/prelasti/
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 417 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 417 inlägg
Modern svetsad papp har en beräknad livslängd på ungefär 40år enligt tillverkarna så ungefär som andra alternativ (epdm och pvc har längre men är dyrare, svårare och känsligare) 15 år gammal papp idag är som ny till funktionen dock ofta lite sliten till utseendet.
Okay! 40 år låter braRickard.ag skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 417 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 417 inlägg
Ska lägga om mitt papptak om ett par veckor (dock betydligt större).
Blev ett pris på ca 420 kr/kvm för papp, sen tillkommer plåtarbetena på det, ca 50% av totala kostnaden (krönplåtar, hängrännor + lite annat).
Skulle man räkna 420 kr för 35 kvm skulle vi landa på att pappen kostar ca 15 och ger då att plåten blir ca 15.
Sen antar jag att ett mindre tak blir dyrare per kvm, så ja, priset är fullt rimligt.
Edit:
Företaget som lägger vårt tak lämnar en garanti på 15 år, men sa att livslängden är minst 35 år.
Blev ett pris på ca 420 kr/kvm för papp, sen tillkommer plåtarbetena på det, ca 50% av totala kostnaden (krönplåtar, hängrännor + lite annat).
Skulle man räkna 420 kr för 35 kvm skulle vi landa på att pappen kostar ca 15 och ger då att plåten blir ca 15.
Sen antar jag att ett mindre tak blir dyrare per kvm, så ja, priset är fullt rimligt.
Edit:
Företaget som lägger vårt tak lämnar en garanti på 15 år, men sa att livslängden är minst 35 år.
Klicka här för att svara